جمعه 1 خرداد 1383

معاون كرسي حقوق بشر دانشگاه شهيد بهشتي: حقوق بشر از حقوق فرد در برابر حكومت به شكل خاص دفاع مي‌‏كند، ايلنا

معاون كرسي حقوق بشر دانشگاه شهيد بهشتي گفت: حقوق بشر از حقوق فرد در برابر جامعه به شكل عام و در برابر حكومت به شكل خاص دفاع مي‌‏كند، اين حقوق بشر در جامعه‌‏اي بوجود مي‌‏آيد كه تمايزي بين فرد و جامعه بوجود آمده باشد در جامعه‌‏اي كه اين تمايز بوجود نيامده باشد، يعني فرد را قبل از اينكه خودش را تعريف كنند براساس تعلقات جمعي اش تعريف كنند، در آنجا اين حقوق بشر بوجود نمي آيد.
به گزارش خبرنگار" ايلنا" امير نيك‌‏پي كه در سمينار" حقوق بشر" كه با همكاري انجمن اسلامي دانشكده صنعت آب و برق دانشگاه شهيد عباسپور پيرامون" مباني انسان شناختي حقوق بشر" سخنراني مي كرد با اشاره به اينكه انسان شناسي يكي از شاخه‌‏هاي علوم انساني است كه در دهه 18 و 19 پا به عرصه وجود گذاشت، تصريح كرد: در زبان فارسي انسان شناسي را به مردم شناسي ترجمه كرده اند. اين علم به انسان شناسي ديني، انسان شناسي سياسي، انسان شناسي شهري، انسان شناسي فلسفي و انسان شناسي حيواني تقسيم مي شود.
وي با اشاره به اينكه فرهنگ مجموعه اي از انديشه‌‏ها،‌‏ اعتقادات، اساطير، اديان، رفتارها، دانش ها، هنجارها و ارزش هايي است كه از نسلي به نسل ديگر انتقال پيدا مي كند افزود: فرهنگ يك پديده غريزي نيست، فرهنگ، انسان را مي سازد و انسان هم فرهنگ را مي سازد.
نيك پي ضمن بيان اين مطلب كه حقوق بشر در جامعه اي بوجود مي آيد كه آن جامعه بايد از جماعت به جامعه گذر كند، اظهارداشت: اين گذر، گذر از جامعه اي است كه روابط براساس خود سنت و دين است، به جامعه اي كه روابط براساس قرارداد مابين شهروندان از يك‌‏سو بين خودشان و از سوي ديگر بين شهروندان و دولت است.
وي افزود: حقوق بشر معتقد است كه ماهيت انسان قابل شناخت است، يعني معتقد به اين نيست كه قوانين از بالا و گذشتگان به انسان به ارث برسد و حاكم بر انسان شود.
اين حقوقدان تصريح كرد: فرق نظام دموكراتيك با نظام فاشيستي در دفاع از حقوق اقليت است.
معاون كرسي حقوق بشر دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه با اشاره به اينكه اعلاميه حقوق بشر بر فردگرايي استوار است در حالي كه در آسيا پديده فردگرايي وجود ندارد بلكه پديده جمع گرايي داريم، افزود: كنار رفتن فرد به خاطر جمع در اعلاميه حقوق بشر از لحاظ غربي آن، خلاف قانون است.
وي افزود: حقوق بشر آسيايي مي‌‏گويد كه؛ حقوق بشر مطرح شده در غرب به بي نظمي در جامعه كمك مي‌‏كند و معتقدند؛ مطبوعات گاهي اوقات جامعه را به بيراهه مي‌‏كشند به همين خاطر مطبوعات آزاد نبايد داشته باشيم.
وي گفت: آسيا گراها توسعه اقتصادي را مقدم بر توسعه سياسي مي دانند و مي‌‏گويند ما حقوق بشر خودمان را داريم و نبايد دركارها دخالت شود، به خصوص كشور چين كه نخست وزيرش گفته است كه ما حقوق بشر خود را داريم و نبايد در اين كشور از حقوق بشر عام صحبت كنيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نيك پي گفت: آسيا گراها وقتي مي‌‏خواهند به حقوق بشر انتقاد كنند، يك‌‏سري اصول و فلسفه اعتقادي آسيايي را در برابر يك‌‏سري واقعيات اجتماعي كشورهاي غربي قرار مي دهند و از آنجا نتيجه مي گيرند كه حقوق بشر ما را به مسايل غيراخلاقي مي كشاند، در واقع يك تصوير سياه از كشورهايي كه حقوق بشر به صورت نسبي در آنجا رعايت مي شود را ارايه مي دهند و مي‌‏گويند كه با اين حقوق بشر به جايي نمي رسيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7969

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معاون كرسي حقوق بشر دانشگاه شهيد بهشتي: حقوق بشر از حقوق فرد در برابر حكومت به شكل خاص دفاع مي‌‏كند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016