پنجشنبه 31 ارديبهشت 1383

خبرنگار «بازتاب» با دستيابي به بخشي از مدارك سري و فوق محرمانه، به جزييات يك رسوايي بي‌سابقه سازمان «سيا» دست يافته است، بازتاب

بنا بر اين گزارش، اين رسوايي كه مربوط به هويت اصلي «نيكلاس برگ»، يهودي 26 ساله‌اي است كه هفته گذشته، تصاويري از كشته شدن وي به دست نيروهاي «القاعده» پخش شد.

خبرنگار «بازتاب» كه توانسته است به مداركي درباره هويت واقعي و مأموريت سري نيكلاس برگ در عراق دست پيدا كند، از عضويت برگ در سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) خبر مي‌دهد.

برگ بنا بر اين مدارك، از مأموران ويژه «سيا» بود كه طي دو سال اخير با مأموريت نفوذ در شبكه «القاعده»، ارتباطات گسترده‌اي با مسلمانان مقيم آمريكا برقرار كرده بود.

او در طول اين مدت توانسته بود اطلاعات مفيدي درباره شبكه «القاعده» به دست آورد كه اين اطلاعات، زمينه وارد كردن ضربه‌هاي مهمي به «القاعده» را براي «سيا» و «اف.بي.آي» فراهم كرد. با تشديد بحران عراق و آغاز فعاليت‌هاي «القاعده» در اين كشور، نيكلاس برگ به عنوان مأمور ويژه «سيا» در پوشش يك بازرگان حوزه مخابرات، به عراق اعزام شد.

نيكلاس برگ توانست بر اساس روابط قبلي، با شماري از اعضاي «القاعده» در عراق ارتباط برقرار كند. بازداشت و زنداني كردن برگ نيز با توصيه سازمان «سيا» براي برقراري ارتباط با شماري از نيروهاي متهم «القاعده» در زندان صورت گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نيكلاس برگ با توجه به اطلاعاتي كه به دست آورده بود، پس از آزادي از بازداشت آمريكا با حلقه‌هاي اصلي «القاعده» و مركزيت آن به رهبري زرقاوي، ارتباط برقرار كرد. به طوري كه اطلاعات حاصل از اين ارتباط مي‌توانست منجر به شناسايي شماري از مراكز و عناصر اصلي «القاعده» در عراق شود. در اين حين، زرقاوي توانست به وسيله يكي از سرويس‌هاي امنيتي عرب، به هويت اصلي برگ پي ببرد. عوامل زرقاوي پيش از آنكه وي را به قتل برسانند، تصاوير مربوط به آن را براي سازمان «سيا» ارسال كرده‌اند .

خبرنگار «بازتاب» در پايان مي‌افزايد: در صورت برملا شدن اين رسوايي بزرگ، عرصه سياسي آمريكا شاهد ظهور «برگ گيت» خواهد بود و بركناري جورج تنت، رييس سازمان «سيا» كه زمزمه‌هاي اوليه آن آغاز شده است، جزو هزينه‌هاي قطعي اين رسوايي به شمار مي‌رود.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016