چهارشنبه 6 خرداد 1383

گزارش تحليلي از اعزام نيروهاي داوطلب انتحاري به عراق همراه با اظهارنظر «مسعود ده‌نمكي» و «محمد كيانوش‌راد»، رويداد

تحركات مشكوك در جهت مستند شدن «اتهامات تروريستي» عليه ايران

در حالي كه رسانه‌هاي مختلف وابسته به اقتدارگرايان همزمان با تشديد درگيري‌ها در عراق، به ايجاد فضاي احساسي در جامعه اقدام مي‌كنند، در چند روز گذشته اين اقدامات از فاز رسانه‌اي به مرحله عملياتي وارد شده است.

به گزارش خبرنگار «رويداد» پس از آنكه تجمعاتي به شكل پياپي در مقابل سفارت انگليس از سوي جريان‌هاي دانشجويي وابسته به اقتدارگرايان برگزار شد، جريان‌هاي راديكالي نظير جريان حزب‌الله و بسيج دانشجويي گامي فراتر نهادند و به تشكيل گردان‌هاي «عمليات انتحاري» عليه نيروهاي ائتلاف درعراق دست زده‌اند.

در همين جهت، ستادي تحت عنوان «پاسداشت شهداي نهضت جهاني اسلامي» ايجاد شده كه آمادگي خود براي ثبت نام داوطلبين عمليات انتحاري عليه نيروهاي آمريكايي و انگليسي را اعلام كرده است. «فروز رجايي‌فر» از فعالان جريان حزب‌الله كه پيش از اين، مدير مسوولي نشريه «صبح دوكوهه» را بر عهده داشت، با استناد به جمله‌اي مقام رهبري كه گفته :عمليات شهادت‌طلبانه تنها راه موثر و مفيد در برابر سلطه‌طلبي استكبار جهاني است»‌گفت:« اين عمليات امتحان خود را درجنگ ايران و عراق، فلسطين و لبنان داده است.» رجايي فر تصريح كرد: «خارج كردن اشغالگران آمريكايي و انگليسي از عراق جز با عمليات شهادت‌طلبانه ممكن نيست.»

از سوي ديگر، يكي از اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت روز سه‌شنبه 5 خردادماه در گفت‌وگو با خبرنگار «رويداد» تاييد كرد كه اين تشكل نظامي- دانشجويي گروهي را تحت عنوان «گردان الي كربلا» به عراق اعزام مي‌كند.

اين گروه با اعتراض نسبت به آنچه «گسترش روزافزون گستاخي‌ها و هتك حرمت‌ حرم‌هاي مقدس نجف اشرف و كربلاي معلي» خوانده‌اند اعلام كرده‌اند:«ده‌ها تن از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران در قالب گروه پيشتاز گردان الي كربلا به جهت پيوستن به مدافعان حرمين شريفين در كربلا و مقابله با متجاوزان به سرزمين‌هاي اسلامي روز پنج‌شنبه 7/3/83 به كربلاي معلي اعزام خواهند گرديد.»

ده‌نمكي: اعزام نيروهاي انتحاري در راستاي «بسيج جهاني مستضعفين» است

در اين زمينه «مسعود ده‌نمكي» از فعالان جريان حزب‌الله روز سه‌شنبه 5 خردادماه در گفت‌وگو با خبرنگار «رويداد» با بيان اينكه «من به بسيج جهاني مستضعفين اعتقاد دارم»، گفت: «انديشه امام مبتني بر دفاع از مظلومات بود، كه بنابر آن مسوولان نظام بايد دردفاع از حزب‌الله و تمام مسلمانان مظلوم در بند دنيا بكوشند.»

وي افزود:«بسيج جهاني مستضعفين حصارها را از ميان برداشته و مساله‌اي تحت عنوان مليت و قوميت مطرح نيست.»

وي تصريح كرد:«ترويج رويه شهادت‌طلبي و تشكيل سازمان‌هايي براي تربيت «نيروهاي شهادت‌طلب» گرچه امري ضروري است ولي نبايد فراموش كرد كه تعجيل بي‌هنگام در شب عمليات به اين بسيج جهاني ضربه خواهد زد.

وي تاكيد كرد:«بسيجيان جهان اسلام در عراق گوش به فرمان مرجع تقليد و به ويژه رهبري بسيج جهاني و مستضعفين است كه ام‌القراي آن ايران اسلامي است.»

همچنين، ده‌نمكي تجمعات اخير در مقابل سفارت انگلستان را «مبارزه با استكبار جهاني» دانست و گفت:« به نظر من هر گونه اقدام در جهت برخورد با استكبار بايد در چارچوب منافع انقلاب صورت پذيرد نه اينكه در چارچوب تشخيص‌هاي شخصي باشد.»

وي در ادامه به انتقاد از برخورد نيروي انتظامي با تجمع‌كنندگان پرداخت و تاكيد كرد:«چنين برخوردهايي تبعاتي را به دنبال دراد و نظام در آينده بايد هزينه آن را بپردازد.»

وي در پايان تصريح كرد:« نبايد بگذاريم سمپات‌هاي نظام به خاطر دفاع از نظام كتك بخورند.»

فعال شدن سخنگويان جريان تروريسم

اظهارات ده‌نمكي در حالي مطرح مي‌شود كه برخي سخنرانان وابسته به نهادهاي رسمي حاكميت نيز در روزهاي اخير، رسما از پيگيري «استراتژي‌ تروريسم عليه آمريكا و متحدانش» سخن گفته‌اند.

«حسن عباسي» از نظريه‌پردازان سپاه كه سخنگويي جريان تروريستي در حاكميت شناخته مي‌شود، از جمله اين افراد است. وي گفت كه «مبارزه با جبهه كفر» حتي به شكل تروريستي جايز است و از اين رو، 29 نقطه جهان براي اقدام در دستور كار قرار گرفته است.

كيانوش راد: دولت اعلام موضع كند

طرح چنين مطالبي، نگراني صاحبنظران سياسي و آگاهان مسايل امنيتي را به دنبال داشته است. «محمد كيانوش راد» كه در مجلس ششم عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از جمله اين تحليلگران اس. كيانوش راد روز سه‌شنبه 5 خردادماه درگفت‌وگو با «رويداد» شكل‌گيري جرياناتي نظير «گردان الي كربلا» يا «داوطلبان عمليات استشهادي» كه اقدام به اعزام نيرو به عراق مي‌كنند را داراي تبعات منفي بر روابط ايران با شوراي حكومت عراق و ساير كشورها ارزيابي كرد.

وي گفت: «بدون ترديد شكل‌گيري چنين اقداماتي به طوري كاملا آشكار در عرصه سياست خارجي ايران تاثيرات منفي را بر جاي خواهد گذاشت.»

كيانوش راد خواستار اعلام موضع رسمي دولت در قبال اين گونه جريانات شد و همچنين از مقامات رسمي كشور درخواست كرد تا از وقوع چنين تحركاتي جلوگيري كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي همچنين اين «اقدامات احساسي» از سوي گروه‌هاي به مانند انصار حزب‌الله را «عاملي جهت نظامي و امنيتي كردن كشور» عنوان كرد و گفت:« اين گروه‌ها تصور مي‌كنند كه شكل‌گيري هر گونه اقدامي كه التهاباتي را در كشور ايجاد كند، زمينه موج سواري آنها را فراهم مي‌سازد.»

وي افزود:« متاسفانه آميخته شدن جنبه‌هاي مذهبي با اينگونه مسائل سبب مي‌شود كه افرادي بدون آگاهي وارد چنين تحركاتي شوند در حالي كه اين مسائل به ضرر محيط سياسي داخلي و خارج از كشور است.»

وي در پايان خاطرنشان ساخت:«دولت ايران نبايد از چنين حركت‌هايي حمايت كند. چرا كه اين اقدامات بهانه‌هايي را به دولت آمريكا مي‌دهد كه ايران را «عامل گسترش ناامني و بحران در خاورميانه» معرفي كند.»

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8165

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش تحليلي از اعزام نيروهاي داوطلب انتحاري به عراق همراه با اظهارنظر «مسعود ده‌نمكي» و «محمد كيانوش‌راد»، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016