جمعه 8 خرداد 1383

پرويز ورجاوند: وظيفه ساماندهي نيروهاي سياسي جامعه و اميدوار نگهداشتن آنها برعهده جنبش دانشجويي است، ايلنا

پرويز ورجاوند گفت: تنها نيرويي که در اين شرايط امکان برگزاري نشست‌‏ها و نقد مسايل را دارد، جنبش دانشجويي است که وظيفه ساماندهي نيروهاي سياسي جامعه و اميدوار نگهداشتن آنها را دارد.
به گزارش خبرنگار" ايلنا" پرويز ورجاوند در مجمع ساليانه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي گفت: طي يک قرن اخير شرايطي در کشور به وجود آمده که مردم اين سرزمين نتوانسته اند شناختي کامل از مسايل تاريخ گذشته خودداشته باشند، اگرچه در اين يک قرن بيشترين تحقيقات در زمينه هاي مختلف صورت گرفته اما رويدادهاي يک قرن اخير که ارتباط مستقيم با مسايل امروز جامعه ايران دارد، مورد بررسي قرار نگرفته است. نه رژيم گذشته و نه رژيم فعلي، هرگز به اين ذهنيت نرسيدند که مراکز توانمندي براي تحليل مسايل بوجود آورند و تاريخ ايران به معناي وسيع کلمه چه قبل و چه بعد از اسلام، مورد تحليل همه جانبه قرار نگرفته است.
ورجاوند با بيان اينکه مطلب که ملت ايران نه تنها در صد سال اخير که در طول تاريخ به دنبال دموکراسي بوده است، گفت: حتي نام ايران به معناي آزادگي است و اين ملت ازديرباز خود را با آزادي ستوده است، چنين ملتي نمي توانسته است به دور از شناخت مفاهيم ارزشي و فرهنگي بوده است.
وي تصريح کرد: در آغاز دوره قاجار به دنبال يک حرکت شکست در ايران در جنگهاي ايران و روس و بسته شدن دو قرارداد ننگين گلستان و ترکمانچاي شاهد اين هستيم که بخشي از فرهيختگان جامعه به خود مي آيند و حرکتي را آغاز مي‌‏کنند تا با فضاي موجود مقابله کنند. در دوران مشروطه نيز چالش هاي عمده ايران و با روس و انگليس است واين دو قدرت سعي دارند که حرکت دموکراسي خواه را متوقف کنند اين ملت به چالش مي پردازد تا حاکميت ملي خود را به دست آورد و در اين ميان موضع گيري هاي شديد اين قدرت استعماري کاملا مشهود است. اما جامعه همچنان روي پاي خود مي ايستد، امروز شما اعتراضات دانشجويي مي‌‏کنيد اما آن روز به خاطر فقدان هسته اي گسترده دانشجويي در کشور نيروهاي دانش آموزي به مخالفت با فشارها و اولتيماتوم روس بر مي خيزند.
ورجاوند با بررسي دوران سلطنت رضا شاه اظهار داشت: اين دوران، دوران ساماندهي ناخودآگاه حرکت ملي براي ساماندهي پديد دموکراسي از بعد اجتماعي است و در طول اين دوران دموکراسي در حال ساماندهي عوامل خود است تا بتواند چنين حرکتي را در يک بزنگاه به وجود آورد. در همين دوران مصدق در مجلس چهاردهم پايه هاي ملي شدن صنعت نفت را که در مجلس شانزدهم به تصويب مي رسد، بنا مي نهد.
ورجاوند خاطر نشان کرد: چهره هايي که مي‌‏خواهند به سرنوشت ملتي تاثيرگذار باشند وآن را از بحرانهاي دروني و بيروني نجات دهند، بايد هوشيارانه فرصت‌‏ها را دريابند آنچه در جريان نهضت ملي ايران روي داد، يک پديده خاص بود که عبارت بود از دوران ملي شدن صنعت نفت، جبهه ملي، جريان سياسي که شايد امروز ديگر زياد مطرح نباشد و به خاطر محدوديت‌‏هايي که از سوي دستگاه حکومتي برآن وارد مي شد، حرکت جدي را براي از بين بردن استعمار و سرنگوني حاکميت فردي در ايران انجام داد.
وي در خصوص حرکت مصدق در جريان ملي شدن صنعت نفت گفت : مصدق حرکتي گام به گام را براي ايستادن در مقابل استعمار خارجي آغاز کرده بود، مصدق ساختار دادگستري را در زمان خودش به کلي به هم مي ريزد و بر خلاف مسوولين کنوني نمي‌‏گويد؛ من رييس اين قسمت هستم وکار آن قسمت ديگر به من مربوط نيست بلکه با حرکتي هوشيارانه ضمن ايستادن در برابر فشار خارجي به تغيير ساختار داخلي به نفع مردم مي انديشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ورجاوند در ادامه در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان در خصوص احتمال حمله آمريکا به ايران گفت: آمريکا برنامه هايي براي منطقه دارد و با نيروهايي که آورده عقب نشيني نخواهد کرد، مقدار تلفاتي هم که آمريکا دارد بر خلاف ادعاي برخي آنقدر نيست که ساختار حکومتي آمريکا را وادار به ترک کند.
وي افزود: يکي از نقش آفرين هاي منطقه ايران است که البته هنوز نتوانسته است پيوندي در منطقه يا پيوندي با قدرتها در فراسوي مرزها ايجاد کند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8259

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پرويز ورجاوند: وظيفه ساماندهي نيروهاي سياسي جامعه و اميدوار نگهداشتن آنها برعهده جنبش دانشجويي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016