دوشنبه 11 خرداد 1383

سعيد مرتضوي : نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ارتكاب جرم مصونيت ندارند، ايلنا

دادستان عمومي و انقلاب تهران گفت: هيچ كس در نظام اسلامي ايران در ارتكاب جرم مصونيت ندارد. از نظر قوه قضائيه و حقوقدانان, نظر قالب بر همين است كه نمايندگان مجلس در ارتكاب جرم مصونيت ندارند و حضرت امام(ره) هم مواردي كه در اين خصوص مطرح بوده است هم اظهار نظر كردند و نامه هايي را در همان زمان به رئيس مجلس فرستادند, حكايت از اين دارد كه نماينده مجلس مصونيت مطلق ندارد.
به گزارش خبرنگار" ايلنا", سعيد مرتضوي در يك كنفرانس مطبوعاتي با حضور ارباب جرايد در پاسخ به اين سئوال خبرنگار" ايلنا", كه؛ برخي نمايندگان مجلس ششم مدعي هستند كه با وجود اين كه در نطق‏هاي پيش از دستور خود مصونيت دارند، نبايد به اين خاطر به دادگاه‏ها احضار شوند, نظر شما در اين رابطه چيست؟, گفت: اينگونه بحث‏هايي كه نمايندگان مطرح مي‏كنند مطالبي است كه خود آنها از قانون تفيسر مي‏كنند و شوراي نگهبان هم نظر خود را اعلام كرده است و از نظر ما نيز موضوع حل شده‏اي است.
وي افزود: در قانون اساسي نماينده مجلس در ايفاي وظايف نمايندگي‏اش, مصونيت دارد و قانون اساسي به هيچ فردي مصونيت در ارتكاب جرم را نداده است، اگر فردي بخواهد پشت تريبون مجلس به يك فردي كه حرمت شرعي دارد, هتاكي و اهانت كند, مشخص است فردي كه مورد اهانت قرار گرفته, از قوه قضائيه و دادگستري مي‌‏خواهد كه رسيدگي كنند و به تظلم خواهي وي پاسخ دهند.
دادستان عمومي و انقلاب تهران در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه دادسراي عمومي و انقلاب تهران چه اقداماتي را در جهت احياي دادسراها انجام داده است؟, گفت: دادسراي عمومي و انقلاب تهران در راستاي ايده توسعه قضائي كه يكي از آن محورها, احياي دادسراها بود به دستور آيت‌‏ا... شاهرودي از تاريخ 28 ارديبهشت ماه سال گذشته فعاليت خود را شروع كرد.
وي تصريح كرد: در يك سال گذشته 20 ناحيه اعم از نواحي عمومي و تخصصي راه‌‏اندازي شد و طي آن 600 قاضي را جذب كرده‌‏ايم.
مرتضوي در مورد تعداد پرونده‌‏هاي ورودي به دادسراها گفت: در يك سال گذشته در مجموعه 20 ناحيه, 667 هزار و 792 پرونده وارد دادسراها شد كه طي آن 634 هزار و 580 فقره از اين پرونده‌‏ها مختومه و منجر به اتخاذ تصميم نهايي شد. كه اين آمار نشان مي‌‏دهد كه قضات ما علاوه بر استفاده از 100 درصد راندمان و ظرفيت خود, 7 درصد از پرونده‌‏هاي قبلي را نيز مختومه كنند كه موفقيتي بزرگ محسوب مي‌‏شود.
وي در پاسخ به اين سئوال كه نظر شما در مورد اصلاحيه قانون جديد هيات منصفه مطبوعات كه طي آن هيات منصفه دادگاه مطبوعات تعطيل شد, چيست؟ گفت: در رابطه با اصلاح قانون هيات منصفه مطبوعات توسط نمايندگان مجلس ششم يك رويكرد و حساسيت خاصي را نسبت به بحث‌ هيات منصفه مشاهده كرديم. نمايندگان مجلس ششم در ابتدا اصلاحيه‌‏اي را مطرح كردند كه طي آن به موجب قانون هيات منصفه مطبوعات در مجلس پنجم كه اعضاي آن از 14 نفر به 21 اضافه شد, نمايندگان مجلس ششم تصميم گرفتند كه اين تعداد را مجدداً به 14 نفر تقليل دهند كه براساس مسائل ديگر اين اصلاحيه فعاليت هيات منصفه دادگاه مطبوعات متوقف شد.
مرتضوي افزود: مجلس ششم در اواخر دوران خود مجدداً طرحي در اين خصوص به تصويب رساند كه 180 درجه با رويكرد ابتدايي خود فاصله داشت كه طي آن اعضاي هيات منصفه بايد از 21 نفر به 50 نفر برسد.
وي تصريح كرد: در چند سال گذشته نيز دادگاه مطبوعات با حضور هيات منصفه و به صورت علني كه هم رضايت ارباب جرايد را از نحوه انعكاس اجتماعي و جهاني پرونده‌‏ها را در برداشت و هم به حضور اعضاي هيات منصفه در محاكمات قضايي جنبه مردمي بخشيده بود.
دادستان عمومي و انقلاب تهران مجلس ششم را باعث تعطيلي دادگاه مطبوعات دانست و اظهار داشت: ما در اصلاحيه مجلس‌‏ششم در بررسي‌‏هاي اجمالي و كارشناسانه‌‏اي كه انجام داده‌‏ايم, 14 ايراد اساسي را به اين اصلاحيه گرفتيم كه به اين زودي‌‏ها نيز قابل اجرا نيست. مجلس ششم در خصوص اين طرح هيچگونه مشورتي را از دست اندركاران امر قضا مطالبه نكرده بود و اين اصلاحيه را بدون كارهاي كارشناسي و براساس انگيزه‌‏هاي خود تصويب كرد.
وي در خصوص نامه اخير خود به رئيس جمهوري كه خواستار جمع‌‏آوري معتادان و آموزش آنها شده بود, گفت: از جمله شاخص‌‏ترين جرم‌‏ها در هر جامعه‌‏اي بالاخص جامعه ما اعتياد و فقر است كه اگر اين معضل را به حداقل نرسانيم، نمي‌‏توانيم موفقيتي را در مورد كاهش ميزان سرقت, فحشا و مورادي از اين قبيل باشيم. بنده با حفظ سمت به عنوان رئيس هيات مديره بنگاه تعاون و حرفه‌‏آموزي و صنايع زندانيان كل كشور از سوي آيت‌‏ا... شاهرودي منصوب شده‌‏ام كه در پي آن نامه‌‏اي را به رئيس اداره كل مبارزه با مواد مخدر كه رياست محترم جمهوري آن را بر عهده دارند, نوشتم و خواستار تهيه ابزار و وسايل كافي در مورد مبارزه با اين پديده اجتماعي شدم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مرتضوي اظهار داشت: در بازديدي كه اخيراً از اردوگاه قرچك داشت مشاهده كردم كه اين اردوگاه با ظرفيت 500 نفر, جمعيتي بالغ بر 3 هزار معتاد را در خود جاي داده و از وضعيت بهداشتي مناسبي برخوردار نمي‌‏باشد. در نامه اخير خود به آقاي خاتمي خواستار 10 ميليارد تومان براي راه‌‏اندازي 4 تا 5 اردوگاه ديگر در سطح شهر تهران و همچنين خريد وسايل پزشكي و ملزوماتي از اين قبيل شدم كه اميدواريم با نظر مثبت رئيس جمهوري اين معضل اجتماعي را خشك كنيم.
وي تاكيد كرد: ما اين آمادگي را داريم كه با استناد به ماده 17 و 19 قانون مجازات اسلامي, علاوه بر اينكه اين معتادان را به حبس تعزيري محكوم كنيم, امكان آموزش آنها را نيز در اين نگاه‌‏ها فراهم آوريم.
ادامه دارد .........

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8385

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعيد مرتضوي : نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ارتكاب جرم مصونيت ندارند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016