جمعه 1 خرداد 1383

اخراج سه ماهه روزنامه نگار آمريكايي از ايران و توضيحات مديركل رسانه هاي خارجي وزارت ارشاد، خبرگزاری مهر

مديركل رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي علت اخراج دان دي‌لوس خبرنگار روزنامه گاردين را نقض عمدي مقررات و قوانين جاري جمهوري اسلامي ايران عنوان كرد و گفت : وزارت ارشاد او را به مدت سه ماه از حضور و كار مطبوعاتي در ايران محروم کرده است.
محمدحسين خوشوقت مديركل رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفتگو با خبرنگار سياسي مهر با تاييد اخراج سه ماهه دان دي لوس خبرنگارآمريكايي روزنامه گاردين گفت: اين خبرنگار به علت نقض عمدي مقررات و قوانين جاري جمهوري اسلامي ايران به مدت سه ماه از حضور و فعاليت در ايران محروم شده است .
برخي رسانه ها پيش از اين از اخراج وي به دليل تهيه گزارش از زلزله زدگان بم خبر داده بودند.

خوشوقت در تشريح اين موضوع با اعلام اينكه تصميم وزارت ارشاد روز سه شنبه 29 ارديبهشت (18 مي) به دان دي لوس ابلاغ شده است ، گفت: دان دي لوس خبرنگار روزنامه گاردين به اتفاق چند خبرنگار خارجي ديگر به منظور شركت در مراسم چهلمين روز درگذشت زلزله زدگان بم از اداره كل رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست مجوز كرد اما پس از استعلام وزارت ارشاد از وزارت كشور،‌ با سفر وي و ديگر خبرنگاران خارجي به دليل برخي مصالح مخالفت شد.


وي با بيان اينكه پس از اعلام مخالفت با سفر خبرنگاران خارجي به بم هيچ يک از خبرنگاران خارجي به بم سفر نكردند ، گفت: پس از ابلاغ مخالفت وزارت ارشاد با سفر دان دي لوس وي از وزارت ارشاد درخواست كرد به وي اجازه داده شود براي كمك به زلزله زدگان و انجام خدمات بشر دوستانه به بم سفر كند و در اين سفر هيچ گونه خبر و گزارشي تهيه ننمايد ، اما وي پس از رفتن به بم برخلاف تعهد،‌ گزارش مفصلي را درباره بم پس از زلزله تهيه کرد که در گاردين به چاپ رسيد .

خوشوقت با تاكيد بر اينكه وزارت ارشاد به محتواي گزارش دان دي لوس اعتراضي نكرده است ، خاطرنشان كرد: اين تصميم به اين خاطر گرفته شده است كه او مقررات ايران را نقض كرده است و ارتباطي با گزارش او ندارد . آنچه براي ما مهم است زير پا گذاشتن عمدي قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران توسط وي است. وي افزود: براساس قانون پس از تبادل نظر با مسوولين ذيربط در وزارت خارجه ، وزارت كشور و وزارت ارشاد در خصوص ادامه فعاليت خبرنگار گاردين در ايران تصميم مي گيريم.

مديركل رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه از حضور هرچه بيشتر خبرنگاران خارجي در ايران استقبال مي كنيم ، افزود: وزارت ارشاد بر اين باور است كه حضور خبرنگاران خارجي در ايران مي تواند منعكس كننده واقعيات دروني جمهوري اسلامي ايران و پاسخي به تحريفات وقايع ايران باشد .

خوشوقت تصريح كرد: درخواست ما از خبرنگاران خارجي فقط رعايت موازين اخلاقي و حرفه اي و رعايت قوانين و مقررات جاري جمهوري اسلامي ايران است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خوشوقت با اشاره به اينكه سالانه بيش از 1100 خبرنگار خارجي در ايران فعاليت مي كنند ، گفت: از اين تعداد 80 درصد خبرنگاران غربي هستند و وزارت ارشاد خود را موظف مي داند امكانات لازم براي فعاليت خبرنگاران خارجي فراهم كند.

وي افزود: دان دي لوس خبرنگار روزنامه گاردين به اتفاق حدود 150 خبرنگار خارجي ديگر در ايران مقيم هستند.

دان دي ‌لوس 38 ساله خبرنگار آمريكايي روزنامه گاردين امروز پنجشنبه 31 ارديبهشت(20 مي) به خاطر آنكه مقامات ايران تمديد مدت اعتبار گذرنامه و كارت خبرنگاري او را رد كرده‌ اند، به لندن بازخواهد گشت. اين خبرنگار بايد پس از سه ماه تقاضاي کارت خبرنگاري کند .

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7962

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اخراج سه ماهه روزنامه نگار آمريكايي از ايران و توضيحات مديركل رسانه هاي خارجي وزارت ارشاد، خبرگزاری مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016