جمعه 8 خرداد 1383

استادعلوم سياسي علامه:ما گروگان پروژه بنيادگرايي درخاورميانه هستيم؛احتمال حمله اسراييل به تاسيسات هسته‌‏اي ايران زياداست،ايلنا

حسين سليمي سخنران اين هفته سلسه جلسات ادوار تحکيم وحدت, پيرامون انرژي اتمي و پرونده هسته‌‏اي ايران به ايراد سخن پرداخت.
به گزارش خبرنگار ايلنا, استاد دانشکده علوم سياسي دانشگاه علامه گفت: يکي از نکات مهم که در تحليل پرونده اتمي ايران مهم است, روانشناسي حساسيت اپوزيسيون در ايران نسبت به پرونده هسته‌‏اي است. مخالفين و اپوزيسيون در ايران چه در داخل و چه در خارج بسيار با علاقه پرونده هسته‌‏اي ايران را پيگيري مي‌‏کنند.
وي گفت: وقتي اميد تحول به نااميدي بينجامد,تحول طلبان واصلاح طلبان به انديشه نيروي خارجي مي‌‏افتند, در بعضي مواقع, آنها آرزوي خود را با صراحت بيان کرده‌‏اند, ولي بعضي مواقع هم به صراحت نمي‌‏گويند.
سليمي در ادامه گفت:پرونده هسته‌‏اي به عنوان نماد و بهانه‌‏اي که نيروي خارجي را وادار به اقدام نمايد, نگريسته مي شود.يعني نيروي خارجي فشار لازم را براي تحول وارد نمايد.
سليمي با اشاره به مشکلات ايران با آژانس گفت: مشکلات ايران با آژانس مباحث فني، حقوقي و تخصصي نيست,بلکه اشتباهي است که در سياست خارجي ما عمدا يا سهوا صورت گرفته در حالي که ما بايد مباحث سياسي , فني و حقوقي را از هم جدا کنيم.
وي افزود:در نظام بين المللي امروز نمي‌‏توان ساختار قدرت را جدا از سياست در نظر گرفت. قواعد حقوقي مرتبط با ساختار قدرت شکل گرفته وسازمان بين المللي مولود الزامات سياسي در دوران مختلف است.
سليمي در ادامه افزود:هر بازيگري که در دنياي امروز با مراکز قدرت دچار مساله باشد به عنوان بازيگر متخلف به او نگاه مي‌‏کنند و در تمام رژيم‌‏هاي بين المللي با مشکل مواجه خواهد شد.
وي گفت: اگر کسي فن‌‏آوري غني سازي اورانيوم و بهره برداري از راکتورهاي اتمي و امکان توليد آب سنگين را داشته باشد با کوچکترين تغيير مي‌‏تواند آن را تبديل به سلاح نظامي کند و به اين دليل آژانس انرژي اتمي نمي‌‏تواند به کشورهايي که کنترل کاملي از لحاظ سياسي بر آنها اعمال نمي‌‏شود اجازه برخورداري از اين فن‌‏آوري را بدهد.
وي گفت: بازيگراني که داراي رفتار مخاطره آميز هستند امکان استفاده از تسهيلات درون نظام بين المللي را نخواهند داشت .
سليمي با اشاره به اينکه مشکل اصلي ايران در شرايط فعلي انرژي اتمي نيست, گفت: مشکل اصلي ما در حال حاضر ديدگاه نظام بين الملل نسبت به ماست . تا زماني که اين نگرش وجود دارد تمام درها به روي ما بسته است. اين استاد دانشگاه تصريح کرد:پرونده اتمي ايران تا زماني که رفتارهاي خود را اصلاح نکنيم باز خواهد بود و به گونه هاي مختلف براي ما ايجاد مشکل مي‌‏کند.
وي با بيان اينکه ضرر رسيدن به سلاح اتمي بيشتر از منافع آن است اظهار داشت:ما حتي اگر موشک‌‏هاي شهاب 2 و3 را هم به کلاهک‌‏هاي اتمي مجهز کنيم آيا امکان استفاده از آن را خواهيم داشت؟ آيا روسيه مي‌‏تواند تصميم بگيرد از سلاح اتمي به عنوان يک ابزار بازدارنده استفاده کند؟
وي با تاکيد بر اينکه با سرمايه معطل مانده در نيروگاه بوشهر مي‌‏توان 5تا 6 نيروگاه برق آبي درست کرد, گفت:ما تا به امروز ميلياردها دلار هزينه کرده‌‏ايم ولي به هيچ چيز نرسيديم.
سليمي تصريح کرد:حتي اگر نيروگاه اتمي بوشهر بتواند 1500 مگا وات برق توليد کند، آيا براي دستيابي به اين مقدار برق درست است که خود را در معرض حمله نظامي و محروميت اقتصادي قرار دهيم ومنافع ملي کشور را به خطر اندازيم .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد:ما گروگان پروژه بنيادگرايي در خاورميانه هستيم.
اين استاد دانشگاه با بيان اينکه ايران بايد ازتاسيسات هسته‌‏اي صرفنظر کند،گفت:احتمال حمله اسراييل به تاسيسات هسته‌‏اي ايران زياد است و ايران هم ابزار فشار عليه اسراييل را ندارد.
اين کارشناس روابط بين الملل در ادامه با اشاره به طرح خاورميانه بزرگ, گفت: آنها دلشان به حال ايران يا ديگر نظام‌‏ها نمي سوزد بلکه تاکيد آنها بر دموکراسي به اين علت است که مي‌‏گويند: نمي‌‏توانيم با سياستمداراني که رژيم اقتدار گرا دارند توافق‌‏هاي طولاني بکنيم زيرا از درون سيستم‌‏هاي اقتدارگرا توافق‌‏هاي عقلايي پايدار در نمي‌‏آيد.
وي مساله ديگري ايران را,مساله صلح خاورميانه خواندوتصريح کرد: ايران مهم‌‏ترين حامي گروه‌‏هاي راديکال و بنيادگراست و بايد روش خود را در مورد اين پروژه تغيير دهد. ايران بايد به روند صلح کمک کند.
سليمي افزود:سوريه يکي از بزرگترين مشکلات در سياست خارجي ايران است و ما بهاي بسيار گزافي به علت همراهي با سوريه پرداخته‌‏ايم.
وي در پايان تصريح کرد: خواسته ديگر آنها از ما همکاري در عراق است که هيچ کشوري به اندازه ايران در اين زمينه بدون اينکه برايش مزايايي هم داشته باشد همکاري نکرده است. ايران در عراق در تمام زمينه‌‏ها دارد همکاري مي‌‏کند".

Copyright: gooya.com 2016