شنبه 26 ارديبهشت 1383

ابرهيم يزدي:جنبش اصلاح‌طلبي نيازمندبازسازي است؛باقي:شكاف گفتماني اصلاح طلبان را ازجامعه دور كرد؛انصاري‌راد:دين يعني اخلاق وعدالت، ايسنا

مراسمي با عنوان ”چهل و سومين سالگرد تاسيس حزب نهضت آزادي ايران“ با حضور جمعي از فعالان سياسي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين مراسم كه در منزل « هاشم صباغيان » برگزار شد، «امير خرم» طي سخناني گفتمان پدرسالاري را گفتمان غالب در دوران پيش و پس از پهلوي دانست و افزود: در آن دوران تمامي اقتدار از آن حكومت بود و مردم رعايائي بودند كه براي حاكميت تقدس قائل بودند و به ويژه در دوران پهلوي حاكميت تلفيقي از مدرنيزاسيون و پدرسالاري بود كه مبتني بر اقتدارگرايي به همان شيوه سابق بود كه به مردم اجازه مشاركت و رقابت در قدرت را نمي‌داد و در ظاهر مدرنيسيم فرهنگي را تبليغ مي‌كرد.
وي ساختار آن دوران را ساختاري عمومي عنوان و به بروز و ظهور چهار گفتار غير رسمي در واكنش به حكومت پهلوي اشاره كرد: گفتمان عدالت‌جوئي، استقلال‌طلبي، ديني سنتي و مدرن.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي مهندس بازرگان اظهار داشت: بازرگان پس از درك احساس نياز جامعه به حضور اجتماعي جريان روشنفكري ديني، نهضت آزادي ايران را تاسيس كرد.
براساس اين گزارش پس از سخنراني خرم، بخشي از خاطرات مهندس بازرگان از سوي مجري برنامه قرائت شد.

در ادامه، «ابراهيم يزدي» اظهار داشت: هدف ما آزادي به معني رهايي از استبداد تعيين حق حاكميت ملي بود، تا با تاسيس سازماني، در غالب آن به اين مهم جامه‌ي عمل بپوشانيم.
وي افزود: مادامي كه اين ضرورت در جامعه‌ي ما مشهود باشد، فعاليت ما و حضورمان در صحنه‌ي جامعه موضوعيت دارد.
وي ضعف دولت خاتمي را فقدان كار سازمان يافته دانست كه حمايت‌هاي مردم را به نيروي سياسي اثرگذار تبديل نكرده است.
يزدي سرلوحه فعاليت همفكرانش را امر به معروف و نهي از منكر در غالب جرياني واسط و شاهد عنوان و ادعا كرد: طي چهل و سه سال فعاليت مستمر پر فراز و نشيب همواره تلاش كرده‌ايم كه در مدار ميانه‌روي و حفظ ويژگي‌هاي امت وسط حركت كنيم.
يزدي در بخش ديگري از سخنان خود، انتخابات مجلس هفتم را نقطه‌ي عطفي در تاريخ سياسي ايران دانست و تاثيرات بسياري را منبعث از آن دانست.
وي برخي از صاحب‌نظران و مسوولان را به عدم پذيرش و اعتقاد به اصل جمهوريت نظام متهم كرد.
به اعتقاد يزدي پيروزان انتخابات رياست جمهوري آينده همان راهيافتگان به مجلس هفتم خواهند بود.
وي افزود: جريان راست و اصلاح‌طلبان بايد در تدوين برنامه و راهبردهاي آينده خود متوجه آينده باشند و نه نتايج كوتاه مدت و زود گذر.
وي با اشاره به فرآيند جهاني سازي به لزوم تعريف جديدي از استقلال و حاكميت ملي تاكيد كرد و گفت: امروز كمتر كشوري در دهكده‌ي جهاني است كه نيازمند كمك كشورهاي ديگر نباشد، ولي بايد اين هنر را داشت تا از اين كمك‌ها به نفع منافع ملي سودجوئيم.
وي افزود: جهان بيني و نگاه غالب ميان محافظه‌كاران در تعارض با نگاه ملي در سطح جامعه‌ي ايران و جامعه‌ي بين‌المللي است و آنان كه همچنان چشمشان را بر واقعيات بسته‌اند، بر اين تعارضات مي‌افزايند.
يزدي گفت: محافظه‌كاران با دو چالش اساسي اقتصاد و مديريت در آينده مواجه خواهند بود، بويژه آنكه به نظر مي‌رسد آنها فاقد برنامه راهبردي هستند. همچنان كه ضعف و دوگانگي مديريت در افتتاح فرودگاه امام (ره) بيانگر اين عارضه است.
وي افزود: جنبش اصلاح‌طلبي نيازمند بازسازي است و بايد با درك شرايط كنوني ايران و جهان حركتي واقع‌بينانه در جبهه‌اي فراگير داشته باشد.
يزدي در پايان سخنان خود گفت: ايران در آستانه‌ي زايمان جديدي است و تمامي اين بحث‌ها و بحران‌ها درد زايمان است و مهم آن است كه فرزند آن (دموكراسي) سالم به دنيا بيايد.

در اين مراسم، لوح تقديري به حجت‌السلام والمسلمين «حسين انصاري‌راد» به خاطر فعاليت وي در كميسيون اصل نود مجلس اهدا شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي نيز در اين مراسم اظهار داشت: من در مطبوعات هم گفته‌ام كه كار مهم و فوق‌العاده‌اي از طرف من انجام نشده است و من كار يك مسلمان متعارف و معمولي را كه انجام وظيفه، حفظ شرف و شرافت انساني و مسلماني است، انجام داده‌ام.
وي افزود: در آغاز پيروزي انقلاب نيز خط عدالت و اخلاق را در حد يك آýدم متعارف معمولي گم ‌نكرد‌م و فكر نمي‌كنم اين افتخاري باشد و جايزه‌هايي را طلب كند.
انصاري راد افزود: من از سال‌هاي 36 يا 37 كه كمتر از بيست سال داشتم، با نوشته‌هاي مهندس بازرگان به عنوان يك طلبه و دانشجوي بسيار نيازمند به راهنمايي، بهر‌ه‌ برده‌ام. من در عدالت و اخلاق ترديد نكرد‌ه‌ام و ديانت، اسلام، قرآن و جمهوري اسلامي را جداي از اخلاق و عدالت نمي‌دانم؛ زيرا دين يعني اخلاق و عدالت.
وي با بيان اينكه مهندس بازرگان هرگز كينه‌اي نداشت، گفت: اين بهترين برخورد است كه انسان ‌فكر و نيت خوش دارد و راه را بر افراد پرخاشگر نمي‌بندد، لذا به همين دليل مرحومان بازرگان، طالقاني و دكتر شريعتي زنده‌اند اما پرخاشگران نمي‌توانند به حيات خود ادامه دهند.

در ادامه‌ي اين مراسم «عمادالدين باقي» به ارائه‌ي سخناني پرداخت. وي اظهار داشت: كشور ما در سال 57 حدود 200 هزار دانشجو داشت و الان اين رقم بسيار افزايش يافته است و اين امر بر نگرش جامعه بي تاثير نبوده است و اين تغييرات در فرصت دوم خرداد و جنبش اصلاحات فوران پيدا كرد.
وي افزود: اما بدون شك اين جريان در بطن جامعه‌ جريان خواهد يافت و اين احتمال وجود دارد كه بار ديگر اين موج پديد آيد و قالب‌شكني كند.
باقي گفت: اگر بخواهيم جمع‌بندي كنيم، از هفت سال گذشته تاكنون مي‌توانيم يك آسيب‌شناسي از جريان تحزب داشته باشيم. اين جمع‌بندي نشان مي‌دهد كه در فعاليت‌هاي حزبي اخير نخبگان ما گاهي مسير دموكراسي را جهش وار رفته‌اند، بنابراين اين حركت جهش وار گاهي اوقات موجب درجا زدن مي‌شود كه نيروها نبايد از آن غافل باشند.
وي تصريح كرد: اصلاح طلبان در مسائل سياسي خوب پيش رفتند اما در مسائل اجتماعي عقب افتاده‌اند و يك شكاف گفتماني بين اصلاح طلبان درون حكومت و جامعه به وجود آمد و آنچه كه باعت نگراني است آن است كه در جامعه به دليل شكاف گفتماني، تكاني به وجود نيايد و اين نشان مي‌دهد كه اصلاح طلب‌ها از جامعه دور شده‌اند.
وي افزود: بهتر است اصلاح‌طلبان كمي بيشتر به حوزه‌هاي اجتماعي بازگردند كه اين كار نمونه‌اي از آسيب شناسي فعاليت‌هاي حزبي و اصلاح طلبي مي‌باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«عيسي سحرخيز» نيز در سخناني عدم تشكل يافتگي در فرهنگ و جامعه‌ي ايران را ”قصه‌ي پر غصه“ خواند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مدير مسوول ماهنامه‌ي آفتاب با بيان اينكه نقد انديشه، گفتار و رفتارهاي گذشته بسياري از جريان‌ها را به بازبيني عملكرد خود واداشته ‌است، متذكر شد كه ”همچنان برخي از احزاب هنوز در پيله‌ي تنگ منيت‌ها قرار دارند.“
به اعتقاد وي براي عبرت نسل جوان بايد هر چه زودتر دست به فعاليت‌هاي جمعي زد.
سحرخيز افزود: علي رغم اينكه تاكنون حركت‌هاي محدودي از سوي اصلاح طلبان در اين زمينه شده است، متاسفانه به نظر مي‌رسد كه اسفند ماه گذشته اين مهم به فراموشي سپرده شد.
به اعتقاد وي، هر روز تاخير، جامعه را سالها از اهداف خود دور مي‌كند و لذا اقدامات گذشته بايد با جديتي بيش از پيش ادامه يابد و در اين راستا همگرايي و يا حتي اعتلاف‌هايي رسمي و عملي ايجاد شود.
سحرخيز هم چنين اظهار اميدواري كرد كه تمامي افراد و گروهها حصار ”منيت“ را بشكنند و همه رهرو انديشه‌اي باشند كه ”با دوستان محبت، با دشمنان مدار“ را در پيش مي‌گيرد.
بر اساس اين گزارش در اين مراسم حسين انصار‌ي‌راد، هادي قابل، احمد منتظري، ابراهيم يزدي، عزت‌الله سحابي، محمد بسته‌نگار، محمد توسلي، غلامعباس توسلي، احمد زيدآبادي، احمد صدر حاج سيد جوادي، مرتضي كاظميان، ابوالفضل بازرگان، محمدعلي دادخواه، ‌عيسي سحرخيز، جلال جلالي‌زاده، بهاءالدين ادب، ورجاوند، معين‌فر، هرميداس باوند، عليرضا رجايي، عمادالدين باقي، سعيد رضوي فقيه و چند تن ديگر از فعالان سياسي حضور داشتند.
هم‌چنين تصاويري از دكتر شريعتي، دكتر چمران، دكتر مصدق، آيت‌الله طالقاني و دكتر سحابي، بر ديوار محل برگزاري مراسم نصب بود.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016