جمعه 8 خرداد 1383

ناآرامي‌هاي گسترده كارگري ارديبهشت ماه در پارس‌آباد، بازتاب

خبرنگار «بازتاب» از اردبيل گزارش داد: ناآرامي‌هاي گسترده كارگري ارديبهشت ماه در پارس‌آباد، كه ناشي از مشكلات مربوط به مجتمع كشت و صنعت مغان است، همچنان ادامه دارد.

بنا بر اين گزارش، از صبح روز گذشته، حدود 250 نفر از كاركنان شركت كشت و صنعت مغان، در مقابل اين شركت تجمع كرده، خواهان عدم فعاليت دوباره مديرعامل مستعفي اين شركت شدند.

تجمع‌كنندگان كه شمار آنان پس از ساعتي به 350 نفر افزايش يافت، با سر دادن شعارهايي عليه مديرعامل مجتمع، به سمت سه‌راهي اصلانوند پارس‌آباد حركت كرده و با مسدود كردن جاده پارس‌آباد ـ اردبيل، به شماري از خودروهاي عبوري سنگ‌پراني كردند.

همچنين خبرنگار ديگر «بازتاب» از پارس‌آباد، در گزارشي، جزييات اين اعتراض كارگري را تشريح كرد. در اين گزارش آمده است: به دنبال پخش شايعه مخالفت وزير جهاد كشاورزي با استعفاي ضيايي، مديرعامل كشت و صنعت مغان، حدود 3 هزار نفر از كاركنان اين شركت، دست به اعتصاب و تجمع اعتراض‌آميز زدند.كارگران معترض، كه از ساعت 8 صبح روز چهارشنبه اين هفته، در ميدان قيام شهرك غفاري اجتماع كرده بودند، در محيطي آرام، بركناري مدير عامل و برخي از مديران ناكارآمد و پرداخت كليه مطالبات و مزاياي معوقه را خواستار شدند. با اعتصاب كارگران، اداره مركزي و بخش‌ها و واحدهاي مختلف شركت به تعطيلي كشيده شد.

در ادامه پس از آنكه هيچ‌يك از مسؤولان شركت حاضر به پاسخگويي و شنيدن حرف‌ها و خواسته‌هاي كارگران نشدند، اعتصاب‌كنندگان با طي مسير 6 كيلومتري شهرك به سه راه شركت با پاي پياده ـ كه شعارهايي نيز بر عليه وزير جهاد كشاورزي و مديرعامل مي‌دادند ـ جاده اصلي پارس‌آباد ـ اردبيل را مسدود كرده مانع رفت‌وآمد وسايل نقليه در اين محور شدند.

عده‌اي ازكارگران، ضمن انتقاد از بي‌توجهي وزير جهاد كشاورزي و برخي از مسؤولان بلندپايه كشور، خواهان رسيدگي فوري به مشكلاتشان شدند.كارگري با 25 سال سابقه خدمت به خبرنگار «بازتاب» گفت، اكثر قريب به اتفاق كاركنان، خواهان تغيير مديرعامل و تعدادي از مديران مياني شركت هستند. وي كه نخواست نامش فاش شود، افزود: حدود 10روز پيش و در تجمع قبل، معاون وزير قول داده بود به خواسته‌هاي كاركنان از جمله بركناري مديرعامل، پاسخ مثبت دهد كه متأسفانه عملي نشده است. يكي ديگر از كارگران گفت، پس از استعفاي مديرعامل در اعتصاب قبلي، كارگران با روحيه‌اي دوچندان بر سر كار حاضر شده و بيشتر از وظايف محوله كار مي‌كردند كه عدم موافقت وزير با استعفاي ضيايي ـ كه نوعي دهن‌كجي به اين قشر زحمتكش مي‌باشد ـ كارگران را مجبور ساخت، اينچنين دست به اعتصاب دوباره بزنند. سرهنگ مهرگان، فرمانده هنگ مرزي و مرزباني درجه يك منطقه، كه از دقايق اوليه شروع تجمع در محل حضور داشت درگفت‌وگوي كوتاهي با خبرنگار ما خاطرنشان كرد، اين موضوع در جلسه شوراي تأمين، مطرح و تصميمات لازم گرفته خواهد شد و قطعا آن تصميمات در راستاي دفاع از حقوق كارگران خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تغيير مديرعامل و برخي از مديران شركت و پرداخت مطالبات عقب‌افتاده را از خواسته‌هاي كاركنان معترض ذكركرد. وي با اعلام اينكه بايد جواب شفاف و درستي به اين قشر زحمتكش داده شود، ابراز اميدواري كرد، با خويشتن‌داري، اين مشكل حل شود. سرانجام با درخواست‌هاي پياپي سرهنگ مهرگان، كارگران ناراضي، جاده را بازكرده، عبورومرور وسايط نقليه از سرگرفته شد.

گفتني است، قرار است، امروز هم از سوي كاركنان جلوي درب ورودي شهرك غفاري تجمعي برگزارشود. مجتمع كشت و صنعت و دامپروري مغان، با حدود30 سال قدمت در پارس‌آباد مغان اردبيل قرار دارد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8243

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ناآرامي‌هاي گسترده كارگري ارديبهشت ماه در پارس‌آباد، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016