چهارشنبه 6 خرداد 1383

شيرين عبادي: اگر صلح مي‌خواهيم بايد به حقوق بشر و به قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد، احترام بگذاريم، رويداد

اظهارات برنده جايزه صلح نوبل در مراسم تجليل از سوي موسسه «هوور» در آمريكا
همزمان با كنفرانس «سياست، جامعه و اقتصاد در ايران در حال گذار» كه با حضور گروهي از فعالان سياسي و فرهنگي ايراني در دانشگاه «استنفورد» آمريكا درحال برگزاري است، موسسه «هوور» از فعاليت‌هاي «شيرين عبادي» تجليل كرد.

مدير موسسه هوور با تمجيد از تلاش‌هاي خانم عبادي براي پيشبرد حقوق بشر در ايران گفت:«شيرين عبادي با زبان ساده براي مردم خود سخن مي‌گفت، اما طنين حرف‌هاي او به سرزمين‌هايي وراي ايران و به تمام جهان رسيد.»

بنابر خبر دريافتي «رويداد»، در اين مراسم كه باحضور حدود 500 نفر و در هتل «كراون پلازا» در نزديكي دانشگاه استنفورد برگزار شد، عبادي سخنراني هود تحت عنوانل «دموكراسي تنها اميد ما» را ايراد كرد.

عبادي در اين سخنراني‌ مبارزه براي دموكراسي و حقوق بشر را به يك «دوي امداد» تشبيه كرد و گفت: «يا همه با هم مي‌بريم يا همه با هم مي‌بازيم، پس بياييد دست به دست يكديگر دهيم و براي دموكراسي مبارزه كنيم.»

برنده جايزه صلح نوبل در سال 2003 تاكيد كرد كه توسعه اقتصادي، راه و خوشبختي انسان‌ها بدون حقوق بشر و دموكراسي غيرممكن است به عبارت ديگر دموكراسي «دروازه‌اي به سوي خوشبختي» است.

عبادي با اين احتمال كه «حتي ديكتاتورهاي تاريخ نظير «استالين» و «هيتلر» شايد خوشبختي ملت‌هاي خود را مد نظر داشتند.» ادامه داد: «آيا مردم اتحاد شوروي يا آلمان نازي احساس خوشبختي مي‌كردند؟ مسلما خير، زيرا اگر جز اين بود، شاهد فروپاشي اين كشورها نبوديم، چرا كه اگر مردمي از حكومت خود راضي باشند، با چنگ و دندان از آن دفاع خواهند كرد.»

وي تصريح كرد:«كمونيست‌هاي شوروي مي‌خواستند به زور مردم را خوشبخت كنند، اما خوشبختي به زور به دست نمي‌آيد. هيتلر مي‌خواست آلمان‌ها را به زور به نژاد برتر تبديل كند و برتري با زور به وجود نمي‌آيد و اشتباهي كه برخي حكومت‌هاي مذهبي مرتكب مي‌شوند، اين است كه مي‌خواهند مردم را به زور به بهشت ببرند.»

عبادي افزود:«انسان‌ها و فرهنگ‌ها به رغم تفاوت‌هاي خود، در يك اصل وجه اصلي اشتراك دارند. وجه اشتراك انسان‌ها، انسان بودن آنها است و وجه اشتراك فرهنگ‌ها نياز به دموكراسي و حقوق بشر است، پس چرا نمي‌توان پذيرفت كه قوانين مشترك مي‌تواند بر همه انسان‌ها و فرهنگ‌ها حكمفرما باشد.»

برنده جايزه صلح نوبل گفت:«ترور، خشونت، شكنجه و تحقير انسان‌ها در همه فرهنگ‌ها و مقام‌ها عملي نكوهيده است و كساني كه به بهانه فرهنگ‌‌ها و نسبيت فرهنگي از احترام به حقوق بشر سرباز مي‌زنند، در حقيقت متحجراني زورگو هستند كه زير نقاب فرهنگ ملي به نام فرهنگ ملي و ديني قصد تجاوز به حقوق مردم را دارند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عبادي اشاره كرد كه صلح تنها هنگامي برقرار خواهد شد كه حقوق بشر در سطحي جهاني پذيرفته شود و مورد احترام قرار گيرد. جنگ جهاني عليه تروريسم، گرچه جنگي مشروع است، اما نبايد بهانه‌اي شود براي نقض حقوق بشر، براي برقراري صلح جهاني، حقوق ملت‌ها بايد رعايت شود. خشونت مسري است و تنها خشونت بيشتر به بار مي‌آورد.

وي در پايان گفت: «اگر صلح مي‌خواهيم بايد به حقوق بشر و به قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد كه نماد خرد جمعي است، احترام بگذاريم.»

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8168

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شيرين عبادي: اگر صلح مي‌خواهيم بايد به حقوق بشر و به قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد، احترام بگذاريم، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016