دوشنبه 28 ارديبهشت 1383

البراداعی: هنوز باور نکرده ام که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است، رويداد

گزارش خبری «رویداد» از تازه ترین مواضع آژانس و آمریکا در قبال فعالیت های هسته ای ایران

محمد البرادعي
خبرنگار بین الملل «رویداد» یکشنبه 27 اردیبهشت ماه: مدت زیادی از حضور «محمد البرادعی» در ایران نگذشته است. دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران آمد تا ببیند بالاخره مسوولان جمهوری اسلامی به «همکاری صادقانه» راضی شده اند یا خیر. تمامی مقامات مسوول با دبیر کل صحبت کردند ولی مهم ترین آنها یعنی دبیر شورای عالی امنیت ملی قول داد که تمام همکاری های لازم را انجام دهد. «حسن روحانی» به البرادعی قول داد ظرف دو ماه تمامی سوالات آژانس پاسخ داده شود و «هیچ مساله ای باقی نمایند.»
دیپلمات های حاضردر وین نیز بیکار ننشستند و مدارک زیادی ارائه شد که نشان می داد نقض تعهدات زیادی از سوی ایران انجام شده است. در آخرین اظهارنظر، یکی از دیپلمات های حاضر در وین اعلام کرد که مدارک زیادی در نطنز و شرکت کالای الکتریک ایران به دست آمده و آزمایشگاه آژانس مشغول بررسی این مدارک است. ایران تمامی امکانات دیپلماتیک خود را به کار گرفته تا هر چه ریع تر پرونده ایران در آژانس بسته سود. کمال خرازی سفر خود به کشورهای اروپایی را آغاز کرد. به این امید که مطمئن شود اجلاس 14 ژوئن (25 خرداد) شورای حکام آژانس بین الملی انرژی اتمی به سود ایران خوهد بود.

اما گمانه زنی های وزیر خارجه ایران به جایی نرسید و اروپاییها نارضایتی خود را همگام با آمریکایی ها اعلام کردند. دو شب پیش(جمعه شب 25 اردیبهشت ماه) در نیویورک، محمد البرادعی در کنسول روابط خارجی کاخ سفید حضور یافت و با نمایندگان آمریکایی و افراد شاخص کاخ سفید به گفت و گو نشست. این در حالی است که ایران به طور موکد اعلام می دارد که باید پرونده ایران در آژانس بسته شود. اما محمد البرادعی که تا به حال، موضعی درباره این درخواست ایران نگرفته بود، اعلام کرد که «هنوز راه زیادی مانده وایران باید تصمیم جدی خود را بیگرد که آیا مایل به بسته شدن پرونده خود هست یا نه؟»

البرادعی گفت: «من وقتی پرونده را می بندم که هیچ سوالی باقی نمانده باشد.من این قدرت را دارم که بگویم فعالیت های هسته ایران صلح آمیز است اما هنوز به این جا نرسیده ایم که چنین تفکری راباور کنیم.»

دبیرکل آژانس با صراحت از ایران خواست تا «هر آنچه می توانند انجام دهند و نهایت همکاری با آژانس را داشته باشند:«اگر می خواهید همکاری کنید آن را تمام و کمال انجام دهید و اگر قصد همکاری ندارید، آن را اعلام کنید.»

البرادعی در گفت وگویی دیگر اعلام کرد که زیاد با ارجاع پرونده کشورهای متخلف از قوانین هسته ای به شورای امنیت سازمان ملل موافق نیست. چرا که بر این باور است چنین فضایی دوران و فضای جنگ سرد را باز می گرداند و «خصومت پنهان» بین کشورها را بیشتر می سازد.

البرادعی معتقد است که باید مکانیسم هایی را بررسی و استفاده کرد که به دنبال آن محدودیت خاص برروند تولید پلوتونیزم و غنی سازی اورانیوم اعمال شود.

کشورهای اروپایی همراه با کانادا،نیوزیلند و ژاپن به این توافق رسیده اند که در خصوص فعالیت هسته ای با آمریکا همراه باشند و در این میان و در اروپا فقط فرانسه و آلمان هستند که به نسبت و به دلیل برخی قراردادهای خاص حاضر شده اند مواضع حمایت آمیز خود از ایران ار کم و بیش ادامه دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوی دیگر، مقامات کاخ سفید اعلام کردند: «مهم نیست ایران چه نوع توافقی با آژانس بین الملی انرژی اتمی دارد، مهم این است که ما از این روند راضی نیستیم. باید آژانس بتواند پرونده ایران را به طور کامل بررسی کند و گزارش کار خود را به ما نیز نشان بدهد. اگر آمریکا قانع شود، این بدین معناست که آژانس هم قانع شده است.»

این درحالی است که چندی دیگر مجلس هفتم آغاز به کار می کند که به مراتب رابطه ایران و آژانس را با مخاطره بیشتر مواجه می کند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7787

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'البراداعی: هنوز باور نکرده ام که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016