دوشنبه 4 خرداد 1383

ابراهيم يزدي:مهمترين چالش اصلاح طلبان،سازماندهي نيروهاي مردمي است، سايت امروز

دبيركل نهضت آزادي ايران گفت: مهمترين چالش پيش روي اصلاح طلبان رفع نواقص و كمبودهاي گذشته به معناي سازماندهي نيروهاي توده‌‏وار مردم و بسيج توده‌‏هاست.
ابراهيم يزدي عناصر اصلي جريان دوم خرداد 76 و پيروزي غير مترقبه خاتمي در انتخابات رياست جمهوري را نشانه راي عدم كفايت مردم به مسوولان قبلي اداره كشور و ابراز وفاداري مجدد به انقلاب اسلامي عنوان كرد و گفت: در دوم خرداد 76 مردم ابراز تمايل كردند كه همچنان در قالب نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي, انحراف‌‏هاي صورت گرفته در نظام را اصلاح كنند اما امروز در هفتمين سالگرد آن پيروزي, مردم نسبت به اصلاح طلبان درون حاكميت و امكانات آنان براي پيشبرد اصلاح طلبي مردد هستند.
وي افزود: اكنون مردم با صراحت به مجموعه حاكمان اعم از اصلاح طلب و محافظه‌‏كار مي‌‏گويند كه آنها از "اصلاح از درون نظام" نااميد شده‌‏اند.
يزدي تصريح كرد: اگر اين فرض را بپذيريم كه بخش عظيمي از مردم از امكان اصلاح در داخل چارچوب‌‏هاي قانون اساسي و نظام نااميد شده‌‏اند و به جاي "عبور از خاتمي", "عبور از نظام" را برگزيده‌‏اند, اين امر شكستي است نه تنها براي اصلاح طلبان بلكه براي محافظه كاران و همه نظام.
دبيركل نهضت آزادي ايران, چالش اصلي همه گروه‌‏ها اعم از اصلاح‌‏طلبان و محافظه‌‏كاران را پاسخ به سئوال "چه مي‌‏توان كرد؟" دانست و خود پاسخ آن را به رفتار محافظه‌‏كاران در آينده نسبت داد.
يزدي گفت: بايد ديد آيا محافظه‌‏كاران حاضرند با يك واقع بيني, در رفتار خود چرخش ايجاد كنند؟ آيا اكنون كه قوه مقننه را در دست گرفته‌‏اند و مي‌‏روند كه قوه مجريه را نيز به دست آورند, الگوي چيني را در جامعه پياده خواهند كرد يا الگوي ژاپن را؟
وي افزود: الگوي چيني معادل سركوب سياسي, آزادي اجتماعي و رشد اقتصادي است و الگوي ژاپني معادل پذيرفتن پيش نيازهاي اجتناب ناپذير آن است يعني, قدرت از آسمانها به زمين مي‌‏آيد, امپراطور ديگر آفتاب تابان نيست بلكه يك شهروند عادي و تابع قانون است و همه نيروهاي سياسي, حتي مخالفين نيز (مانند حزب كمونيست ژاپن كه پنج نماينده در مجلس دارد) در فرايند تصميم‌‏گيري‌‏هاي خرد و كلان حضور دارند.
يزدي تصريح كرد: اكنون توپ در زمين محافظه‌‏كاران است و آنها هستند كه مي‌‏توانند با اتخاذ يكي از دو گزينه ياد شده, فرايندها را به سوي "عبور از نظام" يا "اصلاح از درون نظام" هدايت كنند.
دبيركل نهضت آزادي ايران در ادامه با تاكيد بر ضرورت ايجاد جبهه فراگير دموكراتيك در ايران گفت: جنبش اصلاح طلبي ايران براي اينكه بتواند در رفتار حقيقي "قدرت واقعي در ايران" تغيير ايجاد كند, نياز به بسيج و سازماندهي نيروهاي توده‌‏وار مردم دارد و از اين پس بايد دو اصل تحزب و حركت جبهه‌‏اي را در دستور كار خود قرار دهد.
وي افزود: در فاز اول ايجاد جبهه فراگير دموكراتيك, همه گروه‌‏هاي اصلاح طلب مردم‌‏گرا, بايد به سمت سازماندهي حزبي، تشكيلاتي و گسترش پايگاه مردمي خود بپردازند و در فاز دوم، ضرورت اصل جبهه‌‏اي را بپذيرند و در چارچوب روابط و اهداف تعريف شده, متمركز شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يزدي تصريح كرد: اگر محافظه‌‏كاران موفق شوند كه به مطالبات سياسي و اقتصادي مردم پاسخ دهند, در آن صورت اصلاح طلبان براي بازگشت مجدد به قدرت نيازمند سازماندهي تشكيلاتي خود هستند اما اگر محافظه كاران خردگريز بر محافظه‌‏كاران معتدل غالب شوند, آنها توانايي پاسخگويي به مطالبات مردم را نخواهند داشت كه نتيجه آن ايجاد بحران‌‏هاي سياسي در جامعه خواهد بود.
وي افزود: در اين صورت فرايند عبور از نظام تعميق بيشتري خواهد يافت كه حل اين معضل نيز ضرورت تجمع, تحزب و تشكيل جبهه فراگير دموكراتيك را بيشتر خواهد كرد, بنابراين اصلاح طلبان در هر حالتي نيازمند تشكيل جبهه فراگير دموكراتيك هستند.
وزير امور خارجه دولت موقت با بيان اينكه محافظه‌‏كاران پيروز دو انتخاب اخير، با دو چالش بزرگ روبرو هستند, گفت: محافظه‌‏كاران امروز بايد به مطالبات اقتصادي مردم كه خود در چند سال گذشته در تقابل با رئيس جمهوري به آن دامن زده‌‏اند, پاسخ بدهند.
وي با طرح اين سئوال كه آيا آنها خواهند توانست به شعارهاي اقتصادي خود جامعه عمل بپوشانند؟ گفت: ديدگاه بدبينانه در اين رابطه اين است كه تجربه 20 سال گذشته ثابت كرده است كه آنها برنامه اقتصادي موفقي ندارند و معتقدم كه توانايي پاسخگويي به مطالبات اقتصادي مردم را ندارند.
يزدي چالش دوم پيش روي محافظه‌‏كاران را "دو گانگي در مديريت" دانست و گفت: طي 7 سال گذشته شاهد تقابل نهادهاي انتخابي با نهادهاي انتصابي بوده‌‏ايم و اين حاكميت دوگانه از نظر محافظه‌‏كاران, تا زماني‌‏كه اصلاح طلبان قوه مقننه و مجريه را در دست داشتند قابل توجيه بود اما اكنون كه آنها موفق شده‌‏اند قوه مقننه را تصاحب كنند و مي‌‏روند كه قوه مجريه را نيز به دست آورند, با مديريت دوگانه و نهادهاي اطلاعاتي موازي چه خواهند كرد؟
وي افزود: برجسته‌‏ترين بروز نهادهاي موازي مديريتي در افتتاح فرودگاه امام (ره) به چشم ‌‏خورد و بايد منتظر بود و ديد كه آيا نهادهاي موازي منحل خواهند شد يا خير.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8100

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم يزدي:مهمترين چالش اصلاح طلبان،سازماندهي نيروهاي مردمي است، سايت امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016