پنجشنبه 7 خرداد 1383

رضوی فقیه :دينداراني كه با دموكراسي سر سازگاري ندارند ، نبايد وارد رقابت سياسي شوند، سايت امروز

عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت ، گفت : مي‌‏توان در حكومت سكولاري كه كليت ساختارش نسبت به مسايل عقيدتي و ديني بي‌‏طرف است ، دولت ديني تشكيل داد.
سعيد رضوي‌‏فقيه ديروز در پانزدهمين جلسه از سلسله نشست‌‏هاي " تا دموكراسي " كه از سوي حوزه شمال تهران جبهه مشاركت ايران اسلامي برگزار مي‌‏شود ، افزود : اگرچه از فرط تكرار دموكراسي جذابيت خودش را به عنوان يك بحث نظري از دست داده ، ولي همچنان به عنوان يك ضرورت مطرح است.
وي تصريح كرد : در يك جامعه مجموعه دينداران بايد در قالب قواعد دموكراسي عمل كنند ، گاهي به جاي لفظ دينداران از دين استفاده مي‌‏شود كه باعث مغالطه مي‌‏شود ، چون خود دين كنش‌‏گر سياسي واجتماعي نيست واين دينداران هستند كه به كنش‌‏گري مي‌‏پردازند و بايد بين آنها تفكيك قايل شد.
رضوي فقيه افزود : دينداراني كه با دموكراسي سر سازگاري ندارند ، نبايد وارد رقابت سياسي شوند و خود را فراتر از قواعد دموكراسي تلقي كنند . در تبليغات گندم نمايي كنند و پس از كسب راي اكثريت جو فروشي نمايند ، با رأي مردم بيايند ولي با رأي مردم نروند .
وي با اظهار اين مطلب كه جمهوري ايران به جاي جمهوري اسلامي ايران است ، افزود: ما مي‌‏توانيم جمهوري ايران داشته باشيم و ذيل آن برنامه‌‏هاي ديني‌‏مان را از طريق نهادهاي مدني واحزاب اسلام‌‏گرا دنبال كنيم و نه تنها در فعاليت‌‏هاي اجتماعي كه در رقابت هاي سياسي هم فعال باشيم.
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت ، افزود : برخي مي‌‏گويند دولت اصلاحات ، دولت ديني بود ، در حاليكه به نظر من دولتي سكولار بود و يا حداقل گرايشات سكولاري را گسترش داد . شعارهايي مثل "جامعه مدني" و "ايران براي همه ايرانيان : واجد همين معني است .
رضوي فقيه نظريه خود را تحت عنوان " دينداري در قلمرو دموكراسي محض " ، توصيف كرد و ادامه داد : وقتي ما در قالب يك دولت - ملت به عنوان يك واحد سياسي مدرن عمل مي‌‏كنيم در واقع سكولاريسم را پذيرفته‌‏ايم ، دراين چارچوب يك متهم خلافكار محكوم به اعدام ، تا زمان حياتش حق رأي در تعيين سرنوشت خويشي دارد و حتي مي‌‏تواند به اندازه يك رأي به جمهوري اسلامي " آري " يا " نه " بگويد ، و يك ديندار بزرگ و فرهيخته و عارف ايراني هم به همان اندازه حق رأي دارد .
وي ادامه داد : يك مرجع تقليد بزرگ در لبنان يا عراق نمي‌‏تواند به اندازه همان يك رأي هم ، حق تعيين سرنوشت ايرانيان را از طريق صندوق رأي داشته باشد.
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت با ادعاي اين كه جمهوريت در ذات خود سكولار است ، تاكيد كرد : از سكولاريسم نبايد وحشت داشت ، زيرا سكولاريسم نه به معناي بي‌‏ديني و نه به معناي منزوي‌‏كردن دين از عرصه اجتماعي و سياست است.
وي دين را يك دعوت اجتماعي خواند و افزود : ديدگاهي كه امام در پاريس و يا در سخنراني خود در12 بهمن 57 در بهشت زهرا ارائه فرمودند از مشروطه تاكنون بي‌‏نظير بوده است.اينكه گفتند ؛" هر نسلي براي خودش مي‌‏تواند تعيين سرنوشت كند و همين طور تأكيدكردند بر تك تك افراد قابل شمارش"
رضوي فقيه گفت : ما حق نداريم براي دين ، با نوع دولت نسل‌‏هاي بعد تصميم بگيريم ، از يك جمهوري كه اكثر مردمش مسلمانند ، باز هم جمهوري اسلامي در مي‌‏آيد . لازم نيست كه بگوييم ما به وكالت از شما دينداري‌‏تان را حفظ مي‌‏كنيم.
وي با اظهار اين مطلب كه دموكراسي يك امر نسبي است ،افزود : اگر يك دولت با مجلس اسلام‌‏گرا در يك حكومت دموكراتيك بخواهد حقوق اقليت را تضييع كند بايد ساختار جلويش را بگيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ضمن اشاره به اين موضوع كه در حال حاضر رهبري نظام برگزيده مجلس خبرنگاني است كه بايد توسط مردم انتخاب شوند ، افزود : اگر در رأي‌‏گيري مجلس خبرگان چند صندوق اين طرف و آن طرف شود ، يا عده ديگري غير از آن كساني كه رأي آورده‌‏اند ، انتخاب شوند ، ممكن است انتخاب رهبر هم سير ديگري را طي كند . پس انتخابي كه تا اين حد منوط به آراء و نوع انتخاب مردم است ، نمي‌‏تواند قدسي و به عنوان نماينده خدا به زعم برخي تلقي شود.
رضوي فقيه در بخش پرسش و پاسخ نشست "تا دموكراسي " ، اظهار داشت : بعيد مي‌‏دانم در اين چارچوب بار ديگر اجازه داده شود تا مجلس ششم يا خاتمي ديگري در معرض رأي و انتخاب مردم قرار گيرد . آنها نه تنها از عمامه سياه خاتمي كه از عمامه سفيد عبدالله نوري هم مي‌‏ترسند . لذا بايد ساختاري تعبيه كرد كه به هيچ گروه و حزبي وابسته نباشد و طرفداري نكند . نه‌‏ اينكه براي عده‌‏اي مادر باشد و براي بقيه نامادري.
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در پاسخ به پرسش ديگري ، گفت : در اول انقلاب گمان مي‌‏شد كه توري انداخته‌‏ايم كه با آن دنيا را صيد كنيم ، آقايان فكر مي‌‏كردند كه دنيا يك خورده از ايران بزرگتر است در حالي كه ما وارد توري شديم كه دنيا براي ما دوخت.
وي با اظهار اين مطلب كه در اوايل انقلاب ، سوسياليسم‌‏خواهي بيش از دموكراسي‌‏خواهي مطرح بود ، افزود : سكولاريسم نتيجه رسيدن به يك تجربه است و نه گذشتن از دينداري.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8214

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رضوی فقیه :دينداراني كه با دموكراسي سر سازگاري ندارند ، نبايد وارد رقابت سياسي شوند، سايت امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016