پنجشنبه 7 خرداد 1383

قرائت گزارش نهايى مجلس درباره استات اويل، روزنامه شرق

گروه مجلس: گزارش هيأت تحقيق و تفحص مجلس ششم از پرونده شركت استات اويل روز گذشته از تريبون مجلس قرائت شد كه در نتيجه گيرى و جمع بندى نهايى آن آمده است:هيأت تحقيق و تفحص پس از عزيمت به كشور نروژ ملاقات هاى مفصلى با دادستان كل نروژ _ رئيس پليس مفاسد اقتصادى _ قائم مقام وزير نفت و انرژى _ رئيس هيأت مديره شركت استات اويل و بعضى از اعضا هيأت مديره و مسئولان شركت استات اويل به عمل آورد، در تمامى اين ملاقاتها سفير جمهورى اسلامى ايران در نروژ و معاون ايشان حضور داشتند. نتيجه مذاكرات به شرح ذيل تقديم مى شود:

۱ _ دادستان كل و پليس مفاسد اقتصادى به رسيدگى پرونده تا نتيجه نهايى اعتقاد دارند و در حال تدوين گزارش نهايى خود هستند. منتها اصرار داشتند كه براى تكميل اطلاعات خود نياز به ملاقات با آقاى م _ ه دارند و براى انجام اين عمل دو نامه ارسال نموده كه هنوز پاسخى دريافت نداشته اند و از هيأت درخواست نمودند سريعاً اين موضوع را پيگيرى تا آنها گزارش نهايى خود را تكميل نمايند و مسئولان ايرانى را در جريان قرار دهند. آنها مصر بودند تا مشخص نشدن نتيجه نهايى از بيان اين بخش از تحقيقات به لحاظ امنيتى معذور هستند.

۲ _ شركت استات اويل نحوه عقد اين قرارداد را در تناقض با رويه هاى معمول و مغاير اصول قبلى و خارج از ضوابط اخلاقى دانسته و لذا پس از افشاى قرارداد، مقامات عالى رتبه اين شركت از جمله مديرعامل ناچار به استعفا شدند.

۳ _ مبلغ پنج ميليون و دويست هزار دلار به حساب هاى سوئيس وارد گرديده و سپس بين افراد ذينفع تقسيم شده كه پليس نروژ و وزارت اطلاعات در جريان بازخوانى اين حسابها قرار دارند. براساس بعضى از اظهارات، احتمال فساد در بعضى از اعضاى تصميم گير در استات اويل و عباس يزدان پناه يزدى بعيد به نظر نمى رسد.

۴ _ وكيل مخصوص اين پرونده در شركت استات اويل به همراه وكلاى معين به موازات مقامات قضايى و پليس اقتصادى تاكنون از ۴۰ نفر افراد ذيربط تحقيقاتى به عمل آورده و قرار شد بزودى اطلاعات خود را ارائه دهند.

۵ _ يكى از مسئولان استات اويل روند شكل گيرى قرارداد و چگونگى دريافت دستور از آقاى فى يل مديرعامل وقت را جهت تهيه پيش نويس قرارداد و امضاى قرارداد و افرادى كه در محل حضور داشته مشخص كرده و مى گويد اين موضوع را به وزير نفت كشورمان توضيح داده است ولى فعلاً در مورد افراد منتفع شده از وجه دريافتى اظهارنظر نمى نمايد.

۶ _ در پاسخ به سئوالات مختلف خصوصاً اين كه در ازاى عقد قرارداد، چه منافعى نصيب استات اويل گرديده، بدون ارائه پاسخ احساس شرمندگى مى نمايند.

ضمناً قائم مقام وزير نفت و انرژى نروژ مى گويد به علت تفكيك قوا، دخالتى در موضوع نمى كنيم و علاقه منديم با همكارى استات اويل، پليس اقتصادى بتواند زواياى تاريك موضوع را روشن نمايد.

۷ _ آقاى م _ ه انجام چندين ملاقات در كشور نروژ و يا در ايران با مسئولان استات اويل را تأييد نموده و اعلام مى دارد اين ملاقاتها به لحاظ ارتباط شغلى و مسئوليت ايشان به عنوان رئيس هيأت مديره شركت تأسيسات دريايى و مديرعامل سازمان بهينه سازى مصرف سوخت بوده و ربطى به ديگر پروژه هاى وزارت نفت ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۸- هيأت تا زمان تنظيم گزارش، در تحقيقات خود به هيچ نوع ارتباط مستند و مستدل بين آقاى م _ ه و شركت هورتون دست نيافت. همچنين تا اين زمان هيچ نوع مستنداتى مبنى بر هرگونه پرداخت به مشاراليه دريافت نگرديده است و لذا پس از دريافت گزارش مقامات نروژى توسط وزارت امور خارجه موضوع مورد ارزيابى قرار گيرد.

۹ _ موضوع فساد در شركت استات اويل در حال حاضر در بورس سهام نيويورك هم در حال پيگيرى است و لذا تصور مى شود اراده مصممى در روشن شدن زواياى مبهم اين پرونده وجود دارد و لذا از وزارت امور خارجه طى نامه شماره ۸۳۰۱۸۵/۳۳/ك ت م مورخ ۲۸/۲/۱۳۸۳ خواسته شده كه هرچه سريعتر زمينه ملاقات پليس جرائم اقتصادى با آقاى م _ ه را فراهم تا ابهامات موجود در اين پرونده رفع شود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8202

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قرائت گزارش نهايى مجلس درباره استات اويل، روزنامه شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016