دوشنبه 28 ارديبهشت 1383

جوایزی برای مبارزان با سانسور و اعمال کنندگان سانسور در ایران، رويداد

جایزه دوم در رشته روزنامه نگاران و خبرنگاران برتر به «کاوه گلستان» رسید

كاوه گلستان
انجمن بین المللی «ایندکس» هر ساله موارد نقض حقوق آزادی بیان را بررسی می کند و برگزیدگانی در «مبارزه با سانسور» و دیگر برگزیدگانی در «اعمال سانسور» انتخاب می کند. این انجمن انگلیسی برای انتخاب خود در سال 2004 افراد زیر را اعلام کرده است:
در سانسورچی های برتر سال 2004، «احمد مسجد جامعی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران مقام سوم را به خود اختصاص داده است.

در متن چگونگی این انتخاب چنین آمده است: «در ؟؟ سینمای ایران هیچ گونه رقصی مجاز نیست، خواننده زن ممنوع است، موزیک احساسی مطابق با فیلم و ، هیچ تماسی بین زن و شوهر در سینما مجاز نیست. دخترهای بالی 9 سال و پسرهای بالای 13 سال مجاز به تماس فیزیکی نیستند. تمام این اقدامات از سوی وزیر فرهنگ باعث میشود تا مردم ایران از این کار فیلمسازان برجسته ایران محروم باشند.»

جایزه اول تلاش برای اعتلای آزادی بیان و مبارزه با سانسور به «جعفر پناهی» برای فیلم «طلای سرخ»تعلق گرفت. این فیلم حضور یک پیک تحویل پیتزا در پشت درهای بسته خانه ای است که واقعیت جامعه ایران تحت حکومت روحانیون را نشان می دهد.

جایزه دوم ایندکس در زمینه کتاب، به «آذر نفیسی» برای کتاب «خواندن لولیتا در تهران» تعلق گرفت. کتاب درباره گروهی از دختران است که ملاقات های محرمانه می گذارند تااثار ادبی ممنوع غرب را بخواند. در متن کتاب چنین آمده است:« مهم نیست که ما چقدر محدودیت و ممنوعیت داریم ولی ما هممثل لولیتا بااخره راهی برای فرار از آن پیدا می کنیم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در رشته جوایز برتر ایندکس روزنامه نگاران و خبرنگاران، جایزه دوم به «کاوه گلستان» خبرنگار عکاس کشته شده ایرانی رسید. در اطلاعیه اهداکنندگان جایزه آمده است: «برنده جایزه رابرت کاپا، در سال 1998 جان خود را به خط انداخت تا حمله گاز به اقدام کرد عراق را روایت کند. در سال 1997 در ایران به خاطر نمایش عکس های خود از بچه های بی سرپرست با سانسور و ممنوعیت مواجه شد. این خبرنگار عکاس بر اثر انفجار مین در عراق جان سپرد..

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7786

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جوایزی برای مبارزان با سانسور و اعمال کنندگان سانسور در ایران، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016