سه شنبه 5 خرداد 1383

هشدار جمهوري اسلامي به اتحاديه اروپا و جامعه بين الملل درباره عواقب شكست همكاري در پرونده هسته اي، سياوش اردلان، راديو فردا

فريدون زرنگار (راديوفردا): کمال خرازي، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي، امروز در عين حال که کوشيد به جامعه بين الملل يادآوري کند که به نفع آن است که به همکاري با ايران در زمينه برنامه هاي هسته اي ادامه دهد، بار ديگر تاکيد کرد که ايران تا آنجا که توانسته و مي تواند، از خود همکاري و شفافيت نشان خواهد داد.
سياوش اردلان (راديوفردا): وزير امور خارجه ايران به اتحاديه اروپا و آژانس بين المللي انرژي اتمي هشدار داد که اگر همکاري آنها با ايران شکست بخورد، ضرر خواهند ديد. طرف اروپايي تعهد خود را به ايران فراموش نکرده است، و اين يک پروژه مشترکي است که در آن اگر ايران شکست بخورد، اتحاديه اروپا و آژانس بين المللي انرژي اتمي هم ضرر خواهند ديد.

در جريان سفر سال گذشته وزيران امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان به ايران، مقامات جمهوري اسلامي تعهد دادند که به آژانس بين المللي انرژي اتمي، همکاري و شفافيت نشان دهند. ايران انتظار دارد که اتحاديه اروپا در مقابل، با فشارهاي آمريکا بر آژانس براي ارجاع پرونده جمهوري اسلامي به شوراي امنيت سازمان ملل مخالفت کند. آمريکا معتقد است که برنامه هاي هسته اي ايران سرپوشي براي برنامه سري توليد سلاح است.

کمال خرازي گفت: ما قصد داريم شفافيت و حسن نيت خود را با تسليم اين گزارش هزار صفحه اي نشان دهيم، تا به تدريج همگان دريابند که ايران مي خواهد تکنولوژي هسته اي را صرف مقاصد صلح آميز کند و برنامه سري ندارد. آقاي خرازي گفت: هر چه بيشتر ما به آژانس بين المللي انرژي اتمي شفافيت و همکاري نشان دهيم، منتقدان ما بهانه کمتري خواهند داشت تا ما را متهم کنند که از تکنولوژي هسته اي براي رسيدن به مقاصد نظامي استفاده مي کنيم. کمال خرازي اظهار داشت که اين کاري است که ما تا به حال کرده ايم و نتايج خوبي هم داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وقتي از آقاي خرازي پرسيده شد درباره نشست آينده شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه آينده چه فکري مي کند، گفت: آمريکايي ها قطعا اهداف خود را در قبال ايران دنبال خواهند کرد. آقاي خرازي بار ديگر تاکيد کرد که ايران پروتکل الحاقي پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي را پذيرفته است. قراردادي که اجازه بازرسي هاي سرزده بازرسان بين المللي از تاسيسات هسته اي ايران را مي دهد. کمال خرازي افزود که طبيعتا تلاش هاي ما موثر است و موجب جلب اطمينان بيشتر خواهد شد. هدف آژانس بين المللي انرژي اتمي، تکميل گزارش حساس درباره برنامه هاي اتمي ايران است. اين گزارش پس از آنکه تهران روز جمعه اظهارنامه مفصل خود را ارائه داد، در حال تنظيم شدن است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8127

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هشدار جمهوري اسلامي به اتحاديه اروپا و جامعه بين الملل درباره عواقب شكست همكاري در پرونده هسته اي، سياوش اردلان، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016