يكشنبه 10 خرداد 1383

رييس پژوهشكده زلزله شناسي: زلزله بلده تاثيري بر گسلهاي تهران نداشته است، ايسنا

Zelzeleh4.jpg

رييس پژوهشكده زلزله شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله اعلام كرد: براساس بررسيهاي اوليه، عامل زلزله اخير بلده فعال شدن گسل «كجور» بوده كه با توجه به فاصله حدود ‌٧٠ كيلومتري آن با گسل «مشاء» در شمال تهران نمي‌تواند تاثيري بر فعاليت لرزه‌اي آن داشته باشد.
دكتر محمد مختاري، رييس پژوهشكده زلزله شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خاطرنشان كرد: پس از وقوع زمين‌لرزه عصر روز جمعه بلده، تاكنون بيش از ‌٢٠٠ پس‌لرزه در اين منطقه ثبت شده كه بزرگاي حدود ‌٧٥ مورد آنها بيش از ‌٢ بوده است. وقوع اين پس‌لرزه‌ها امري طبيعي است و روند موجود حاكي از كاهش بزرگاي آنهاست.
وي درباره احتمال وقوع زمين‌لرزه‌هاي بزرگتر در بلده يا ساير مناطق شمال كشور گفت: با توجه به ماهيت پيچيده فعاليتهاي زمين از لحاظ تئوري بايد هر احتمالي را مدنظر قرار داد. كشور ما در منطقه‌اي كاملا لرزه‌خيز واقع شده و بيشتر استانهاي كشور همواره در معرض زلزله قرار دارند و هميشه بايد جانب احتياط را رعايت كرد البته ساكنان مناطق واقع در اطراف گسل فعال‌شده زمين‌لرزه‌هاي اخير بايد بيشتر احتياط كنند.
دكتر مختاري در ادامه درباره علت شدت نسبتا كم زلزله اخير با وجود بزرگاي ‌٣/٦ اعلام شده، گفت: قرار داشتن كانون اين زلزله در عمق زياد و فاصله آن با مناطق مسكوني از شدت خرابيهاي آن كاسته است.
وي با بيان اينكه كارشناسان پژوهشكده در حال اندازه‌گيري شدت زلزله اخير هستند، درباره علت اختلاف مقادير بزرگاي زلزله كه از سوي منابع مختلف اعلام شده است، اظهار داشت: علت تفاوت مقادير اعلام شده، اختلاف دستگاه‌ها و روشهاي محاسباتي استفاده شده است. دستگاه‌هايي كه نزديك محل وقوع زلزله هستند به علت اشباع شدن دامنه نوساني كه دارند قادر به محاسبه دقيق بزرگاي زلزله نيستند و بنابراين در پژوهشگاه زلزله‌شناسي براي محاسبه بزرگا به جاي امواج سطحي از امواج ديگر استفاده مي‌شود.
دكترمختاري يادآور شد: در محاسبه بزرگاي زلزله در پژوهشگاه از امواج اشباع دور استفاده شده است با اين حال به زلزله‌اي كه اتفاق افتاد زلزله نسبتا بزرگي بود كه به هر روشي كه اندازه گيري كنيم بزرگاي آن بيش از ‌٦ خواهد بود و منابع خارجي هم در همه جاي دنيا بزرگاي آنرا بالاي ‌٦ اعلام كرده‌اند.
رييس پژوهشكده زلزله شناسي درباره ميزان آگاهي مردم درباره زلزله پس از زلزله‌هاي بزرگ سالهاي اخير گفت: در اين سالها، شناخت مردم از زلزله تا حدودي افزايش يافته كه ارائه اطلاعات از سوي پژوهشگاه نيز در اين زمينه بي تاثير نبوده است. از آنجا كه پيش بيني زلزله از لحاظ زماني امكان پذير نيست و بهرحال بايد با اين پديده زندگي كنيم، از مردم و به ويژه مسئولان امر انتظار داريم كه اقداماتي جدي را در جهت كمك به مقاوم سازي انجام دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان با تاكيد بر ضرورت آمادگي هميشگي مردم در مواجهه با زلزله به شهروندان توصيه كرد: با جدي گرفتن برنامه‌هاي آموزشي و توصيه‌هاي ايمني ارائه شده درباره زلزله نسبت به شناسايي مكانهاي امن در منازل و استفاده از آنها آسيب‌پذيري خود را در برابر زمين‌لرزه‌هاي احتمالي كاهش دهند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8353

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس پژوهشكده زلزله شناسي: زلزله بلده تاثيري بر گسلهاي تهران نداشته است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016