جمعه 25 ارديبهشت 1383

حاتم قادري: تعريف سوژه لازمه‌ي گذار به دموكراسي است ، ايسنا

دكتر «حاتم قادري» تعريف سوژه را لازمه‌ي گذار به دموكراسي خواند و گفت: بايد از حالت رعيت به حالت شهروندي درآمد، براي پيشبرد دموكراسي بايد دين را به صورت جدي در حوزه‌ي اجتماعي نقد كرد تا حضور دين در حوزه‌ي اجتماعي سيطره نداشته باشد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حاتم قادري در نشست تكميلي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) در دانشگاه خواجه نصير با يادآوري اينكه امروز سالروز امضاي قرارداد تنباكو به فرمان حسن شيرازي و فردا زادروز فردوسي است، اظهار داشت: نقد نه برخورد شخصي بلكه برخوردي اجتماعي است و غرض ندارد. مهمترين وظيفه‌ي نقد در عين تحليل و گفت‌وگو، ارتقاي دانش نظري و رفتار سياسي و اجتماعي است، هدف نقد خرده‌گيري و بدگويي نيست شايد ظاهرش تلخ باشد.
وي هويت ديني و ملي را عامل خدمات زيادي خواند و گفت: در چهار قرن اخير حضور نمايندگان ديني در حوزه‌ي سياسي را شاهديم، اين در حالي است كه اروپا در آن مقطع در حال تاسيس سوژه بود.
وي انقلاب اسلامي را و روي آوردن به آنچه روحانيت سنتي مي‌خواند همزمان با عصر فراصنعتي شدن اروپا دانست و گفت: دچار نوعي زعيم گرايي بوده‌ايم، يعني مي‌خواستيم استقلالمان را در چارچوب نهادهاي مذهبي بيابيم.
وي با اشاره به فعال بودن نيروهاي فني در عرصه‌ي دانشجويي و سياسي ايران، بخشي از بار روشنفكري ديني بر عهده‌ي نيروهاي فني است، اين نيروها نتوانستند ظرايف پيچيده‌ي علوم انساني را احساس كنند.
قادري با بيان اين كه غرب از سال‌ها پيش نقد كتب ديني را آغاز كرده است، از مهندس بازرگان، آيت‌‌الله طالقاني و آيت‌‌الله زنجاني به عنوان كساني نام برد كه توامان دغدغه‌ي دين و نيز دغدغه‌ي مدرنيزاسيون داشته‌اند.

«علي‌اكبر موسوي خوييني» نيز در نشست دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) گفت: مهم‌ترين مسووليت فعلي دفتر تحكيم وحدت سازماندهي مجدد خود است و بايد مسايل حاشيه‌اي را كنار بگذارد و هرچه زودتر انتخابات شوراي مركزي را برگزار كند. آن‌ها بايد به نحوي خود را سازماندهي كنند كه با شرايط كنوني دانشگاه هماهنگ باشند.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به احضارهاي متعدد دانشجويان به دادگاه‌ها گفت: بنده به سهم خودم در طول اين مدت در جريان اقدامات كميته‌هاي انضباطي و دادگاه‌ها در مورد دانشجويان هستم و به نظر مي‌رسد احضار دانشجويان تصميمي است كه گرفته‌اند و موج جديدي از احضارها شروع شده است. مشاهده مي‌كنيم كه تعداد زيادي از دانشجويان به خصوص در دانشگاه‌هايي كه در سال گذشته اتفاقاتي رخ داده، احضار شده‌اند.
وي افزود: من تعجب مي‌كنم كه با توجه به اين كه شوراي امنيت ملي سال گذشته مصوبه‌اي را گذراند كه در آن دستور داده شده بود به اتهامات دانشجويان به وسيله‌ي راهكارهاي دانشگاهي (كميته‌ي انضباطي) رسيدگي شود و در همان ماه‌هاي اخير تعدادي از اتهامات دانشجويان در كميته‌هاي انضباطي رسيدگي شد و نتايج آن نيز مشخص شد ولي گويي دستوري را به استان‌ها ابلاغ كرده‌اند كه آن‌ها به صورت منسجم و هماهنگ اقدام به احضار دانشجويان كرده و سعي مي‌كنند كه اشتباه گذشته‌ي خود را دوباره تكرار كنند، البته دوستان ما در وزارت علوم پيگير اين موضوع هستند كه اين اتهامات در داخل خود دانشگاه رفع شود و مصوبه‌ي شوراي امنيت ملي اجرا شود. البته سازوكارهايي كه در كميته‌ي انضباطي نيز وجود دارد دموكراتيك نيست.
موسوي خوييني افزود: اميدواريم اين احضارها و احكام صادر شده كه عمدتا بر خلاف مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي و هم‌چنين بخشنامه‌ي هاشمي شاهرودي است، همه كن‌لم‌يكن شود و دانشگاه‌ها در مدار طبيعي خود قرار گيرند.
وي با بيان اين كه دانشگاه مثل فرودگاه نيست كه بخواهند آن را اشغال كنند، به بيانيه‌ي بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه‌نصير مبني بر درخواست لغو مجوز نشست دفتر تحكيم در اين دانشگاه اشاره كرد و گفت: به تازگي برخي از مجموعه‌ها بيانيه‌هايي صادر مي‌كنند و دانشجويان و رييس دانشگاه را تهديد مي‌كنند كه اگر نشست دفتر تحكيم وحدت در اين دانشگاه برگزار شود، چنين و چنان مي‌كنيم و به هر حال تاكيد مي‌كنيم كه اين نهادها بايد به گذشته مراجعه كنند و نتايج اين تهديد‌ها را ببينند، اين تهديدها نتايج مثبتي براي كشور و جامعه‌ي دانشگاهي ندارد، آنها بايد در رفتار خود تجديد نظر كنند و اجازه دهند كه دانشگاه فعاليت خود را در محور خرد و عقل جمعي قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين عضو فراكسيون دانشجويي مجلس ششم افزود: ان‌شاء‌الله دوستان ما در نشست دفتر تحكيم وحدت، موفق مي‌شوند. البته فضاي كشور اكنون قدري مه‌آلود است و بعضي از گروه‌ها دچار روحيه‌ي ياس و نااميدي شده‌اند و چشم بسياري از گروه‌ها و افراد در جامعه به جريان دانشجويي است، آنها منتظرند كه ببينند در درون اين مجموعه‌ي دانشگاهي چه اتفاقي رخ داده و چه فريادي بلند مي‌شود و اين صداست كه تعيين كننده است.
وي ادامه داد: جريان جنبش دانشجويي عمله‌ي هيچ جريان سياسي نبوده و در هر حوزه‌اي كه نظر داشته، به صورت پيشگام بوده و ديگران هستند كه به اين مجموعه نيازمندند و البته تاكيد مي‌كنم كه آن‌ها (جنبش دانشجويي) نبايد خواسته‌هاي خود را از جنس آنچه كه در مطبوعات و زبان شخصيت‌هاي سياسي مطرح مي‌شود، قرار دهند و خواسته‌ها و تصميمات خود را متناسب با نيازهاي دانشگاه اتخاذ كنند، البته بايد دانشگاه‌ها به صورت منسجم فعاليت كنند و مسايل حاشيه‌يي را كنار بگذارند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7639

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاتم قادري: تعريف سوژه لازمه‌ي گذار به دموكراسي است ، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016