جمعه 25 ارديبهشت 1383

وزير علوم : عنصر اصلي شاخصه‌هاي توسعه دانشجو است؛ از صدور اين حكم براي آقاجري، متاسفم، ايسنا

وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري گفت: براي تحقق شاخص‌هاي توسعه بايستي ظرفيت‌هاي معرفتي را بالا ببريم.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر توفيقي در حاشيه‌ي برگزاري چهل و نهمين نشست روساي دانشگاه‌هاي كشور در تبريز در جمع تشكل‌هاي دانشجويي اين دانشگاه با اعلام اين مطلب افزود: بين توسعه كشورها و ظرفيت اسمي آن رابطه وجود دارد، و براي رسيدن به شاخص‌هاي توسعه بايد بتواند ظرفيت معرفتي را با ارزش‌ها و فرهنگ خود بالا ببرد، و عنصر اصلي در اين زمينه دانشجو است كه استاد بايد براي پيشبرد آن با دانشجو در تعامل باشد تا قدرت تفكر در د انشگاه و دانشجو افزايش يابد.
دكتر توفيقي گفت: براي افزايش ظرفيت‌هاي معرفتي و بالندگي كشور بايد در داخل دانشگاه‌ها فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و حتي علمي را از نو تعريف كنيم، و همه عناصر را در خدمت اين آرمان قرار دهيم.
وي افزود: امروزه يكي از سياست‌هاي مهم نظام، تحول به سوي نهضت نرم‌افزاري مي‌باشد و كشور بايد در اين مسير بتواند توليد فكر و علم بكند، و در حال نوزائي و بالندگي باشد؛ لذا در اين راستا وزارت علوم نيز در حال بازنگري در شيوه‌هاي آموزش و نيز در متون درسي است كه دانشگاه‌ها بتوانند در اين امر به رسالت اصلي خود عمل كنند.
وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري در پاسخ به سوال يكي از اعضاي تشكل‌هاي دانشجويي در مورد مقاومت در برابر سياسي شدن دانشگاه‌ها و فعاليت سياسي در دانشگاه‌ها گفت:‌د انشجو بايد فعاليت سياسي كند. فعاليت‌هاي سياسي دانشجو يعني احساس مسئوليت دانشجو نسبت به آينده مردم و كشور و اين يك ارزش مثبت است.
دكتر توفيقي با بيان اين‌كه اين فعاليت‌ها در دانشگاه‌ها مقدس و با ارزش است، اظهار داشت: اعضاي تشكل‌هاي سياسي احساس مسئوليت مي‌كنند تا آينده مردم و جامعه روشن‌تر ديده شوند و اگر دردي دارند درد مردم است و هيچ كس از اين فعاليت‌هاي سياسي منفعت شخصي خود را دنبال نمي‌كند.
وي در ادامه افزود: فعاليت‌هاي سياسي بايد مبتني بر فرهنگ اصيل و آميخته به علم سياست و اصول و قواعد سياسي باشد، يعني فعاليت‌هاي سياسي را طوري بايد تعريف كنيم كه به كاركرد دانشگاه كمك كند.
وزير علوم با اشاره به فعاليت تشكل‌ها در دانشگاه‌ها، ادامه داد: بايد از تشكل‌ها تشكر كرد، چرا كه وقتي بحث جامعه مدني بعد از دوم خرداد 76 مطرح شد سالم‌ترين حركت را براي تحقق آن انجام دادند.
وي افزود: بيش از 4500 تشكل علمي، سياسي و فرهنگي پيشگام در اين زمينه هستند و فعاليت مي‌كنند؛ در حالي كه جامعه ما با اين همه افكار، ‌عقايد و حتي كميت جميعتي نتوانسته وارد جامعه مدني شود.
دكتر توفيقي گفت: همه بايد تلاش كنند كه دانشگاه‌ محل امني براي فعاليت‌هاي سياسي باشد و در اين زمينه هر چند از برخي برخوردهاي مراجع قضائي گله‌مند هستيم، اما بايد خودمان را هم مورد توجه قرار دهيم.
وزير علوم افزود: بحث‌هاي سياسي انتقاد و گزندگي دارد، و اين اصول اين كار است، و ما بايد بپذيريم كه انتقاد ببينيم؛ اما همان طور كه از ديگران انتظار امن كردن محيط را داريم بايد خود و فعاليت‌هاي خودمان را طوري تعريف كنيم كه حرمت دانشجو در تعاملات و برخوردهايمان حفظ شود.
وي در ادامه اظهار داشت: خود را موظف به حمايت از دانشجو مي‌دانيم و مشكلات دانشجويان را هم پيگيري مي‌كنيم.
وي در ادامه با ابراز تاسف از حكم آقاجري اظهار داشت: ما خيلي متاسف هستيم كه اين حكم به اين مرحله كشيده شده است؛ بايد در اين نوع مسائل تحمل‌ها بسيار بالاتر باشد، و علاقمند هستم كه اين موضوع به جد پيگيري شود.
دكتر توفيقي در خاتمه با اشاره به اين‌كه مصوبه مجلس در مورد وزارت علوم با اصلاحات مختصر در آستانه تصويب قرار دارد اظهار اميدواري كرد با تصويب اين مصوبه وزارت علوم از جايگاه بسيار خوبي در تصميم‌گيري برخوردار شود.
در ادامه اين ديدار، دكتر ظريفيان، معاون دانشجويي وزارت علوم در پاسخ به يكي از دانشجويان در مورد خصوصي‌سازي دانشگاه‌ها گفت: خصوصي‌سازي در مورد دانشگاه‌ها مطلقا به معني دادن دانشگاه‌ها به بخش خصوصي نيست.
وي افزود: وظيفه اصلي دانشگاه‌ها توليد علم است و رسيدگي به امور خوابگاه‌ها و دغدغه‌هاي مربوطه، مسئولان دانشگاه‌ها را از اين وظيفه اصلي دور مي‌كند.
معاون دانشجويي وزارت علوم با اشاره به اين‌كه ما در بهترين حالت طبق آئين‌نامه جوابگوي 40 درصد متقاضيان هستيم، تاكيد كرد: با وجود اين‌كه يك ميليون متر مربع خوابگاه در كشور ساخته و خريداري شده است، اما هيچ كسي راضي نيست و در اين مورد بحث خصوصي‌سازي مطرح نيست بلكه خصوصي‌سازي براي خوابگاه‌سازي مطرح مي‌باشد.
وي افزود: در مورد دانشگاه‌ها هم اصلا بحث دادن دانشگاه‌ها به بخش خصوصي وجود ندارد، و تنها پذيرش دانشجوي دوره شبانه صورت مي‌گيرد كه اصلا به معناي خصوصي سازي نيست؛ در اين رابطه نيز 10 ميليارد تومان وام اختصاص يافته تا دانشجويان نوبت دوم كه توان مالي ندارند استفاده كنند.
وي در پايان گفت: در دانشگاه‌ها به هيچ عنوان بحث فروش خوابگاه‌ها مطرح نيست، و اگر در مواردي صورت مي‌گيرد مطمئنا در جهت تبديل به احسن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين نشست نمايندگان هر يك از تشكل‌هاي سياسي و صنفي و هم‌چنين چند نفر از دانشجويان به بيان نقطه نظرات، مسائل و مشكلات دانشجويان و تشكل‌ها و مسائل جاري كشور و نظام آموزش عالي كشور پرداختند و دكتر توفيقي با استقبال از نظرات و پيشنهادات اين دانشجويان، قول مساعد و همكاري وزارت در خصوص ملاقات‌هاي حضوري براي تبادل نظر بيشتر با تعيين وقت در وزارت را براي هر يك از تشكل‌ها اعلام كرد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7629

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير علوم : عنصر اصلي شاخصه‌هاي توسعه دانشجو است؛ از صدور اين حكم براي آقاجري، متاسفم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016