شنبه 2 خرداد 1383

تعهدات دو سويه ؛ روسيه پرونده هسته اي ايران را مختومه مي کند، خبرگزاري مهر

روزنامه «کامرسانت » تحليلي را با عنوان "ايران خواهان حمايت مسکو در صحنه بين المللي است" به قلم پاول بلوف و والري يارمنکو منتشر کرده است.
به گزارش خبرگزاري "مهر" به نقل از خبرگزاري روسيه ، متن اين تحليل بدين شرح است :

چندي پيش وزير امور خارجه ايران طي سفر رسمي از مسکو بازديد نمود. ايران که نگران اقدامات ايالات متحده آمريكا مي باشد، با اين انتظار که روسيه از اين کشور حمايت خواهد نمود، سعي دارد روابط خود را با روسي توسعه و گسترش دهد. مسکو به نوبه خود که از همکاري با تهران بيشتر منافع سياسي تا اقتصادي دارا مي باشد، سعي دارد از نزديکي بيش از حد با ايران صرفه نظر کند چون اين امر مي تواند باعث عصبانيت و نگراني ايالات متحده آمريكا شود.

سيد کمال خرازي طي سفر رسمي يک روزه خود با رييس شوراي امنيت روسيه ايگور ايوانوف، وزير امور خارجه روسيه سرگي لاوروف و در نهايت با رئيس جمهور روسيه ولاديمير پوتين ديدار و گفتگو نمود.

ايران که در حال حاضر تحت فشار آمريکا قرار دارد، خواهان اين است که روسيه در صحنه بين المللي از اين کشور حمايت نمايد. بويژه حمايت روسيه در سازمان بين المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي ايران بسيار مفيد و مورد نياز است چون واشنگتن مي تواند مسئله اعمال اقدامات بر عليه ايران را در اين سازمانها مطرح نمايد.

آمريکايي ها اعتقاد دارند که ايران از برنامه هاي هسته اي خود صرفه نظر نکرده است. البته نبايد تجربه تلخ آمريکا را در عراق فراموش نمود. در آنجا نيز آمريکايي ها معتقد بودند که عراق داراي سلاح هاي کشتار جمعي مي باشد و حتي در صدد آن برآمدند که کل جهان به اين موضوع باور کند. اما چندي پيش کولين پاول اعتراف نمود که اين حرف بي اساس بوده است.

در هر صورت مسکو به کمال خرازي اعلام کرد که حداکثر سعي و کوشش خود را به کار خواهد بست براي اينکه «پرونده هسته اي ايران» در سازمان ملل و سازمان انرژي اتمي بسته شود. البته روسيه در راستاي اين امر از ايران خواهش نمود تا بيشتر با سازمان بين المللي انرژي اتمي همکاري نمايد.

همچنين مقامات روسيه يادآور شدند که مسئله برگرداندن سوخت هسته اي استعمال شده ايجاد شده در نيروگاه اتمي بوشهر از ايران به روسيه تاکنون حل نشده است و آمريکا نيز اعتقاد دارد که ايران قصد دارد از اين سوخت استعمال شده براي نيل به اهداف نظامي خود استفاده نمايد. در جواب کمال خرازي اعلام داشت که اين مسئله از ديد ايران حل شده است و هيچ اختلاف نظري در اين رابطه وجود ندارد. سپس وزير امور خارجه روسيه سرگي لاوروف اين خبر را به روزنامه نگاران اعلام کرد.

شايان ذکر است که ايران به علت تجاوز نيروهاي نظامي آمريکا به افغانستان و عراق چندي پيش مدرن سازي ارتش خود را آغاز نموده است و در اين راستا از روسيه انتظار کمک را دارا مي باشد. تا به حال علي رغم اعتقاد بسياري از تحليلگران بين المللي سهم اسلحه در صادرات روسيه به ايران قابل ملاحظه نبوده است. ايران ساليانه نزديک به 40-60 ميليون دلار اسلحه روسيه وارد مي کند. قسمت عمده از اسلحه وارداتي ايران از روسيه قطعات و يدک، و وسايل ضد تانک و انواع اسلحه براي تيراندازي مي باشند.

طي سالهاي اخير ايران تمايل نداشت مبالغ زيادي صرف خريد اسلحه از روسيه نمايد. اما در حال حاضر ايران اعلام کرد که قصد دارد طي پنج سال آينده 10 ميليارد دلار براي مدرن سازي ارتش خود و تهيه پيشرفته ترين انواع اسلحه جهان اختصاص دهد.

بويژه به علت انتشار اطلاعات مبني بر حملات هوايي احتمالي آمريکا يا اسراييل به تاسيسات هسته اي بوشهر تهران قصد دارد سيستم مدرن دفاع ضد هوايي ايجاد نمايد. انتظار مي رود که عنصر اصلي اين سيستم مجموعه هاي دفاع ضد هوايي روسيه « ?-300» خواهد بود.

همچنين ايران علاقمند است ماشينهاي جنگي زره اي «استل » که حتي در بيابانها قابل کشف بوسيله هيچ گونه تجهيزات دشمن نيست و زير دريايي از روسيه خريداري نمايد.

مسکو از به نوبه خود بنا بر دلايل مشخص عجله براي پاسخ مثبت دادن به ايران ندارد. رئيس جمهور روسيه ولاديمير پوتين طي ديدار با وزير امور خارجه ايران از وي بابت فعال سازي همکاري با سازمان «کنفرانس اسلامي» تشكر کرد. سال گذشته رئيس جمهور روسيه در ديدار سران اين سازمان در مالزي شرکت نموده و هم اکنون دعوت براي شرکت در ديدار آتي آن در استانبول دريافت نمود. روسيه در نظر دارد به عنوان کشور ناظر در اين سازمان عضويت داشته باشد و در اين راستا از ايران که داراي اعتبار قابل توجه در سازمان مذکور مي باشد، انتظار مساعدت دارد.

پوتين طي ديدار با وزير امور خارجه ايران کمال خرازي اعلام کرد:«ايران شريک قديمي و با ثبات روسيه مي باشد». حرف پوتين واقعيـت دارد. در حال حاضر ايران داراي همکاري هاي وسيع در زمينه هاي متعدد با روسيه مي باشد. براي مسکو به نوبه خود اين موضوع که مقامات ايران در باره وضعيت چچن داراي موضع قابل قبول براي روسيه دارا مي باشند، بسيار ارزشمند است. براي مثال وزير امور خارجه ايران اقدام تروريستي صورت گرفته در چچن را محکوم کرده و مرگ رئيس جمهوري اين کشور احمد قادراف را به پوتين تسليت عرض نمود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس جمهور روسيه ولاديمير پوتين و وزير امور خارجه اين کشور سرگي لاوروف از تمايل ايران در برگزاري ديدار سران کشورهاي ساحل درياي خزر در تهران استقبال نمودند. همچنين پيشنهاد ايران مبني بر ايجاد شوراي روساي جمهور کشورهاي ساحل درياي خزر مورد استقبال واقع شد. اما پيشنهاد ايران در رابطه با ايجاد سازمان بين المللي در زمينه همکاري کشورهاي ساحل درياي خزر مورد استقبال مسکو قرار نگرفت. روسيه معتقد است که در شرايط حساس شدن روابط ميان فدراسيون روسيه و ايالات متحده آمريکا نزديکي زياد با ايران حتي به ارزش حل و فصل موقعيت حقوقي درياي خزر که چندين سال بدون حل باقي مانده است، به نفع مسکو نخواهد بود.

رئيس جمهور فدراسيون روسيه ولاديمير پوتين ضمن صحبت درباره روابط ميان ايران و روسيه تاکيد کرد که «از سال 2002 تا به حال گردش بازرگاني بين ايران و روسيه بيش از 70% افزايش يافت». ولاديمير پوتين يادآور شد که پروژه هاي مشترک زيادي روسي- ايراني در دست اجراي مي باشد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8016

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تعهدات دو سويه ؛ روسيه پرونده هسته اي ايران را مختومه مي کند، خبرگزاري مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016