پنجشنبه 31 ارديبهشت 1383

بحران كنوني نجف، ثمره كينه هزار ساله با شيعيان، بازتاب

شرايط تأسف‌بار كنوني نجف و كربلا و بحران به وجود آمده در عراق، ميوه كينه‌توزي هزارساله قدرت‌هاي استعماري و دولت‌هاي عربي با شيعيان است.

كارشناس بين‌الملل «بازتاب» در گفت‌وگويي با بيان مطلب فوق، افزود: واقعيت آن است كه شيعيان عراق با عملكرد هوشمندانه و درخشان خود طي يك سال اخير، در آستانه يك پيروزي بزرگ و تاريخي در برابر آمريكا و دولت‌هاي عربي بودند كه بدون ترديد، علت اصلي ايجاد اين بحران‌ها، مقابله با اين موفقيت عظيم بود.

اين كارشناس ادامه داد: آنچه امروز در عراق اتفاق مي‌افتد، ثمره كينه هزارساله گروه‌هايي است كه نه تنها حاضر به تحمل موفقيت شيعيان نيستند، بلكه حتي حضور مساوي شيعيان را نيز برنمي‌تابند و امروز با چراغ سبز صهيونيست‌ها و آمريكا، رسيدن شيعيان به يك موفقيت تاريخي را به يك چالش ساختاري عميق در جامعه شيعه تبديل كرده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: از دست دادن بزرگ‌ترين و مقتدرترين ارتش عربي، بزرگ‌ترين حزب عربي و قدرت اقتصادي عظيم عراق از يك‌سو و به قدرت رسيدن يك دولت با اكثريت شيعي و تقويت كردها، كه هر دو دشمن سنتي دولت‌هاي عربي به شمار مي‌روند، امري نبود كه اين جريانات بتوانند وقوع آن را، آن هم در حساس‌ترين نقطه خاورميانه تحمل كنند.

كارشناس «بازتاب» توضيح داد: شيعيان در طول يك سال گذشته با درايت و هوشمندي مثال‌زدني در برابر آمريكا و رقباي منطقه‌اي خود عمل كردند و به رغم آنكه مبارزه سياسي و دمكراتيك با اشغالگران و آمريكا را به رهبري مرجعيت شيعه با جديت دنبال كردند، در فعاليت سياسي داخل عراق نيز با همگرايي مؤثر با كردها عملا ابتكار عمل را در دست داشتند و در كنار آن، با جلوگيري از كشيده شدن ناپايداري و خشونت به شهرهاي شيعه، كم‌ترين هزينه را پرداخت كردند.

اين در شرايطي بود كه مبارزه اعراب سني و هواداران صدام با نيروهاي آمريكا و انگليس، با وجود دادن تلفات و هزينه سنگين، در ديد جهاني جلوه ديگري از تروريسم و ادامه فعاليت «القاعده» ارايه كرد، اما مبارزه سياسي شيعيان با آمريكا به صورت مرجعيت شيعه با آنكه هيچ هزينه‌اي در بر نداشت، آنچنان مؤثر واقع شد كه حتي در عمق محافل غربي نيز چالش‌‌آفرين گرديد.

كارشناس «بازتاب» توضيح داد: اين شيوه همزمان مبارزه سياسي و امتيازگيري تا آنجا مؤثر بود كه آمريكا را تا آستانه واگذاري دولت به شيعيان پيش برده بود، اما جريانات وابسته به دولت‌هاي عربي، هواداران صدام و «القاعده»،‌ لابي صهيونيستي و برخي از دولت‌هاي اروپايي كه از اين شرايط بسيار خشمگين بودند، تلاش كردند تا با استفاده از همه مكانيزم‌ها و ابزارهاي خود، مانع موفقيت شيعيان شوند كه اعمال نفوذ سازمان «سيا» در جريان دستگيري يعقوبي ـ معاون مقتدي صدر ـ زمينه موفقيت اين سياست را به وجود آورد.

كارشناس «بازتاب» خاطرنشان كرد: هنوز هم كليه گروه‌ها و شيعيان عراق بايد بدانند كه رمز موفقيت آنان در 3 عامل اتحاد و وحدت گروه‌هاي سياسي، محوريت مرجعيت شيعه و ترجيح مبارزه سياسي با اشغالگران بر روش‌هاي نظامي بوده و اگر دوباره به همين سه عامل تكيه كنند، هيچ قدرتي از آمريكا و اسراييل گرفته تا دولت‌هاي عربي و شبكه‌هاي تروريستي مانند «القاعده» و فداييان صدام، قادر نخواهند بود مانع پيروزي آنان شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان گفت: شيعيان عراق بايد به اين نكته توجه كنند كه همان‌گونه كه امام خميني(ره) با دست‌هاي خالي و بدون اسلحه و تنها با تكيه بر حضور مردم در صحنه و مبارزه سياسي، توانست سيطره آمريكا بر ايران را پايان دهد، شيعيان عراق نيز تحت رهبري مرجعيت شيعه موفق به تثبيت يك نظام سياسي دمكراتيك و منطبق با ارزش‌هاي ديني در اين كشور و پايان حضور اشغالگران خواهند شد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7932

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بحران كنوني نجف، ثمره كينه هزار ساله با شيعيان، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016