دوشنبه 11 خرداد 1383

به سوى پارلمان دانشجويى، پاسخ فراکسيون اکثريت، مهدى حبيبى، روزنامه شرق

مهدى حبيبى*: در شماره ۲۰۲ روزنامه شرق به تاريخ ۱۰/۳/۸۳ نوشته اى به نقل از داور نظرى عضو سابق شوراى مركزى دفتر تحكيم وحدت به چاپ رسيد كه انگيزه نوشتن اين مطلب را رقم زد. همچنين اظهارنظرهاى جناب آقاى نظرى پس از حدود يك سال و نيم كناره گيرى از فعاليت هاى دانشجويى به نحوى كه ايشان حتى در تابستان گذشته پس از دستگيرى تمام اعضا شوراى مركزى به همراه بسيارى از اعضاى شوراى عمومى دفتر تحكيم، حاضر به شركت در مصاحبه براى اطلاع رسانى پيرامون دستگيرى گسترده اعضاى تحكيم نشدند براى ما البته تأمل برانگيز است و مشخص نيست ايشان از چه جايگاهى اعضاى شوراى مركزى اتحاديه را به حل اختلافات فيمابين فرامى خوانند. لذا نكات ذيل را براى تنوير افكار عمومى مطرح مى نمايم:

۱- به رغم اختلاف نظر بين اعضاى دو فراكسيون موجود در دفتر تحكيم وحدت كه گاهى به تصميم ها و رويكردهاى كاملاً متضاد نيز منجر شده است اما همچنان اين دو فراكسيون نقاط مشترك قابل توجهى با يكديگر دارند و همين اشتراكات سبب شده همچنان در يك شوراى مركزى و در كنار يكديگر به فعاليت ادامه دهند و نگاشتن اين متن به منزله ناديده گرفتن اين نكات و يا فراموش نمودن واقعيت هاى روياروى جنبش دانشجويى و برخوردهاى سركوبى با اعضاى هر دو فراكسيون نيست.

۲- فراكسيون بندى يكى از واقعيت هاى موجود دفتر تحكيم وحدت است كه البته قابل نفى نيست. مرزبندى طيف هاى موجود در اتحاديه اگرچه از آغازين سال هاى دهه هفتاد تاكنون تغيير بسيار كرده است اما همچنان وجود دارد كه گاهى اوقات بروز بيرونى نيز پيدا كرده است از جمله:

الف) نوع مواجهه با جريان اصلاح طلبى درون حاكميت و رئيس جمهور اصلاح طلب: فراكسيون اكثريت دفتر تحكيم وحدت از تابستان ۷۹ به نقد عملكرد و انديشه هاى رئيس جمهور و سياست هاى غالب جريان اصلاح طلبى پرداخت و اردوى سياسى دفتر تحكيم وحدت به ميزبانى دانشگاه گرگان اين انتقادها را آشكارا اعلام كرد و به همين دليل از سوى فراكسيون اقليت اتحاديه و اصلاح طلبان درون حاكميت به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اين در حالى است كه دوستان عضو فراكسيون اقليت تا چندى پيش نقد خاتمى را برنمى تافتند و عبور از خاتمى را عبور از مردم مى پنداشتند (گفت وگوى سعيد رضوى فقيه با سايت رويداد _ پاييز ۸۱).

ب) استراتژى دورى از قدرت: اعضاى فراكسيون اكثريت پس از جمع بندى از نوع حضور اتحاديه در انتخابات مجلس و رياست جمهورى به اين نتيجه رسيدند كه حوزه كاركرد جريان دانشجويى در عرصه جامعه مدنى است و جريان دانشجويى براى حفظ سبكبالى خود كه لازمه نقد همه جانبه قدرت است بايد فاصله منطقى خود با قدرت را حفظ نمايد و به همين دليل ضمن نقد عملكرد گذشته خود اعلام كردند كه از حضور سهم خواهانه در انتخابات هاى مختلف خوددارى خواهند كرد. اين فراكسيون به اين دليل و همينطور به دليل تحليلى كه از شرايط فضاى سياسى كشور داشت انتخابات دومين دوره شوراى اسلامى شهر و هفتمين دوره مجلس شوراى اسلامى را تحريم كرد. اما به رغم اين كه اين سياست به تصويب شوراى عمومى اتحاديه نيز رسيد، دوستان فراكسيون اقليت اگر چه در مواضع اوليه خود اعلام كردند كه اين استراتژى را قبول دارند به دنبال حضور روشنفكرانه در عرصه سياست هستند اما لوازم عملى اين استراتژى را رعايت نكردند و با كانديداتورى آقاى رضوى فقيه در انتخابات دومين دوره شوراى اسلامى شهر و هفتمين دوره مجلس شوراى اسلامى استراتژى مصوب اتحاديه را زير پا گذاشتند.

اين دو مورد عمده ترين نقاط اختلاف اين دو فراكسيون در ساليان اخير بوده است كه افكار عمومى نيز به واقعيت آن واقف هستند. اما موارد اختلاف دو فراكسيون به اين دو محور محدود نمى شود، نوع نگاه به مسئولان در اين سال ها، نوع تعامل با احزاب سياسى بيرون دانشگاه و ... از ديگر اختلافات اين دو فراكسيون است كه در فرصتى ديگر بدان خواهيم پرداخت.

۳- آقاى نظرى از تعهد برخى اعضاى شوراى مركزى براى عدم حضور در شوراى جديد به برخى نهاد هاى خارج از دانشگاه خبر داده اند، چه خوب بود كه براى تنوير افكار عمومى ايشان منابع اطلاعاتى خود را نيز اعلام مى كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

۴- در مورد تركيب جديد شوراى مركزى اتحاديه لازم به ذكر است آقايان مؤمنى و امينى زاده ترجيح مى دادند چهره هاى جديدترى از اعضاى دو فراكسيون وارد شوراى مركزى دفتر شوند و گفت وگوها و توافقات فراكسيون نيز مؤيد چنين خواستى بود. آقاى رضوى فقيه نيز پيش از اين با مجموعه دفتر تحكيم وحدت خداحافظى كرده و گفته بودند تنها تا انتخابات شوراى مركزى در اتحاديه حضور پيدا مى كنند و حتى پس از اعلام تشكيل دفتر تحكيم دموكراسى در گفت وگويى با شرق خواسته بودند كه كسى با جنازه دفتر تحكيم وحدت كاسبى نكند. اما برخلاف اخبار و انتظارات قبلى ايشان نيز براساس تحليل جديد وارد شوراى مركزى اتحاديه شده اند ما نيز سعى مى كنيم، در فرصت ايجاد شده و با حفظ گسترش تعامل ميان فراكسيون ها به بازسازى تشكيلاتى اتحاديه بپردازيم و گام هاى اساسى براى تشكيل پارلمان دانشجويى كه يكى از خواسته هاى اصلى نشست خواجه نصير بوده است، برداريم و اميدواريم دوستان مان در فراكسيون اقليت نيز همراهى هاى لازم را در اين زمينه مبذول دارند.

*رئيس فراكسيون اكثريت دفتر تحكيم وحدت (علامه)

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8381

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به سوى پارلمان دانشجويى، پاسخ فراکسيون اکثريت، مهدى حبيبى، روزنامه شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016