يكشنبه 3 خرداد 1383

باهنر: همكارى مجلس هفتم با دولت خاتمى مشروط است، شرق

گروه مجلس: محمدرضا باهنر كه از حوزه انتخابيه كرمان به مجلس هفتم راه پيدا كرده است، يكى از چهره هاى اصلى اين مجلس است كه در گفت وگو با كتايون لامع زاده و داريوش غفارى خبرنگاران ايرنا به تشريح ديدگاه هاى سياسى خود پرداخته است.

باهنر در اين گفت وگو اگر چه بر تعامل و همكارى مجلس هفتم با دولت تاكيد دارد اما اين همكارى را مشروط مى داند. آنچه در پى مى آيد بخش هايى از اين گفت وگو است:

• برخى از فعالان جبهه دوم خرداد معتقدند جريان حاكم بر مجلس هفتم؛ ابتدا به سراغ فتح وزارت كشور و سپس وزارت اطلاعات و وزارتخانه هاى اقتصادى مى رود با توجه به انتقاداتى كه شما از وزارت كشور داريد؛ فكر مى كنيد چقدر طول بكشد تا اين پيش بينى به وقوع بپيوندد؟

ما به هيچ وجه قصد درگيرى با دولت را نداريم و از آن لذت هم نمى بريم گرچه نسبت به عملكرد گذشته برخى وزيران انتقاداتى داريم اما فكر مى كنيم مى توانيم با يكديگر كار كنيم منتها مشروط به اينكه اين تمايل؛ دو سويه باشد.شنيده ايم يكى از استانداران گفته است، ما در مسائل اقتصادى و عمرانى به مجلس هفتم كمك مى كنيم اما در مسايل سياسى؛ اوضاع را تندتر خواهيم كرد، خب طبيعى است وقتى تندتر شود؛ دعوا مى شود ما نمى خواهيم دعوا كنيم؛ اما اگر وزارت كشور و استاندارى ها كه به رغم ميل خود عده اى با راى مردم انتخاب شده اند، بخواهند سر به سر نمايندگان بگذارند، ما هر چقدر نفوذ كلام داشته باشيم، تحت فشار همكاران خود مجبور به عمل مى شويم. اگر بخواهيم به گذشته بازگرديم، نقدهاى جدى به عملكرد وزارت كشور در زمان انتخابات داريم.

وزير كشور اصرار دارد به جامعه بين الملل تفهيم كند كه مردم در انتخابات شركت نمى كنند اين خيلى عجيب است ممكن است يك حزب سياسى اين مشى را داشته باشد، اما وزارت كشورى كه عامل نظام حاكميتى است، اين موضع او بسيار قابل نقد است.به رغم همه اينها من همكارى نمايندگان با مجموعه وزارت كشور را ممكن مى دانم كه البته اين به معناى حتمى بودن همكارى نيست.

اگر امروز در كارگزاران كشور كسى باشد كه بگويد اين انتخابات، قانونى نبوده يعنى ما مجلس را به رسميت نمى شناسيم خب مجلس هم آنان را به رسميت نخواهد شناخت. قانون توى دهن آنها مى زند، اين كه شوخى و تعارف ندارد.ما حتى اگر قانون را نمى پسنديم، بايد آن را اجرا كنيم.

•همين استانداران به گفته شما انتخاباتى برگزار كردند كه موجب روى كارآمدن جناح مخالف دولت شد آيا اين نشانه بى طرفى آنها در انجام وظايفشان نيست؟

برخى ها در انتخابات و مسئله تحصن، تند رفتند. خوب است كه دولت در برخى از مسئولان مرتبط با اين مسايل، تجديد نظر كند البته ما الزام نمى كنيم.

•چند روز پيش آقاى احمد توكلى انتقاداتى از وزارت راه و ترابرى مطرح كرد. آيا اين انتقادات نشانه رويكرد جديد اين مجلس نسبت به دولت نيست؟

اصل ما بر همكارى و معاضدت با دولت است. اين خط مشى و سياست راهبردى ماست. از درگيرى بيهوده هم پرهيز داريم هدف ما اين است كه كار براى مردم انجام شود اما اگر ديديم كه به رغم همه تلاش ها خبرى نيست و حتى كارشكنى هم مى شود، هر سد و مانع سر راه را برمى داريم. نمى خواهم بگويم آقاى خرم را حتماً استيضاح مى كنيم يا نمى كنيم آقاى توكلى نظر خود را دارند و ما هم نظر خود را داريم. انشاالله به موقع عمل خواهيم كرد.اما مثلاً اتفاقى كه اخيراً در فرودگاه امام (ره) افتاد كه نمى دانم چقدر رسانه اى شد، اگر در هر كشور ديگر و دولت دموكراتيك مردمى روى مى داد، حداقل اين بود كه وزير عذرخواهى مى كرد و كنار مى كشيد.

•يكى از وجوه تمايز مجلس ششم با مجالس قبلى، كار تشكيلاتى و فراكسيونى در آن است. آيا انتخابات مجلس هفتم، نقطه پايان كار تشكيلاتى در مجلس به حساب نمى آيد؟

ما تقابل حزب ها به معناى تقابل جناحى و قبيله اى را به زيان كشور مى دانيم و فكر مى كنيم اگر قرار است مسابقه اى باشد؛ بايد مسابقه در خيرات و خدمات رسانى به مردم باشد.البته اينكه چند حزب يا جناح سياسى در مجلس هفتم تشكيل شود و بر سر قدرت و منصب با يكديگر دعوا كنند، ما موافق با اين كار نيستيم.

• ولى از هم اكنون حداقل سه طيف سياسى در مجلس هفتم شناخته شده اند آن هم در شرايطى كه پيش بينى مى شد مجلس هفتم، مجلس يكدستى باشد.

آن يكدستى را كه برخى قصد القاى آن را داشتند ما قبول نداريم. اين گونه يك دستى نه ممكن است و نه مفيد. ما دنبال يكدستى خاموش و بى انگيزه در مجلس نيستيم. اين فراكسيون ها هم كه اعلام مى كنند مستقل يا اصلاح طلب هستند، وجودشان اشكالى ندارد اما اگر فراكسيونى تشكيل شود و بخواهد با ما مبارزه سياسى و قبيله اى كند، ما اعلام مى كنيم اهل دعواى قبيله اى نيستيم.

• به اين ترتيب تشكل هايى مانند مجمع نمايندگان هر استان نيز شكل نخواهد گرفت؟

فراكسيون هاى قوميتى را معتقديم حتماً نبايد تشكيل شود البته ما منع نداريم. هيچ نماينده اى نماينده تر از ديگرى نيست. ما با اينگونه تقسيمات مخالفيم مثلاً كرمانى ها دور هم جمع مى شوند از منافع كرمان دفاع كنند و تبريزى ها هم از منافع تبريز.

•بالاخره هماهنگى نمايندگان هر استان لازم هست يا نيست؟

كارهاى خدمت رسانى به حوزه انتخابيه درست است، اما مثلاً در تقسيم بودجه اعلام كنيم اصفهانى ها زياد گرفتند و ما كم گرفتيم اينگونه دعواها را مضر به حال وحدت ملى مى دانيم.

• گفته مى شود كه مجلس هفتم موجب دو دستگى در جريانى شده كه محافظه كار خوانده مى شدند جريانى كه آبادگران نماد آن است را نومحافظه كار و تشكل هاى ريشه دار و قديمى را محافظه كار سنتى مى نامند در تحليل ها عنوان مى شود كه نومحافظه كاران، محافظه كاران سنتى از جمله حزب موتلفه را به تدريج از گردونه خارج مى كند كناره گيرى آقايان بادامچيان و عسگر اولادى در همين راستا تحليل مى شود. آيا فكر مى كنيد نومحافظه كاران قصد دارند اشتباهات محافظه كاران سنتى را جبران كنند؟

ما ظرف ۶-۵ سال گذشته كه قدرى بيكارتر بوديم، كارهاى فكرى و مطالعاتى زيادى انجام داديم.بر اين اساس تجديدنظرهايى در بحث هاى تئوريك و ساختارى و رفتارى و حتى ادبيات خود انجام داديم، اشكالاتى در گذشته داشتيم.يكى از اصولى كه در انتخابات كانديداهاى تهران داشتيم اين بود كه تا حد ضرورت سعى كنيم از كانديداهاى سنتى استفاده نكنيم. خيلى ها از من هم سئوال مى كردند كه چرا در كرمان كانديدا شده ام، علتش اين بود كه ما يك سال قبل تصميم گرفته بوديم كه در تهران هيچ كدام از كانديداها تكرارى نباشند، در نفرات تهران نيز سه نفر تكرارى هستند و بقيه براى اولين بار مطرح مى شوند.

اين مسئله ربطى به مؤتلفه ندارد؛ مؤتلفه نيز نيروهاى جوان ترى دارد كه اكنون در صحنه كار مى كنند مؤتلفه نيز از اعضاى جدى شوراى هماهنگى بود كه با يكديگر كار مى كرديم و مسايل را با آنان جلو مى برديم ما قبول داريم كه نسل ها عوض مى شود؛ من هم تا يك ماه قبل از آغاز ثبت نام قصد كانديداتورى براى مجلس هفتم را نداشتم و در مجموعه نيز همه پذيرفته بوديم كه من و امثال من نبايد كانديدا شويم؛ اما اواخر ضرورتى پيش آمد آن وقت هم كارى هماهنگ انجام شد؛ يعنى من به تنهايى تصميم نگرفتم كه به كرمان بروم.

•برخى تحليل ها در مجلس هفتم حول شما دور مى زند مى گويند رئيس واقعى مجلس شما هستيد و آقاى حداد عادل رئيس تشريفاتى. شنيده شده برخى منتخبان مجلس هفتم هم گفته اند؛ اگر قرار بر اين است؛ چرا رئيس مجلس يك روحانى نباشد؟

درباره اين بحث ها كه چه كسى رئيس واقعى و چه كسى رئيس سايه است در هر صورت، عده اى بدشان نمى آيد اختلافاتى را درون اكثريت بيندازند تا مدت ها كه كانديدا مى تراشيدند و عده اى را به طور جدى مطرح مى كردند عده اى كه به لحاظ سياسى به من نزديك نبودند، يك مرتبه به من علاقه مند شدند كه تو خيلى مهم هستى و اگر رئيس نشوى همه چيز خراب مى شود، بعداً فهميدم كه عده اى هم نزد آقاى توكلى و آقاى حداد مى روند و اين حرف ها را مى زنند.

اين كه چرا روحانى رئيس مجلس نمى شود، ما اعتقاد به اين تفكيك نداريم. اين كه روحانى باشد و روحانى نباشد هر دو غلط است لباس يك ضابطه نيست براى اين كه كسى رئيس مجلس شود. اين كه فلان كس رئيس سياسى و ديگرى رئيس اقتصادى است، كار روزنامه هاست.

•گفته مى شود كه ائتلاف آبادگران قصد تشكيل يك حزب را دارد در اين صورت، احزاب جناح محافظه كار تحت لواى اين حزب جديد فعاليت خواهند كرد و آقاى احمدى نژاد هم دبيركل آن خواهد بود اين خبر تا چه حد صحت دارد؟

اولاً آبادگران يك حزب و تشكيلات نيست. من هم عضو آن نيستم. ما با مجموعه دوستان خود كارهايى جديد را در شش سال گذشته انجام داديم و تلاش كرديم هماهنگى هايى با دوستان و همفكران خود داشته باشيم و دست به نوسازى ساختارى و تشكيلاتى بزنيم.تلاش كرديم مجموعه نيروهاى همفكر و همگرا را پس از برخى تجديد نظرهايى كه در برخى از تئورى ها و رفتارها و ساختارها شده، گرد هم آوريم و با هم كار مشتركى را آغاز كنيم.اين كار تحت عنوان حزب و تشكيلات جديد نيست.

گروه هاى سياسى همان گروه هاى سابق هستند، تنها تلاش شده است كه هماهنگى ها گسترده شود بحث ما هم فقط هماهنگى بود نه تشكيل حزبى فراگير البته اگر زمانى اين امكان به وجود آيد و بتوانيم علاقه مند هستم يك حزب فراگير داشته باشيم، اما اكنون نه موقعيت مطلوب است و نه امكانات لازم وجود دارد.آقاى احمدى نژاد هم قرار نيست به عنوان دبيركل آبادگران معرفى شود گرچه شايد خبرهايى باشد كه ما از آن اطلاع نداشته باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

•آبادگران در مجلس هفتم چه جايگاهى دارند؟ آيا در قالب فراكسيون عمل خواهند كرد؟

ما در مجلس فراكسيونى با عنوان فراكسيون آبادگران نخواهيم داشت.امكان دارد فراكسيون هاى تخصصى تشكيل شود، نظير فراكسيون هاى خدمت رسانى عمران و آبادانى شهر و يا موارد ديگر كه مسابقه در خدمت رسانى بيشتر است. البته امكان دارد مجموعه اقليت مجلس هفتم تحت عنوان اصلاح طلب يا هر عنوان ديگر فعال باشند، ما نمى توانيم مانع هيچ نماينده اى شويم، اما در بين نيروهاى خودمان تلاش مى كنيم تقسيم ها، تقسيم هاى سياسى نباشد زيرا مشى ما مشى برخوردهاى سياسى نيست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8064

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'باهنر: همكارى مجلس هفتم با دولت خاتمى مشروط است، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016