پنجشنبه 31 ارديبهشت 1383

تحليل «واشنگتن تايمز» از فعاليت‌هاي هسته‌اي و نقش ايران درعراق، رويداد

در اين تحليل، به برخي جريان‌هاي آمريكايي كه خواهان تغيير فضاي روابط با ايران هستند گفته شده كه ايران «غيرقابل اعتماد» است
كلود سالاني

بنيادگران مسلمان كه در پي صادرات عمليات انقلابي به تمام دنيا هستند، چند لحظه تامل مي‌كنند و وضعيت ايران را مورد بازرسي قرار مي‌دهند.

زماني كه در سال 1979 در ايران انقلاب شد و روحانيون به قدرت رسيدند، اين تفكر غالب بود كه به زودي آنها سعي خواهند كرد انقلاب خود را به تمام دنيا صادر كنند و اين نظريه زود به واقعيت تبديل شد و روحانيون ايران در مانيفست خود اعلام كردند كه ايران سعي مي‌كند انقلاب خود را به تمام دنيا صادر كند.

هر قدر حكومت روحانيون قدرتمد ايران به همراه نيروي نظامي تحت اختيارشان-سپاه پاسداران- بيشتر در اين كار سعي كردند، كمتر موفق شدند.

درحال حاضر هيچ كشوري در دنيا اين نظام حكومتي را قبول ندارد و آن را الگو قرار نمي‌دهد. ايران سعي كرد ارتش مخفي سپاه را به لبنان و سوريه بفرستد و در آن جا به تبليغ نظام خود بپردازد ولي دره‌هاي بعليك درجنوب لبنان فقط شاهد جنگ بود و حتي آداب پوشش اسلامي نيز در منطقه فراگير نشد.

ايران به زودي فهميد كه انقلاب خود را نمي‌تواند مثل يك كالاي با ارزش درخارج از مرزها به فروش برساند. امير طاهري، نويسنده ايراني مقيم آمريكا به تازگي نوشت كه ايران اسلامي ديگر تمام شده و نيكولاس.دي. كريستف نيز كه به تازگي از ايران بازگشته در مطلبي در نيويورك تايمز چنين گفت:«رژيم اسلامي ايران مقصد خود به سوي تبديل شدن به خاكستر تاريخ را پيدا كرده است.»

ايران امروز هنوز در برگزاري انتخابات آزاد با مساله مواجه است و هنوز نتوانسته اصول نخستين دموكراسي را در كشور پياده كند. ايران امروز ديگر مانند 25 سال پيش نيست كه بتوان مخالفان انقلاب را در خيابان با جرثقيل دار زد. نسل جوان ايران تغيير كرده و انقلاب تازه‌اي در راه است.

عطاءالله مهاجراني كه در كنفرانس كويت سخنراني مي‌كرد چنين گفت:«ما اسلام طالبان را نمي‌خواهيم.» نفرانس كويت تحت عنوان «ايران و آينده» برگزار شد و مهاجراني گفت كه نه اسلام طالبان و نه اسلامي كه بوش مي‌خواهد را دنبال نمي‌كنند.»

دلايل زيادي وجود دارد كه نشان مي‌دهد ايران تمايل دارد به قدرت اول منطقه تبديل شود. ايران مدت‌هاست گروه‌هاي حماس و حزب الله را حمايت مالي و نظامي مي‌كند و صد البته در پي ايستادگي مقابل اسرائيل است. ايران آنقدر روي حزب الله و حماس كار كرد تا بالاخره به پارلمان لبنان راه يافت. حالا حزب الله در پارلمان لبنان صاحب نماينده است و ايران مي‌تواند تفكرات منطقه‌اي خود را به آنجا تزريق كند.

اگر ايران را فاقد قدرت صادرات در انقلاب بدانيم، اما نبايد فراموش كنيم كه ايران مي‌خواهد نقش اساسي خود را داشته باشد و به عنوان بزرگ‌ترين حامي شيعه در منطقه با قدرت حضور داشته باشد.

ايران در عراق «مقتدي صدر» را حمايت مي‌كند و نياز جدي به ساخت سريع بمب اتمي دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«پاتريك كلاوسون»، از اساتيد موسسه خاورميانه، واشنگتن مي‌گويد:«فعاليت هسته‌اي ايران خطر بزرگي در منطقه است و به زودي ديگر كشورها به دنبال آن خواهند رفت.»

اسرائيل هم قصد ندارد آرام بنشيند تا فعاليت هسته‌اي ايران به پايان برسد. ولي هر گونه حمله از سوي اسرائيل، باعث مي‌شود تا نيروهاي سپاه در لبنان و سوريه به سوي اسرائيل سرازير شوند و جهنمي بزرگ در آن جا به پا مي‌شود.

تحليلگران سياسي معتقدند كه فضاي دشمني ميان ايران و آمريكا ديگر كافي است و حالا بايد فضايي از اعتماد بين دو كشور به وجود بيايد. اما اعتماد به ايران؟ ايران همسايه قدرتمند كشورهاي عربي است و روز به روز در عراق بيشتر فعال مي‌شود. ايرانيان مي‌دانند كه آمريكا به زودي بايد عراق را ترك كند وآنهابراي آينده حضور خود درعراق برنامه‌ريزي مي‌كنند.

كلود سالاني: سردبير پايگاه خبري «يونايتد پرس اينترنشنال»

درج اين تحليل به معناي تاييد آن از سوي«رويداد» نيست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7922

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل «واشنگتن تايمز» از فعاليت‌هاي هسته‌اي و نقش ايران درعراق، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016