پنجشنبه 24 ارديبهشت 1383

هيات رئيسه مجلس با ارسال نامه ای به قوه قضائيه : احضار نمايندگان وجاهت قانونی ندارد، شرق

گروه مجلس: هيات رئيسه مجلس با ارسال نامه ای به قوه قضائيه اعلام کرد احضار ۸ نماينده مجلس به دادگاه از وجاهت قانونی برخوردار نيست. به گزارش خبرنگار پارلمانی شرق هيات رئيسه مجلس در نامه ای به تاريخ ۱۶/۲/۸۳ و در پاسخ به احضار ۸ نماينده مجلس اعلام کرد که موضوع احضار اين نمايندگان به خاطر نطق پيش از دستور و انجام وظايف نمايندگی بوده لذا از ابلاغ رسمی احضاريه ها به اين نمايندگان خودداری شده است.

بر مبنای نامه هيات رئيسه مجلس نمايندگانی که به خاطر انجام وظايف نمايندگی به دادگاه احضار شده اند، به اين شرح است:

۱ - محمدرضا خاتمی نماينده تهران و نايب رئيس اول مجلس.

۲ _ بهزاد نبوی، نماينده تهران و نايب رئيس دوم مجلس (بهزاد نبوی چندی پيش از سمت نمايندگی تهران استعفا داد)

۳ _ محسن آرمين نماينده تهران و نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس (آرمين نيز از سمت نمايندگی تهران استعفا داد)

۴ _ جعفر کامبوزيا نماينده زاهدان

۵ _ احمد شيرزاد نماينده اصفهان

۶ _ علی اکبر موسوی خوئينی نماينده تهران

۷ _ علی محمد نمازی نماينده لنجان

۸ _ محمدرضا علی حسينی نماينده نهاوند. هيات رئيسه مجلس در نامه خود به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی استناد کرده و خطاب به مقامات قضايی آورده است: به موجب اين اصول نمايندگان حق دارند در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نمايند و در مقام ايفای وظايف نمايندگی در اظهارنظر و رای خود کاملاً آزادند.

نامه تصريح کرده است نمی توان نمايندگان را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند يا آرايی که در مقام ايفای وظايف نمايندگی خود داده اند تعقيب يا توقيف کرد.در اين نامه همچنين به مواد ۷۵ و ۷۶ آئين نامه داخلی مجلس استناد شده و خطاب به مقامات قضايی آمده است: به موجب اين مواد نطق قبل از دستور، بحث های داخلی دستور، بحث های جلسات کميسيون ها و اظهارنظراتی که برای اعمال اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی انجام می شود، ساير موارد نظارتی و قانونی، جزء وظايف نمايندگی به شمار می رود و نمی توان به اين دليل نماينده ای را احضار يا از حقوق اجتماعی محروم کرد. بر مبنای اين نامه، طبق ماده ۷۶ چنانچه به تشخيص هيأت رئيسه نماينده ای در سخنان خود در جلسه علنی به کسی نسبت ناروا داده و يا هتک حرمت نمايد، فرد مزبور می تواند در دفاع از خود، به صورت مکتوب به اتهام وارده پاسخ دهد و پاسخ ارسالی در صورتی که بيش از دو برابر اصل مطلب اظهار شده نبوده و متضمن توهين و افترا نباشد، در اولين فرصت در جلسه علنی قرائت خواهد شد.

هيأت رئيسه مجلس در نامه خود تصريح کرده است با توجه به موارد ياد شده، احضار ۸ نماينده مجلس به خاطر انجام وظيفه نمايندگی تشخيص داده شده لذا درخواست می شود، رئيس شعبه احضارکننده نمايند ه ها برای حل و فصل موضوع اقدام کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يک نماينده احضار شده به دادگاه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی شرق در همين خصوص گفت: کارشناسان حقوقی هيأت رئيسه مجلس در فاصله احضار نمايندگان به دادگاه، ارزيابی های حقوقی را به عمل آوردند و با استناد به قانون اساسی و آئين نامه داخلی مجلس و ديگر قوانين موضوعه کشور تشخيص دادند احضار اين نمايندگان دقيقاً به خاطر ايفای وظايف نمايندگی است.

وی افزود: البته بعضی از احضاريه ها که به وظايف نمايندگی ارتباطی نداشته است، به نمايندگان احضار شده ابلاغ گرديده و آنان نيز به دادگاه رفته اند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7586

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هيات رئيسه مجلس با ارسال نامه ای به قوه قضائيه : احضار نمايندگان وجاهت قانونی ندارد، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016