شنبه 9 خرداد 1383

35 كشته و 220 مجروح، گزارش اجمالي ايسنا از زلزله

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس اجتماعي - حوادث

گزارشها از آخرين آمار خسارات زلزله 5/5 ريشتري به روايت موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران و 2/6 ريشتري به روايت مراكزي در آمريكا و فرانسه كه ساعت 17:8:43 روز گذشته در بلده مازندران در طول جغرافيايي 62/51 و عرض جغرافيايي 35/36 به وقوع پيوسته و در تعدادي از استانهاي كشور احساس شد، تا كنون بر اساس اعلام سازمان امداد و نجات حاكي از 31 كشته و 200 مجروح در استان مازندران و 4 كشته و 20 مجروح در استان قزوين است.

همچنين بر اساس اعلام جمعيت هلال احمر بر اثر زلزله روز گذشته تعدادي روستا در استان مازندران، يك روستا در طالقان و تعدادي هم در استان قزوين شاهد خساراتي بوده‌اند كه از ميزان دقيق آنها هنوز اطلاعي در دست نيست.

آقاميري رييس جمعيت هلال احمر استان مازندران نيز اعلام كرد : 9 جسد سوخته از درون اتومبيلهاي محور مسدود شده كندوان بر اثر زمين‌لرزه روز گذشته و ريزش كوه خارج شدند.

وي اعلام كرد: همچنين روستاي «اوشن» در 40 كيلومتري چالوس 80 تا 100 درصد تخريب شده اما خوشبختانه تلفات جاني نداشته است.

از سويي ديگر رييس مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران نيز نسبت به احتمال وقوع پس‌لرزه‌ها در مناطق زلزله‌زده هشدار داد.

دكتر ميرزايي افزود: وقوع پس‌لرزه‌هاي زلزله روز گذشته ادامه دارد؛ ولي اين پس‌لرزه‌ها از نظر بزرگا و فراواني، سير نزولي خواهند داشت.

رييس مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران خاطرنشان كرد كه پس‌لرزه‌ها تنها در شهرهايي كه زلزله زده‌اند، رخ مي‌دهد و خطري براي ساير شهرهاي كشور ندارند.

وضعيت راهها

بسته شدن محوهاي كندوان

پورمحمد، رييس ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران تاكيد كرد: هموطنان از مراجعه به محور كندوان به شدت پرهيز كنند چرا كه نيروهاي امدادي نيز به سختي در محور حركت مي‌كنند.

وي با بيان اين كه در مجموع 900 نفر نيروي امدادي، 35 دستگاه آمبولانس و دو فروند هليكوپتر در مناطق زلزله‌زده مستقر هستند گفت: خسارات اتومبيلها تا كنون بسيار بوده و آواربرداري سنگهاي چند تني در محور كندوان ادامه دارد.

ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران در خصوص وضعيت كنوني مناطق زلزله‌زده اعلام كرد: در حال حاضر اكثر راههاي ارتباطي به خصوص محور كلاردشت به عباس‌آباد، نوشهر به كجور و چندين راه روستائي بازگشايي شده و محور كندوان به علت ريزش سنگ از ولي آباد تا رزان كماكان مسدود است. همچنين تعدادي از راههاي ارتباطي روستايي بعلت ريزش سنگ مسدود بوده كه ماشين‌آلات به منطقه اعزام شده تا نسبت به بازگشايي مسيرهاي يادشده اقدام كنند.

رييس پليس راه كشور نيز گفت: با توجه به احتمال رانش كوه بازگشايي محور چالوس حدود 2 هفته به طول مي‌انجامد.

سردار نوروزي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: در حال حاضر مسوولان وزارت راه در حال مطالعه بخش آسيب‌ديده جاده چالوس هستند.

سرهنگ خارق، رييس مركز فرماندهي و كنترل ترافيك معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي نيز با اشاره به مه‌آلود بودن جاده چالوس گفت: اين محور همچنان بسته است و تردد از استانهاي شمالي از محورهاي ديگر انجام مي‌شود.

وضعيت امدادرساني

پس از وقوع زلزله و دريافت گزارشها از خسارات آن به منظور امدادرساني به حادثه‌ديدگان مناطق زلزله‌زده تاكنون اكيپي از سگهاي تجسس، 7 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه خودرو امدادي، 134 امدادگر، يك اكيپ ارتباطات راديويي و ماهواره‌اي، 4 اكيپ درماني پزشكي، چادر، پتو، فانوس، كنسروجات، بيل و كلنگ، نان، آب معدني، چراغ قوه و ... به الموت اعزام و ارسال شده‌اند.

همچنين 50 دستگاه چادر، 2 هزار نيروي امدادي، سه اكيپ پزشكي، 27 دستگاه آمبولانس و خودرو امدادي، سه تيم امداد كوهستان، 5 تيم نجات و رهاسازي به جاده چالوس اعزام شدند.

جمعيت هلال احمر ايران نيز در گزارشي اعلام كرد: 200 چادر و 5 تن خرما به طالقان ارسال شده و تا كنون 50 چادر در بلوار اشرفي اصفهاني و 20 چادر ديگر در پارك المهدي تهران جهت كمك‌رساني به مردم برپا شده‌اند.

همچنين از جمعيت هلال احمر استان مازندران گزارش مي‌رسد كه تا كنون 500 تخته چادر به همراه كليه تجهيزات و مواد غذايي در بلده نور و كجور توزيع شده است.

رييس جمعيت هلال احمر استان تهران نيز اعلام كرد: كليه شعب و نيروهاي امدادي استان تهران از بعدازظهر ديروز تا كنون در حالت آماده‌باش به سر مي‌برند.

دكتر دهقان به ايسنا گفت: 600 امدادگر در سطح استان تهران آماده باش بوده و 130 امدادگر نيز در حال خدمت‌رساني به زلزله‌زدگان طالقان هستند.

وي افزود: در منطقه طالقان تاكنون 170 خانوار با توزيع چادر، پتو، والر، ظروف و مواد غذايي اوليه تحت پوشش قرار گرفته‌اند و تخريبها متوسط بوده است.

همچنين دفتري، رييس سازمان امداد و نجات با اشاره به اين كه نيروهاي امداد و نجات بعضي استانهاي حاشيه تهران نظير زنجان، همدان، قم، گلستان ، گيلان و... آماده‌باش هستند، اعلام كرد: در حال حاضر 600 امدادگر در محورهاي الموت، طالقان، تنكابن، نور، كندلوس و ... در حال انجام عمليات امداد و نجات هستند.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: همچنين نيروهاي امدادي كمكي نيز از قم و گيلان جهت امداد به مازندران اعزام شده‌اند.

ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران نيز در گزارشي جزئيات زلزله روز گذشته را اعلام كرد.

بر اساس اين گزارش به دنبال زمين‌لرزه خساراتي به بخشهاي مسكوني، تاسيسات زيربنائي و ساختمانهاي دولتي و تاسيسات كشاورزي در مناطقي از شهرستانهاي تنكابن، چالوس، نوشهر، نور، آمل وارد شده و در همين راستا از لحظه نخست حادثه با تشكيل جلسه ستاد حوادث استان و شهرستانهاي خسارت ديده اقداماتي انجام شده است.

بر اين اساس در شهرستان تنكابن يك نفر در روستاي «درجان سه هزار تنكابن» به علت ريزش سنگ كشته شده و تعدادي واحد مسكوني نيز در اين منطقه بين 30 تا 80 درصد خسارت ديده‌اند.

توسط جمعيت هلال احمر استان مازندران نيز تعدادي چادر و مايحتاج اوليه جهت توزيع بين آسيب‌ديدگان به منطقه ارسال شده و نيروهاي امدادي كماكان در مناطق در حال شناسايي و امدادرساني هستند.

همچنين آب و برق و تلفن اكثر مناطق رفع مشكل شده و وضع به شرايط عادي بازگشته است.

ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران در خصوص نيازهاي ضروري اعلام كرد: جهت كمك به ماشين‌آلات سنگين اداره كل راه و ترابري استان، نياز ضروري به لودر، بلدوزر، گريدور كاميون از استانهاي همجوار علي‌الخصوص تهران، گيلان، سمنان جهت بازگشايي محورهاي ارتباطي علي‌الخصوص محور كندوان وجود دارد. همچنين اعتبارات اضطراري دولت جهت جبران خسارت در بخش تاسيسات زيربنايي، واحدهاي مسكوني و لوازم زندگي مردم، واحدهاي دامي و كشاورزي نيز از ديگر ضروريات است.

تعدادي از مردم تهران به دنبال وقوع زمين‌لرزه فضاهاي باز را براي استراحت شبانه انتخاب كردند

به دنبال وقوع زمين‌لرزه روز جمعه در استان تهران، تعدادي از مردم اين شهر فضاي باز و غيرمسقف را براي استراحت شبانه انتخاب كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، علي‌رغم آن كه به لحاظ علمي وقوع هيچ زلزله‌اي قابل پيش‌بيني نيست اما اين افراد ترجيح دادند ساعات نخست جمعه شب و بامداد شنبه را با توجه به گرمي و مساعد بودن هوا در فضاهاي باز از جمله فضاي سبز و پاركها، حياط و پاركينگ منازل، اتومبيلها و نقاطي از منزل كه احساس ايمني بيشتري در آن مي‌كردند با رعايت احتياط به سر برند.

توصيه به شهروندان

رييس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با بيان اين كه آموزش خانواده‌ها در برابر زلزله به صورت موردي و موضعي از امسال در سه شهرك اكباتان، اميد و غرب آغاز شده است، گفت: اين آموزش بتدريج براي كليه خانواده‌ها همگاني خواهد شد.

مازيار حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اين كه آموزش خانواده‌ها به صورت عمومي بر عهده جمعيت هلال احمر است، افزود: ستاد بحران مناطق مختلف شهر تهران نيز در كنار ساير ارگانها براي ارائه آموزشها به صورت رايگان به خانواده‌ها آمادگي لازم دارد كه در اين زمينه از امسال در سه شهرك مذكور آموزشها از طريق مربيان و با حضور مديران شهركها در كارگاههاي آموزشي و كارشناسان ارائه شده و آنان نيز اين آموزشها را به شهروندان محله‌هاي شهركها انتقال مي‌دهند.

وي درباره زمان همگاني شدن آموزشها به مردم افزود: ساختار اين آموزشها شكل گرفته كه پس از تحت پوشش قرار دادن مراكز اصلي به محلات گسترش مي‌يابد.

به گفته رييس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با توجه به جمعيت تهران اين آموزشها نيازمند زمان بوده و بايد بتدريج انجام شود.

حسيني همچنين صدا و سيما را از مهمترين ابزارهاي آموزشي و اطلاع‌رساني به موقع عنوان كرد و به ايسنا گفت: شبكه‌هاي خبر رساني صدا و سيما بايد به صورت تخصصي با ستادهاي مديريت بحران ارتباط نزديكي داشته باشند تا اطلاعات صحيح، علمي و شفاف در اسرع وقت به اطلاع مردم برسد كه اين امر مانع از ترويج شايعات در شهر مي‌شود.

رييس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در توصيه‌اي به مردم با تاكيد بر حفظ آرامش گفت: با توجه به زلزله‌خيز بودن كشور مردم بايد هميشه آماده بوده و لوازم مورد نياز را به همراه داشته باشند.

وي افزود: هر نفر بايد حداقل يك بطري آب ‌1/5 ليتري پلاستيكي، غذا و يا نان خشك، توت و كشمكش كه انرژي‌زا و كم‌حجم هستند را به همراه داشته و همه اين وسايل را با چراغ قوه و يك راديو كوچك در درون ساك و در دسترس خود قرار دهد.

وي گفت: بيماران قلبي، ديابتي و نظاير آن بايد حتما داروهاي خاص خود را نيز در درون اين ساك قرار دهند و خانواده‌ها در صورت داشتن نوزاد شيرخشك به همراه داشته باشند.

حسيني تصريح كرد: افراد مي‌توانند مواد غذايي و آب مورد نياز اين ساك را هر چند وقت يكبار تعويض كنند.

رييس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با تاكيد بر رعايت نكات ايمني در منازل نسبت به نحوه چينش وسايل در داخل منزل گفت: هنگام خروج از منزل بايد افراد به آرامي اعضاي خانواده را به بيرون هدايت كنند و از فرياد زدن و اضطراب بپرهيزند و در صورت نبود امكان خروج، زير ميزها و يا در راه پله‌ها پناه گيرند و بطور جدي در اين مواقع از آسانسور استفاده نكنند.

وي بر تقويت ستاد بحران و فعال‌سازي آن در ساير استانها تاكيد كرد و در پايان گفت: زلزله پديده‌اي طبيعي است كه بايد به آن عادت كرده و با آن زندگي كنيم كه در همين راستا آموزش و اطلاع‌رساني صحيح از طريق رسانه‌ها بسيار موثر است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8318

فهرست زير سايت هايي هستند که به '35 كشته و 220 مجروح، گزارش اجمالي ايسنا از زلزله' لينک داده اند.

زلزله
من نفهمیدم چرا گویا خبرهای مربوط به زلزله رو تو قسمت سیاست کار کرده، شما متوجه شدید!؟
آی آدم‌ها
May 30, 2004 01:54 AM

Copyright: gooya.com 2016