جمعه 25 ارديبهشت 1383

محسن کديور : راه اول و آخر اصلاحات در ايران، اصلاحات براساس"روشنفکري ديني" است، ايلنا

محسن کديور گفت: راه اول و آخر اصلاحات در ايران، اصلاحات براساس روشنفکري ديني است، به عقيده من مرحله اي از اصلاحات به پايان رسيده است و بايد مرحله دوم آن آغاز شود.
به گزارش خبرنگار" ايلنا" محسن کديور در نشست تکميلي دفتر تحکيم وحدت با عنوان" بررسي اسلام و فرهنگ دموکراتيک" سخن مي گفت، بيان کرد: اصلاحات زماني شکست مي خورد که جامعه اين نتيجه برسد که روش تدريجي اصلاح امور درست نيست و بايد خشونت در پيش گرفت و من فکر نمي‌‏کنم جامعه ما به چنين نتيجه اي رسيده باشد، پس مطلقاٌ اصلاحات شکست نخورده بلکه برنامه خاصي که مي‌‏خواست در چارچوب قانون پيش برود و اصلاحات کند، شکست خورده اما در مقابل؛ يکه سالاران و محافظه‌‏کاران ايران عقب نشيني کرده اند.
وي با اشاره به اين که در شرايط حاضر سه راه بيشتر نداريم، گفت: يا بايد بي تفاوتي پيشه کنيم يا اصلاحات را ادامه دهيم و يا انقلاب کنيم. اصلاح طلبي يعني حرکت کساني که بي تفاوت نيستند و به خشونت باور ندارند و راه حل را هم تدريجي مي دانند، در مرحله اول اصلاحات که در چارچوب قانون اساسي و داخل نظام و اصلاحات دولتي بود، اصلاح طلبان داخل حکومت بودند اما در مرحله دوم دور اين شکل اصلاحات پايان يافته است، البته اگر مرحله اول اصلاحات راطي نکرده بوديم، نمي‌‏توانستيم از دور دوم آن سخن بگوييم. من در ضرورت مرحله اول ترديدي ندارم اگرچه در طولاني شدنش ترديد داريم، معتقدم بايد در چهار سال تمام مي شد، آن موقع که دور اول اصلاحات شروع شد کسي باور نداشت که اين چارچوب اصلاح ناپذير است و همه باور داشتند که با به دست گرفتن قوه مجريه و مقننه مشکلات حل خواهد شد اما امروز متوجه شده ايم که اين گونه نيست.
کديور در بخشي از سخنان خود اظهار داشت: ما تنها در اين دوره اصلاحات شکست نخورديم بلکه نهضت مشروطه، نهضت ملي شدن نفت هم همين سرنوشت را داشتند و خيلي زود به خاموشي گراييدند. مشکل اصلي ما در اين زمينه اين بود که بايد اين حرکت ها را با ايجاد فرهنگ آنها شروع مي‌‏کرديم چرا که دموکراسي يک حرکت سياسي نيست و بايد فرهنگ آن را به وجود آورد، چگونه انتظار داريد که از فرهنگ استبدادي دموکراسي بيرون آيد؟ ما چهار بار به ساختار سياسي پرداخته ايم و هر چهار بار به ارتجاع رسيده ايم، مهم ترين نکته براي گذار به دموکراسي، فرهنگ آن است و از شما انتظار مي رود که در تغيير فرهنگ عمومي جامعه موثر باشيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي هم چنين تصريح کرد: ديني و بي ديني هيچ تاثيري بر دموکراتيک يا غيردموکراتيک بودن ما نداشته است، مشکل اين است که کساني که دموکراسي را در کشور مطرح کردند، فراموش کردند زير بناهاي آن را مشخص کنند. شما هم شعاري بدهيد که مي توانيد انجامش دهيد، چون سنگ بزرگ علامت نزدن است. در مورد بحث جبهه دموکراسي خواهي هم همين شکل وجود دارد، اينکه جبهه جديد حول چه محوري شکل بگيرد مهم نيست، بايد ديد چه اقدام عملي براي ايجاد فرهنگ اسلامي دموکراسي کرده ايم. مشکل ما دين داشتن يا نداشتن مردم نيست مشکل ما عقب ماندگي است.
کديور در ادامه اظهار داشت: من نکاتي که آخوند خراساني آن زمان مطرح کرده بود، بسيار قوي‌‏تر از گفتمان انقلاب اسلامي مي‌‏دانم و گويي علماي ربع قرن اخير اصلا آن حرف ها را نشنيده اند، او مي گويد؛ در زمان غيبت، حکومت با جمهور مردم است، اين سخني است که 80 سال قبل‌‏تر از" ميزان راي ملت است" گفته شده است.
وي افزود: اصلاحاتي که مبتني بر روشنفکري ديني بوده است، شکست نخورده راه حل اول و آخر براي ايران، حکومت براساس روشنفکري ديني است و وظيفه روشنفکري هرگز سياست مداري نيست، هنر اين نيست که اصلاح طلبي را با" نقد دين" آغاز کنيم، مشکل ما با دين نيست بلکه با قرائتي خاص از دين است که ارايه شده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7632

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن کديور : راه اول و آخر اصلاحات در ايران، اصلاحات براساس"روشنفکري ديني" است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016