چهارشنبه 6 خرداد 1383

اصابت 5 خمپاره به حرم امام علی؛ هشدار علماي نجف در باره مقتدي صدر، روزنامه شرق

گروه بين الملل : آخرين گزارش ها از عراق حاكى است كه اوضاع در شهر نجف پس از هدف قرار دادن مرقد امام على(ع) و نيز افزايش درگيرى هاى مسلحانه در اين شهر بسيار وخيم و بحرانى است.به گزارش خبرگزارى ها اوضاع شهرهاى نجف و كوفه تا ساعاتى پس از عصر روز گذشته همچنان متشنج و درگيرى ميان نيروهاى مقتدى صدر و نظاميان در اين شهر ادامه داشت. طى اين درگيرى دست كم حدود ۳۰۰ نفر از نيروهاى جيش المهدى در داخل حرم حضرت على(ع) مستقر شدند. «احمد الشيبانى»، يكى از معاونان مقتدى صدر گفت كه گلوله هاى خمپاره توسط يگان هاى نظامى آمريكا مستقر در ميدان «ثوره العشرين» نجف به سوى حرم مطهر پرتاب شده است.

يكى از گلوله هاى خمپاره دروازه طلايى حرم معروف به «باب محقق حلى» و ديگرى در نزديكى دفتر مقتدى صدر واقع در خيابان امام صادق(ع) در اطراف حرم اصابت كرده است.اين در حالى بود كه ژنرال «مارك كيميت» در مورد نقش نيروهاى آمريكايى در اين حمله مدعى شد: «آنچه كه ما از آن مطلع هستيم اين است كه طرفداران مقتدى صدر به سوى اين مكان مقدس شليك كرده اند. اين سخنگوى نيروهاى آمريكايى در عراق در پاسخ به اين سئوال كه مقتدى صدر نيروهاى آمريكايى را مسئول اين حادثه دانسته و خمپاره شليك شده يك خمپاره آمريكايى است، تصريح كرد: «هر كسى كه بخواهد اين واقعيت برايش آشكار شود، بهتر است از نزديك نگاهى به خمپاره شليك شده بيندازند و ببيند كه اين خمپاره آمريكايى نيست.»گزارش هاى ديگر حاكى است كه بسيارى از مردم شهر نجف به سوى عتبات عاليات هجوم آورده اند و با سر دادن شعار و گريه و زارى از مراجع دينى عراق خواستند كه موضع محكمى در برابر اين هتك حرمت بزرگ اتخاذ كنند.

• بيانيه علماى نجف

در همين حال گزارش ديگرى حاكى است كه حوزه علميه نجف با ارسال پيامى براى «سيدحسن نصرالله» دبيركل حزب الله لبنان حمايت نكردن او از «مقتدى صدر» را خواستار شدند.روزنامه «الخليج» با اعلام اين خبر افزود: «علماى نجف در اين پيام حركت مقتدى صدر را فاقد هرگونه مشروعيت دانسته و تأكيد كردند اين حركت موجب شد اشغالگران خط هاى قرمز را رد كرده و به اماكن مقدسه حمله كنند.»در پيام علماى حوزه نجف به سيد حسن نصرالله آمده است: «بر خود واجب دانستيم شما را از برخى حقايق مطلع سازيم، حركت مقتدى صدر فاقد مشروعيت بوده و آقاى سيستانى و بقيه مراجع شيعه نجف اشرف و نيز آقاى حائرى اين حركت را مورد تأييد قرار نمى دهند و اين حركت خود نخست حرمت اماكن مقدسه و قداست صحن حيدرى شريف را نقض كرد».در اين پيام آمده است: «گروه مقتدى صدر اقدام به عمليات ارعاب و دستگيرى شهروندان به اتهام همكارى با نيروهاى اشغالگر كرده و به مقرهاى حزب الدعوه در كوفه حمله مى كند.»

پيام علماى حوزه نجف حاكى است: «گروه مقتدى صدر خود نخست حرمت اماكن مقدسه و قداست صحن حيدرى شريف را نقض كرده و در داخل اين حرم سيدمجيد خوئى را به گلوله بست همچنان كه اين گروه با شعله ور كردن آتش درگيرى موجب قربانى شدن جمع زيادى از مسلمانان در حرم امام حسين(ع) در كربلا شد تا بتواند بر اين حرم تسلط يابد.»علماى حوزه نجف در اين پيام به دبيركل حزب الله لبنان افزودند: «گلوله باران ضريح امام على(ع) براساس تشخيص كارشناسان اسلحه به طور ارجح توسط هواداران مقتدى صدر انجام پذيرفته همچنان كه هدف قرار دادن منزل و دفتر (آيت الله) سيستانى مرجع عالى شيعه در حوزه امنيتى گروه مقتدى صدر صورت گرفت و هواداران مقتدى صدر در تظاهرات چهارشنبه گذشته در جلوى در منزل (آيت الله) سيستانى شعارهاى «آمريكا... نه... نه»، «اسرائيل... نه...نه» و «مزدوران... نه... نه» را سر دادند.در پيام علماى حوزه نجف به دبيركل حزب الله لبنان تأكيد شده است: «مراجع عظام حوزه نجف و اماكن مقدسه در عراق در شرايط كنونى كه هواداران مسلح مقتدى صدر در اماكن مقدسه حضور دارند مورد تهديد شديد مستمر قرار گرفته اند.»

در همين حال «عدنان الطرفى» در گفت وگويى اظهار داشت: تماس با دفتر مقتدى صدر و مجاب كردن او براى خالى كردن شهر نجف از نيروهاى مسلح همچنان ادامه دارد كه نتايج آن اعلام خواهد شد.وى افزود: با رايزنى و ملاقات با سران عشاير بر آن هستيم با خلع سلاح مهاجمان، آرامش را به نجف بازگردانيم.

• درگيرى هواداران مقتدى صدر و آمريكا

روز گذشته در پى از سرگيرى درگيرى هاى هواداران مقتدى صدر و نظاميان آمريكايى در شهر نجف، اين شهر شديدترين دور درگيرى ها در روزهاى اخير را تجربه كرد. به گزارش شبكه خبرى الجزيره، دور جديد درگيرى ها در اين شهر كه از دوشنبه شب آغاز شده شديدترين درگيرى در روزهاى اخير محسوب مى شود.

براساس اين گزارش در اين درگيرى ها نيروهاى سپاه المهدى از آرپى جى و نظاميان آمريكايى از آتش تانك و توپخانه استفاده مى كردند.در همين حال خبرگزارى فرانسه با اعلام خبر شدت يافتن درگيرى ها در شهر نجف از آسيب ديدگى قسمت هايى از حرم حضرت على(ع) خبر داد. اين خبرگزارى همچنين از كشته شدن حداقل ۹ نفر در درگيرى هاى روز گذشته خبر داد. اين در حالى است كه درگيرى ها در شهر كوفه و همچنين شهرك صدر در بغداد از سر گرفته شده است. براساس گزارش هاى رسيده از عراق در درگيرى هاى دو روز گذشته بيش از ۴۰ تن از هواداران مقتدى صدر كشته شده اند.به گزارش شبكه خبرى فاكس نيوز در جريان درگيرى هاى روز گذشته حدود پنج گلوله خمپاره به قسمت ورودى حرم حضرت على(ع) اصابت كرده و به يك درگاه ورودى آسيب رسيد. براساس اين گزارش عصر ديروز پس از برقرارى آرامش نسبى گروهى از مردم شهر نجف پيرامون حرم حضرت على(ع) تجمع كرده بودند. شبكه خبرى الجزيره نيز در گزارشى از نجف تصاويرى از مجروحانى كه در محوطه حرم حضرت على(ع) حضور داشتند، به نمايش گذاشت.

گفتنى است در پى آسيب ديدن بخشى از حرم حضرت على(ع) هواداران مقتدى صدر آمريكا را متهم به حمله به اين مكان مقدس كردند. مقامات آمريكايى نيز با تاكيد بر اينكه نظاميان آمريكايى از حمله به اماكن مقدس خوددارى مى كنند هواداران مقتدى صدر را متهم به استفاده از اماكن مقدس به عنوان پادگان كردند.همچنين شبكه خبرى الجزيره در گزارش ظهر ديروز خود از اوضاع عراق اعلام كرد: «به دنبال بسته شدن تمام راه هاى ورودى به شهرهاى نجف، كربلا و كوفه توسط نظاميان آمريكايى تنها پل ارتباطى ميان شهر كوت و نجف و كربلا توسط اين نيروها منهدم شد.» براساس اين گزارش نيروهاى آمريكايى براى تنگ تر ساختن محاصره شهرهاى مذكور و تشديد حملات عليه هواداران مقتدى صدر تمام راه هاى ورودى به اين شهرها مسدود كرده اند .

به گفته خبرنگار شبكه الجزيره، درگيرى هواداران مقتدى صدر با نظاميان آمريكايى در قبرستان وادى السلام نجف شدت يافته و درگيرى هاى ديگرى نيز در برخى از مساجد كوفه در جريان است.اين در حالى است كه شهر كربلا در آرامش به سر مى برد و با گذشت سه روز از پايان درگيرى ها در اين شهر، مردم كربلا هنوز از بيم حملات و درگيرى هاى احتمالى از تردد غيرضرورى در شهر خوددارى مى كنند. گزارش هاى رسيده از كربلا حاكى از آن است كه هر چند شمار اندكى از كسبه و فروشندگان مواد غذايى فعاليت خود را از سر گرفته اند اما بيش از ۹۰ درصد مغازه هاى شهر كربلا تعطيل است. گفتنى است در هفته هاى اخير با شدت يافتن درگيرى ميان هواداران مقتدى صدر و نظاميان آمريكايى، اماكن عمومى اين شهر به طور كامل تعطيل شده بود. اين در حالى است كه با توجه به كاهش چشمگير شمار زائران، هتل ها و مسافرخانه هاى شهرهاى مقدس عراق به طور كامل به حالت تعطيل درآمده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

• انفجار در بغداد

انفجار يك اتومبيل بمب گذارى شده در مقابل محل اقامت يكى از هتل هاى شهر بغداد كه يكى از ديپلمات هاى ارشد استراليا در آن اقامت دارد باعث مجروح شدن پنج نفر گرديد.به گزارش خبرگزارى فرانسه در اثر وقوع اين انفجار يك كودك و چهار نيروى امنيتى و پليس مجروح شده اند. مقامات پليس عراق با توجه به نزديكى هتل مذكور به سفارت استراليا احتمال دادند كه سفارت استراليا هدف اين حمله بوده است.

گفتنى است هتل «القرمه» بغداد كه انفجار در فاصله چند مترى آن رخ داد پيش از آغاز جنگ عراق از گروه كارشناسان تسليحاتى سازمان ملل و روزنامه نگاران خارجى پذيرايى مى كرده است.روز دوشنبه نيز در اثر انفجار يك بمب در بغداد دو غيرنظامى انگليسى كشته شدند. به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس پس از وقوع اين انفجار، شبه نظاميان عراقى اقدام به شليك خمپاره به مواضع نيروهاى ائتلاف كرده بودند كه يكى از گلوله هاى آنها در منطقه كاخ هاى رياست جمهورى عراق كه مقامات ائتلاف در آن مستقر هستند، اصابت كرده بود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8162

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اصابت 5 خمپاره به حرم امام علی؛ هشدار علماي نجف در باره مقتدي صدر، روزنامه شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016