سه شنبه 5 خرداد 1383

تاجيك: عصر ما عصر هويت‌‏هاي چندگانه با مرزهاي فروپاشيده است، نمي‌‏توان در برج عاج هويت خود را حفظ كرد، ايلنا

دكتر محمدرضا تاجيك معتقد است: امروز عصر كثرت، تلون و در نهايت عصر هويت‌‏هاي چندگانه است؛ زيرا مرز خود و ديگري فروريخته و انسان پسامدرن جهاني شده، ديگر مرز بين خود و ديگري را نمي‌‏شناسد.
به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگ و انديشه ايلنا, صبح امروز(دوشنبه چهارم خرداد ماه) در اولين روز از همايش دو روزه هويت ملي و جهاني شدن، دكتر محمدرضا تاجيك، مشاور رئيس جمهور و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، درباره هويت ملي و جهاني شدن با سه رويكرد سنتي, مدرن, پسامدرن سخناني ايراد كرد.
دكتر تاجيك در ابتداي سخنانش به طرح پرسش كيستي و چيستي انسان متعلق به دوران و وضعيت سنتي, مدرن و پسامدرن پرداخت.
وي از منظر انسان سنتي پاسخ داد: درك انسان سنتي از عالم, به مثابه نظم كيهاني و اقتدار مطلق خدا است. اين انشان خود را جزيي از نظام يكپارچه هستي ديده كه در طبيعتي غير قابل تغيير وجود داشته و زندگي مي‌‏كند.
دكتر تاجيك افزود: هويت انسان سنتي و نقش اجتماعي او تابعي از خير همگاني است. اين انسان فاعل شناسا نيست؛ بلكه جزيي و فردي در كل اجتماع, قلمداد مي‌‏شود.
وي هويت سازي در اين نظام را وابسته به هويت خدا دانست و افزود: از اين نظر هويت آدمي در گسست از غير خدا و پيوند با خدا شكل مي‌‏گيرد و من هستي، به وسيله اتحاد با گوهر و جوهر معنا مي يابد؛ زيرا انسان متعلق به دوران سنت، قائل به يك من جوهر و گوهر ذاتي است كه از قبل وجود دارد.
اين استاد دانشگاه به پاسخ انسان مدرن در مقابل سئوال از كيستي و چيستي انسان اشاره كرد و گفت: انسان دوران مدرن خود را فاعل شناسايي و فاعل خودمختار نقاد معرفي مي‌‏كند كه سوژه يا فاعل شناسايي را در پرتو آزاد بودن مطرح كرده و هويت خود را با تمام آگاهي در مقابل جهان پيدا مي‌‏كند.
دكتر تاجيك رويكرد"برساختگرايي" در فضاي مدرن را وارد عرصه‌‏هاي گوناگوني از قبيل برساختگرايي ماركسيستي, جغرافيايي, ايدئولوژيك, روانشناختي و... دانست و اظهار داشت: درمقابل، اين ديدگاه انسان دنيا و وضعيت پسا‌‏مدرن، فاعل شناسايي را مرده مي‌‏داند و به شكل‌‏گيري هويت، درون گفتمان‌‏هاي سيال معتقد است.
وي افزود: به بيان ديگر انسان پسامدرن مي‌‏گويد كه انسان مدرن خالق خويش بوده و مرده است و در مقابل بشر پسامدرن انسان را اسير گفتمان‌‏هاي پيرامون خود مي‌‏بيند.
تاجيك از منظر يك انسان پسامدرن گفت: ابژه‌‏ها دچار بي‌‏هويتي و حتي دستخوش نيستي شده‌‏اند، همچنانكه زمان و مكان نيز وضعيت هويت‌‏سازيي خود را از دست است.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي، يگانگي و وحدت را از دست‌‏رفته دانست و تفاوت و تمايز و كثرت را جايگزين‌‏هاي اين مسائل معرفي كرد.
وي گفت: واژه‌‏هايي چون اصالت و شفافيت براي تعريف هويت در عصر مدرن استفاده شده‌‏اند و امروز نمي‌‏توان با اين ادبيات در پي ايجاد هويت بود؛ زيرا عصر ما عصر كثرت و تلون و در نهايت عصر هويت‌‏هاي چندگانه است و مرز خود و ديگري نيز فروريخته و انسان پسامدرن جهاني شده، مرز بين خود و ديگري را نمي‌‏شناسد.
دكتر تاجيك به جغرافياي مشترك گفتماني حال حاضر اشاره و تصريح كرد: امروز نمي‌‏توان بين گفتمان‌‏ها ديواري به طول ديوار چين كشيد، زيرا در جهان كنوني مرزها و ديوارها فرو ريخته‌‏اند، همچنين بر مبناي نظر انسان پسامدرني مفاهيمي چون, ثبوت, شفافيت, اصالت و... نيز دستخوش تغيير شده است و اصيل پنداشتن اين مقولات توهمي بيش نيست.
وي افزود: بر مبناي نظر انسان پسامدرن در صحبت از اين پديده‌‏ها نوعي تساهل و تسامح وجود دارد؛ زيرا در واقع در جهان ايدئولوژي اصيل وجود نداشته و همه چيز در فضاي آلوده و چركي نمود پيدا كرده است.
تاجيك آموزه‌‏هاي گوهرگرا و سازه‌‏گرا را در جهان كنوني دچار بحران دانست و آن را عامل عدم تعريف هويت برشمرد.
وي گفت: نمي‌‏توان در پرتوي اين هماني، دو انگاري و كمال‌‏محوري درباره هويت بحث كرد و نقش هرگونه عامل طبيعي در شكل‌‏گيري هويت را انكار نمود.
اين استاد علوم سياسي هويت و هويت‌‏يابي را به قدمت تاريخ بشر دانست و انسان را به دنبال منبعي ثابت براي اثبات هويت خويش معرفي كرد و گفت: انسان پسامدرن هويت را برساخته گفتمان‌‏ها مي‌‏داند؛ در عين حال به فراگفتمان‌‏ها معتقد نيست؛ بلكه خرده گفتمان‌‏ها را به رسميت مي‌‏شناسد. به بيان ديگر به تعداد خرده‌‏گفتمان‌‏ها هويت خواهيم داشت و خرده‌‏گفتمان‌‏ها دائماً در حال تغيير هستند.
به عقيده تاجيك تغيير درون خرده‌‏گفتمان‌‏ها به آنارشي گفتماني تبديل نمي‌‏شود؛ بلكه تداوم در كثرت را باعث شده و به معناي نوعي انتظام در كثرت است.
وي انسان را مخلوق گفتمان دانست كه او را از فضاي گفتماني رهايي نيست و ادامه داد: انسان به محض خروج از يك گفتمان به گفتمان ديگري وارد مي‌‏شود. انسان مدرن كه گفتمان‌‏ها را خالق انسان مي‌‏داند، وظيفه هويت‌‏سازي براي انسان‌‏ها را برعهده گفتمان هاي خود ساخته مي‌‏اندازد.
تاجيك از منظر پسامدرن‌‏ها گفتمان را امري تاريخي به معناي ديرينه‌‏شناسي دانست و اظهار داشت: هويت در محل تقاطع‌‏ها و استمرارهاي خطوط مختلف سيرتاريخي شكل مي‌‏گيرد و انسان پسامدرن اسيرلوح هگلي نيست كه هويت او از قبل در چيزي نوشته شده باشد؛ بلكه در فراز و فرود و گسست و پيوست‌‏هاست كه هويت او معنا پيدا مي‌‏كند.
به گفته دكتر تاجيك براي تعريف هويت, بايد مرزها را با غير خود فروريخت و در يكي شدن با غير، هويت ملي را تعريف كرد.
مترجم كتاب"پست‌‏مدرنيته" در ادامه تأكيد كرد: براي انسان پسامدرن از روي تسامح و تساهل ديگري را خارج از خود مي‌‏دانم، ولي در واقع وي درون من رسوخ كرده و هويت مرا پيشاپيش لكه‌‏دار كرده است و ما در واقع در حال پذيرش هويت گوناگون و تاثيرپذيري از آنها هستيم.
وي با ذكر مثلي در اين راستا كه هيچ‌‏كس نمي‌‏تواند در برج عاج خويش هويت خود را حفظ كند، در مورد انسان پسامدرن جهاني شده گفت: زبان در ذهنيت هويت بخشي تاثير زيادي دارد و در اين نظر در كنار شكل‌‏گيري هويت, پاد هويت و در كنار گفتمان, پاد گفتمان نيز شكل مي‌‏گيرد مثل اينكه در هر بازي زباني ضد هر پديده شكل مي‌‏گيرد.
تاجيك گفتگو را در اين ميان واجد اهميت دانست و افزود: كسي نمي‌‏تواند مانع گفتگو شود و از اين رهگذر هويت خارج از ديوارها و اراده‌‏ها عمل كرده و حاصل اين گفتگوها شكل‌‏گيري هويت‌‏هاي گوناگون است؛ زيرا تا زماني كه در موضع گفتگو هستيم، نمي‌‏توان فرض كرد كه در موضعي مطلق از گفتن و يا شنيدن، مطلق هستيم.
وي هويت را پيوندي و اختلاطي دانست كه البته از نفاق به دور است و افزود: امروزه نمي‌‏توان به جغرافيايي متمايز هويتي انديشيد و البته مي‌‏توان به اصالتي انديشيد كه در عين شنيدن نظر ديگري، خودي خود را از دست نداد و به هويت ملي و جهاني با هم انديشيد .
به عقيده مشاور رئيس جمهور تداوم و تغيير در ايجاد هويت داراي نقش مهم و اساسي‌‏اي است.
وي همچنين معتقد است كه در انقطاع و استمرار مي‌‏توان به هويت انديشيد و مي‌‏توان در عين تغيير, به دنبال ثبات نيز بود، يعني هم ايراني و هم جهاني بود و با نگاهي بومي نيم نگاهي به بيرون مرزها داشت تا از يافته‌‏هاي بشريت در ساختن هويت خود استفاده كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر تاجيك به هويت سازي بومي در عين جهاني بودن اشاره كرد و گفت: هم مي‌‏توان خودي داشت و هم ديگري را در گفتمان خود جاي داد, هم مي‌‏توان همساني داشت و در عين حال با ديگران متفاوت بود. ثبات در عين تغيير, يگانگي در عين چندگانگي, گسست بين قديم و جديد در عين پيوست بين اين دو، هم سنتي بودن و هم مدرن بودن و در نهايت هم ملي بودن و هم جهاني بودن در يك بستر گفتماني ميسر است.
به عقيده دكتر تاجيك اين واژگان دو انگارانه و متضاد نيستند؛ بلكه هركدام از رهگذر ديگري معنا پيدا مي‌‏كنند و در اين ميان مي‌‏توان در جغرافيايي مشترك در دنياي متحول و جهاني شده درباره هويت ايراني انديشيد.
گفتني است اين سخنراني در محل تالار علامه اميني دانشگاه تهران و در اولين روز از همايش دو روزه هويت ملي و جهاني شدن ايراد شد.
لازم به ذكر است اين همايش به همت موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني، مركز بين المللي گفتگوي تمدن‌‏ها و كتاب ماه علوم اجتماعي برگزار مي‌‏شود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8125

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاجيك: عصر ما عصر هويت‌‏هاي چندگانه با مرزهاي فروپاشيده است، نمي‌‏توان در برج عاج هويت خود را حفظ كرد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016