دوشنبه 4 خرداد 1383

«استراتژي آينده اصلاح‌طلبان» در دانشگاه شريف، سخنان افشاري، ابراهيم يزدي و پرويز ورجاوند، ايسنا

افشاري:فردي كه خواهان برقراري خواسته مردم است بايد هزينه بدهد
يزدي: دموكراسي هزينه دارد...جنگ قدرت نداريم

علي افشاري، با تاكيد بر اينكه برنامه‌ي دوم خرداد 76 به پايان خود رسيده و عملكرد اين افراد عملكرد نامناسبي را در ذهن مردم ايجاد كرد گفت: ديگر نمي‌توان تحت همين عنوان دوباره به ميدان آمد و در ذهن مردم دوم خرداد را ايجاد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در نشست «فرجام اصلاحات، استراتژي آينده‌ي اصلاح طلبان» در دانشگاه صنعتي شريف ابراز عقيده كرد: برنامه‌ي دوم خرداد و جنبش اصلاحات علي‌رغم همه‌ي برنامه‌هاي خود شكست خورده و جنبش اصلاحات پايگاه اجتماعي خود را در ميان مردم از دست داده است.
وي اظهارداشت:‌ برنامه‌ي دوم خرداد ايجاد دموكراسي و حل معضلات در جامعه بود و فكر مي‌كرد مي‌تواند تنها با تغيير معاونين و مديران آن را حل و به مرحله‌ي اجرا برساند اما در اين 7 سال فهميد اين طوري نمي‌توانند شرايط و فضا را تغيير دهند.
وي با تاكيد بر اين كه سرنوشت دولت‌ها به برآوردن انتظارات مردم بستگي دارد، ورود جريان منتخب به مجلس هفتم را پيروزي ندانست و گفت: اگر اين جريان بتواند مشكلات مردم را حل كند توانسته شكاف را از بين ببرد،‌ البته آنها عنوان كرده‌اند كه مي‌خواهند ايران را به ژاپن اسلامي تبديل كنند كه اين يك نوع بزرگ بيني است و اگر ايران را به اتيوپي اسلامي تبديل نكنند خيلي بايد شاكر خدا باشيم.
افشاري در بخشي از سخنان خود گفت: قانون اساسي به خودي خود نمي‌تواند مساله‌اي را حل كند، اگر بهترين قانون اساسي را داشته باشيم اما اجرا نشود فايده‌اي ندارد مثلا قانون اساسي مشروطه بر اساس قوانين مترقي روز بود اما نتوانست كاري انجام دهد.
وي درباره‌ي برنامه‌ي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) براي انتخابات رياست جمهوري سال آينده گفت:‌ رويكرد دفتر تحكيم وحدت از دومين دوره‌ي شوراها عدم شركت در انتخابات بود و در حال حاضر معتقد است انتخاب حق هر فرد است، البته برخي معتقدند افراد حقي ندارند و برخي ديگر معتقدند يكبار انتخاب كافي است، اما امام خميني (ره) در بهشت زهرا گفتند اگر پدران و مادران ما 50 سال پيش چيزي را انتخاب كردند حال ما نمي‌خواهيم بنابراين هر نسلي حق دارد مسوولان سياسي كشورش را انتخاب كند.
افشاري ابراز عقيده كرد: من انتخابات آينده را مثبت نمي‌دانم، با تجربه‌ي قبلي اتفاق خاصي روي نمي‌دهد، اگر فرض را بر اين بگذاريم كه هيچ رد صلاحيتي صورت نمي‌گيرد و مردم راي مي‌دهند فردي مانند خاتمي چه كار مي‌خواهد بكند؟
افشاري در ادامه دو نوع ديدگاه را در مورد خاتمي مطرح كرد؛ يكي خاتمي‌اي است كه از وزارت ارشاد استعفا كرد و ديگري عملكرد هفت ساله‌ي خاتمي.
وي معتقد است: خاتمي به نظر من كسي نبود كه در دوم خرداد 76 تصور مي‌كرديم؛ ايشان مسير خود را از مردم جدا كرد.
وي با بررسي عملكرد خاتمي در دوم خرداد 76 و 18 خرداد 80 ابراز عقيده كرد: خاتمي در 18 خرداد برخي انتظارات اصلاح‌طلبانه را غيرواقع‌بينانه دانست و شعارش را اعتدال در اصلاحات عنوان كرد. آخرين موضع‌گيري او لوايح دوگانه بود كه گفت در صورت عدم تصويب نمي‌مانم، اما اين حرفش عملي نشد.
افشاري در پاسخ به سوالي در مورد اعترافات خود در صدا و سيما، مدعي شد كه همه آن‌چه گفته است بر وي تحميل شده بود.
وي هم‌چنين درباره‌ي زمان زنداني بودنش ابراز عقيده كرد: اين زندان نسبت به زندان‌هايي كه افراد قبل از من رفته بودند چيزي نبود و برخوردهاي اواخر سال 70 قابل مقايسه با دهه‌ي 60 نيست. البته زندان به اين شكل آزاردهنده است. اما فردي كه فعاليت سياسي مي‌كند و راديكال است و خواستار برقرار كردن خواسته‌ي مردم است بايد اين هزينه‌ها را بپردازد.

يزدي نيز در اين مراسم گفت: در قدرت اصطلاحي است كه مي‌گويد داشتن قدرت معادل امكان استفاده از آن نيست. مثلا مقامي قانونا قدرتي را در اختيار دارد اما شرايط او اجازه‌ي استفاده از آن قدرت را نمي‌دهد. هيچ راهي نيست جز ايجاد نيروهاي سياسي اجتماعي كه اجازه ندهند فيل كسي ياد هندوستان بيفتد؛ البته نه اين‌كه نخواهد بلكه نتواند. مي‌توان به جنبش اصلاح‌طلبي پس از خرداد 76 ايراد گرفت كه نتوانست پتانسيل 22 ميليون راي را به نيروي سياسي‌اي كه عامل بازدارنده باشد تقديم كند.
به گزارش ايسنا، يزدي در قسمت ديگري از اظهارات خود با اشاره به اين‌كه استراتژي برخي پيروزي با ايجاد وحشت است، گفت: مخاطبان نترسند، اين استراتژي كارساز نيست. مثلا كسي كه زندان مي‌رود اگر درصدد راههاي بيرون آمدن از آن باشد، در همان زندان شكست مي‌خورد.
وي با بيان اين‌كه دموكراسي هزينه دارد و بايد هزينه‌هاي آن را پرداخت، افزود: دموكراسي، ديني و غيرديني ندارد؛ دموكراسي دموكراسي است و هيچ دموكراسي‌اي معناداري بدون قانون اساسي تعريف نمي‌شود.
يزدي در ادامه با اشاره به حزب متبوعش گفت: اين حزب، جنگ قدرت ندارد. اگر ما مي‌خواستيم در فضاي قدرت باقي بمانيم، بهتر از برخي‌ها عمل مي‌كرديم تا در اين فضا فعاليت كنيم. قدرت را مي‌خواهيم تا به مردم خدمت كنيم. زماني كه نمي‌توانيم خدمت كنيم، توجيهي براي ماندن در قدرت نداريم. طلب قدرت بايد به منظور خدمت باشد.
يزدي در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: بعد از جنگ سرد، شرايط تغيير كرده و موج سوم دموكراسي‌خواهي تمام جهان را فرا گرفته است. جنگ سرد مانع توسعه‌ي دموكراسي در جهان سوم بود و پس از آن موانع از ميان برداشته شد. شرايط كنوني جهان، دموكراسي را مي‌طلبد و اين تنها، خواست ايران نيست.
وي با طرح اين سوال كه آيا دموكراسي يك كالاست كه در كوله‌پشتي سربازان آمريكايي يا انگليسي باشد، گفت: دموكراسي زماني نهادينه مي‌شود كه از درون شرايط مساعد يك كشور برخيزد. دموكراسي بايد محصول كار خودمان باشد و خودمان اكتساب كرده باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار ايسنا، هم‌چنين ورجاوند در جلسه پرسش و پاسخ گفت: جنبش دانشجويي در فضاي موجود بايد چراغ فعاليت را فروزان نگه دارند.
ورجاوند در بخش ديگري از اظهارات خود عنوان كرد: براي فرهنگ ملي ارج فراوان قائليم، بنابراين دين چه بخواهيم و چه نخواهيم، به دليل اين‌كه بخشي از فرهنگ ملي ما را تشكيل مي‌دهد مورد حرمت ماست. به بسياري از معنويات دين حرمت زيادي قائليم و معتقد نيستيم كه دين ابزار شود.
ورجاوند گفت: امروز فعاليت را در مسيري دنبال مي‌كنيم كه آگاهي جامعه را بالا ببرد؛ هرچند محدوديت‌هايي داريم، در حال حاضر تلاش بر اين است كه منافع ملي براي جامعه درست تعريف شود و كوشش مي‌كنيم بستري براي جامعه‌ي آزاد، پويا و بالنده به وجود آيد.
وي ايران را جزو استثنايي‌ترين كشورهاي دنيا دانست و گفت: ايران داراي بار فرهنگي زيادي است. ايران و ايراني يعني آزاده و در جهان استثناست كه يك كشور نام و واژه‌ي تعريف شده براي خود داشته باشد. پديده‌ي آزاده و آزادگي از كهن زمان با فرهنگ جامعه‌ي ايران عجين شده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8107

فهرست زير سايت هايي هستند که به '«استراتژي آينده اصلاح‌طلبان» در دانشگاه شريف، سخنان افشاري، ابراهيم يزدي و پرويز ورجاوند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016