شنبه 26 ارديبهشت 1383

البرادعي: برنامه‌ هسته‌يي ايران تسليحاتي نبوده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران در جهان
خبرگزاري رويتر به نقل از محمد البرادعي گزارش داد، وي نمي‌تواند اعلام كند برنامه‌ي هسته‌يي ايران تسليحاتي بوده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري انگليسي در ادامه به نقل از محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه در جمع كارشناسان علمي و سياسي شوراي روابط خارجي آمريكا در نيويورك سخن مي‌گفت، اعلام كرد، تهران تا حدودي قابليت غني‌سازي اورانيوم را دارد، با اين حال وي هيچ دليلي مبني بر آنكه اين قابليت به سطوح نظامي ارتباط يافته باشد، ارايه نكرد.
خبرگزاري ياد شده در ادامه به نقل از البرادعي اعلام كرد: پرونده‌ي ايران هنگامي بسته مي‌شود كه تمامي ابعاد موضوع هسته‌يي ايران كه مورد نياز است تا به آنها پرداخته شود را مورد بررسي قرار دهيم.
مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: هنگامي كه من بر اساس مشاوره‌هاي فني راضي شدم، اعلام مي‌كنم كه بله، اكنون ما اين پرونده را خواهيم بست و هم‌چنين خواهيم گفت كه پرونده هسته‌يي ايران مختص اهداف صلح‌آميز است و اين نكته‌اي است كه ما هنوز به ‌آن نرسيده‌ايم.
البرادعي هم‌چنين با اشاره به موضوع پرونده‌ي هسته‌يي كره شمالي گفت: كره‌ي شمالي تهديدآميزترين خطر هسته‌يي در جهان محسوب مي‌شود.
اين در حالي است كه خبرگزاري فرانسه به نقل از منابعي كه آنها را ديپلمات‌هاي نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي معرفي مي‌كرد، مدعي شد: بازرسان آژانس نمونه‌اي جديد از آلودگي راديو اكتيويته را در ايران يافته‌اند كه مي‌تواند نشانگر تلاشهاي اين كشور براي غني سازي اورانيومي كه در توليد سلاح هسته‌يي به كار مي‌رود، باشد.
اين خبرگزاري فرانسوي در خصوص بازرسي‌هاي اخير بازرسان در ايران به نقل از ديپلماتي كه خواست نامي از وي برده نشود، ادعا كرد: اگر ايراني‌ها بر روي برنامه‌اي اعلام نشده فعاليت نمي‌كرده‌اند، اين آلودگي مي‌بايست در تاسيسات هسته‌يي ايران به طور يكنواخت منتشر مي‌شد.
بر اساس گزارش ياد شده، وي در ادامه افزود: ذرات راديو اكتيو به شكلي واحد منتشر مي‌شوند، اما ذرات اورانيوم غني شده در اماكن خاصي يافت شده‌اند و اين نشان مي‌دهد فردي مواد و يا تجهيزات را به آن اماكن برده و سپس آنها را جابه جا كرده است(!)
در ادامه‌ي اين گزارش با اشاره به اينكه بازرسان چنين مواردي را در شركت‌ كالاي الكتريك و تاسيسات نطنز گزارش كرده بودند، آمده است: ديپلمات ياد شده از تاييد اينكه آيا سايتهاي ديگري پيدا شده‌اند يا خير خودداري كرده اما گفت كه‌ شركتهاي كالاي الكتريك سايتهاي زيادي را در تهران و سراسر ايران داراست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گزارش حاكي است، ديپلمات ديگري كه نامي از وي نيز برده نشده، با تاييد يافت شدن چنين آلودگي‌هايي در سايتهاي ديگر، آن را كم اهميت دانسته است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين گزارش به نقل از ديپلمات اول ادامه داد: بازرسان آژانس در جستجوي سايتهاي ديگري هستند كه داراي آلودگي 36 درصد باشد و به طور منظم از مكاني كه به برنامه‌ي هسته‌يي ايران مرتبطند، ديدار كرده‌اند.
در ادامه‌ي اين مطلب با اشاره به اين كه ايران اعلام كرده است كه آلودگي‌هاي يافت شده در نتيجه‌ي تجهيزات وارداتي آلوده ايجاد شده‌اند و انتظار مي‌رود منبع آن پاكستان باشد، به نقل از ديپلمات ياد شده آمده است، تجهيزات وارداتي از روسيه و يا سوختي كه در راكتورهاي تحقيقاتي به كار گرفته است، احتمالا منبع ذرات اورانيوم غني شده بوده‌اند.
گزارش هسته‌يي ايران قرار است نيمه‌ي ماه مي يعني احتمالا در هفته‌ي جاري به آژانس ارايه شود و اين در حالي است كه بازرسان آژانس در حال تكميل بازرسي‌هاي چندين ماهه‌ي خود در خصوص اتهامات آمريكا به ايران است مبني بر اينكه تهران برنامه‌ي مخفيانه‌ي سلاحهاي هسته‌يي را در دست اجرا دارد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7696

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'البرادعي: برنامه‌ هسته‌يي ايران تسليحاتي نبوده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016