شنبه 26 ارديبهشت 1383

رئيس قوه قضائيه: ضابطان دادگستري حق اخذ تامين از متهمان را ندارند؛ خبرگزاري فارس

خبرگزاري فارس: سيد محمود هاشمي شاهرودي در بخشنامه اي تاكيد كرد: ضابطان دادگستري حق اخذ تامين از متهمان را ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در بخشنامه رئيس قوه قضائيه آمده است: بنا بر اعلام نيروي انتظامي، ملاحظه شده است، مقامات قضايي ضمن صدور دستورات قضايي خود به پاسگاه‌ها و كلانتري‌ها، برخلاف مقررات از مراجع مذكور، خواسته‌اند نسبت به اخذ تامين از متهمين اقدام و آنان را فعلاً آزاد نمايند.
اين بخشنامه تصريح مي كند: صدور اين قبيل دستورات علاوه بر اشكال قانوني، ابهام، سردرگمي و مشكلاتي براي واحدهاي انتظامي به وجود آورده است.
اين بخشنامه مي افزايد: قطع نظر از آنكه تاميناتي كه از طرف ضابطان اخذ شود، فاقد ضمانت اجرا مي‌باشد. اصولاً در صورت وجود دلايل كافي بر توجه اتهام، براي دسترسي به متهم و حضور به موقع وي يا جلوگيري از تباني، صدور يكي از قرارهاي تاميني مقرر در ماده 132 قانون آئين‌دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مصوب 1378 و ابلاغ آن در پي تفهيم اتهام به متهم، از تكاليف قانوني قاضي پرونده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه اين بخشنامه آمده است: ضابطان دادگستري در جريان تحقيقات مقدماتي (جز در موارد جرايم مشهود كه برابر ماده 24 قانون مرقوم، براي تكميل تحقيقات ضروري و حداكثر تا مدت 24 ساعت تحت نظر نگه داشتن متهم تجويز شده است) به صراحت بخش آخر ماده 19 قانون مزبور، حق اخذ تامين از متهم را ندارند بنابراين صدور دستور «متهم با قيد ضامن معتبر، آزاد شود» به مراجع انتظامي، سپردن اختيار اخذ تامين كيفري به مقامات غيرقضايي و فاقد اختيار تخلف از قانون و موجب مسئوليت خواهد بود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7672

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس قوه قضائيه: ضابطان دادگستري حق اخذ تامين از متهمان را ندارند؛ خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016