دوشنبه 11 خرداد 1383

حسين انصاري راد: امروز وجدان بشري در برابر جنايتها بيدار است، بهترين راه براي خدمت به حقوق بشر، دفاع از حقوق شهروندان است، ايلنا

حسين انصاري راد گفت: من معتقدم راه عملي و بهترين راه براي خدمت به حقوق بشر، افشاء كردن نقض حاكميت حقوق انسان, فعاليت براي دموكراسي و دفاع از حقوق شهروندان است.
به گزارش خبرنگار " ايلنا" رئيس سابق كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي در نشست" حقوق بشر؛ از نظر تا عمل" كه توسط كانون دانشجويي حقوق بشر برگزار شد، گفت: آنچه در عراق و افغانستان رخ داد، نشان مي‌‏دهد كه حقوق بشر ضايع شده است و برخورد با زندانيان, نگهداري و بازجويي آنها به هيچ وجه با حقوق بشر سازگار نيست و وجدان بشري را آزار مي‌‏دهد به گونه‌‏اي كه تمام جهان آن را محكوم كرده‌‏اند و خودشان هم آن را محكوم مي‌‏كنند، ولو اينكه مسووليتي را نمي‌‏پذيرند. اين اقدامات منجر به استعفاء و حتي خروج‌‏شان هم نمي‌‏شود.
وي با اشاره به اينكه ما در تاريخ كشور خودمان تجاوز به حقوق بشر را داريم كه به كلي يا آنچه كه امروز دارد، اتفاق مي‌‏افتد، متفاوت است، گفت: در جريان حمله نادرشاه به هند و دهلي قتل عام عظيمي رخ داد. 10 هزار زن خودشان را به چاه انداختند تا از تجاوز سربازان ايراني به خودشان, خود را نجات دهند. آقا محمدخان قاجار در كرمان چشمها را در آورد و كله مناره‌‏هايي از سرهاي مردم درست كرد. ما اميركبير را داريم كه يك جوان 20 ساله دستور تبعيدش را مي‌‏دهد، بعد مي‌‏گويد او را بكشيد و به راحتي اميركبير اعدام مي شود كه هيچ صدا و اعتراضي از سوي كسي صادر نمي‌‏شود.
وي در ادامه گفت: امروز, دادگاه محاكمه جانيان بر عليه حقوق بشر را داريم، ميلوسويچ دارد به عنوان جنايتكار عليه حقوق بشر محاكمه مي‌‏شود، من از آغاز روي كارآمدن حزب بعث در عراق بودم و بالاجبار از آنجا خارج شدم, آيا مي‌‏شود تاريخ زندانها و نوع قهري كه صدام عليه شهروندان عراق به كار برده و كيفيت معامله‌‏اي كه با زندانيان عراقي انجام داده است را محاسبه كرد.
وي تصريح كرد: من از بوش و آمريكا دفاع نمي‌‏كنم، كارهاي آنها در زندان ابوغريب محكوم است, اما اين مساله را خود خبرنگاران و عكاسان غربي به جامعه كشاندند و خود آنها اين جنايات را محكوم كردند. در حالي كه قبلاً جنايتهايي صورت مي‌‏گرفت ولي وجدان عمومي بشر تكان نمي‌‏خورد.
رئيس سابق كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز در برابر جنايتها وجدان بشري بيدار است و دادگاه محاكمه جنايات عليه بشر تشكيل شده است. با فعاليت دموكراتيك و دموكراسي در كشورمان بهترين كاري كه مي‌‏شود بر عليه ناقضين حقوق بشر انجام داد و عملاً امكان‌‏پذير و موثر است افشاء است. ما بايد در داخل كشورمان اقداماتي كه عليه حقوق بشر صورت مي‌‏گيرد را بايد افشاء كنيم.
وي با اشاره به اينكه مهمترين حق يك ملت حكومت به سرنوشت خود است، گفت: حق ناموس جامعه حق حاكميت بر خودش است اگر به ناموس اجتماعي ما كه حاكميت ملي است تجاوز شود, اگر در انتخابات خارج مي‌‏شوند و حاكميت ملي مورد غضب قرار مي‌‏گيرد.
رئيس كميسيون اصل نود مجلس ششم در ادامه گفت: ما بايد از حقوق شهرونداني كه در راه دفاع از حقوق ملت زنداني شدند، مانند اكبر گنجي, ناصر زرافشان، هاشم آغاجري و حسن يوسفي اشكوري دفاع نماييم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي گفت: من اعتقاد دارم دفاع از حق اينان و افشاء كردن كساني كه حاكميت ملي و حقوق شهروندان را نقض مي‌‏كنند، دفاع از حاكميت ملي و حقوق بشر است.
وي با اشاره به اينكه امروز شلاق خوردن و زنداني شدن يك روحاني و خبرنگار، صداي ملت را بلند مي‌‏كند، گفت: آن زمان كشته شدن مدرس و اميركبير به راحتي صورت مي‌‏گرفت, هر چه آگاهي و دموكراسي افزايش يابد, اطلاعات جريان پيدا كند و انسانها بيشتر به حقوق خود آشنا شوند، به همان نسبت نقض حقوق بشر كاهش مي‌‏يابد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: دموكراسي در سطح جهان بهترين تضمين كننده حقوق بشر است. در كشور ما و كشورهاي اسلامي راه عملي مقابله با نقض حقوق بشر, برخورد با اقتدارگراياني است كه به هر شكل حقوق بشر را نقش مي‌‏كنند، اين اقدامي در جهت حاكميت ملي است.

Copyright: gooya.com 2016