دوشنبه 11 خرداد 1383

آمريكا نمي‌تواند به ايران بي‌اعتنا باشد، الوطن العربي، وقايع اتفاقيه

هفته‌نامه «الوطن العربي» نوشت، ايران به سبب همسايگي و منافع مشترك با عراق علاقه‌مند به داشتن روابط محكم با همه قشرهاي مردم اين كشور اعم از شيعه و اهل سنت است اما طبيعي است كه ايران آغوش گرمي براي شيعيان عراق باشد.

اين هفته‌نامه در تازه‌ترين شماره خود كه روز شنبه در بيروت توزيع شد، افزود: ايران خواهان داشتن نقش سياسي معتدل و متوازن در عراق و ارتباط با طيف‌هاي مختلف به ويژه شيعه براساس رضايت و خواست آنها است.

الوطن العربي درباره هماهنگي ايران و آمريكا در مورد نقش شيعيان در آينده عراق نوشت: به سبب اختلافات سياسي و موضع‌گيري خصمانه آمريكا عليه ايران هيچ‌گونه هماهنگي ميان تهران و واشنگتن درباره آينده شيعه عراق وجود ندارد.

اين نشريه در گزارش خود افزود: برخي مشتركات و همسويي ناخواسته ميان آمريكا و ايران در عراق پيش آمده كه ناشي از جايگاه ممتاز منطقه‌اي ايران و شمار انبوه شيعيان عراق است كه آمريكا قادر نيست نسبت به آنان بي‌اعتنا باشد.

در اين گزارش آمده است: موضع آمريكا نسبت به ايران پس از انقلاب از ابتدا خصمانه بوده و در هيچ مقطع زماني حتي براي يك زمان كوتاه تغيير نكرده است و از اين رهگذر مقامات كاخ سفيد ايران را در رديف‌ «كشورهاي حامي تروريسم» قرار داده‌اند.

الوطن العربي اضافه كرد: آمريكايي‌ها اكنون از برخي جريان‌هاي تندرو كه در گذشته حامي و مدافع «صدام حسين» ديكتاتور بركنار شده عراق بودند و در جنگ ضدايران و اشغال كويت دست داشتند، حمايت مي‌كند.

اين هفته‌نامه بدون اشاره به نام اين جريان‌ها نوشت: درعراق برداشت هر يك از گروه‌ها و جريان‌ها از مبارزه و چگونگي مقاومت در برابر آمريكا تفاوت دارد اما ايران در انتخاب نوع تحرك‌هاي مردم عراق ضداشغالگران نقش ندارد.

الوطن العربي افزود: مبارزه و مقاومت اهل سنت مقاومتي مسلحانه و محرمانه است در حالي كه مبارزه «مقتدي صدر» مبارزه‌اي آشكار و داراي ابعاد سياسي و اعتراضي است.


ايران يك قدرت منطقه‌اي است كه از سوي كشورهاي خارجي تحت فشار قرار دارد

* الاهرام

ايسنا: الاهرام در گزارشي تحت عنوان «فشارهاي خارجي كه منطقه و ايران را هدف قرار داده‌اند»، نوشت: در كنفرانس سه روزه «آينده و منطقه» كه از سوي پارلمان كويت در اين كشور برگزار شد شركت‌كنندگان حاضر در جلسه تأكيد كردند كه ايران يك قدرت منطقه‌اي به شمار مي‌رود كه از سوي كشورهاي خارجي تحت فشار شديد قرار دارد.

الاهرام در ادامه اين گزارش نوشت: در اين كنفرانس همچنين درباره نوع ديدگاه ايراني‌ها به فشارهاي خارجي و داخلي، توجيهات آنها، آيا ايران نقشي در تشكيل آينده عراق دارد و اين كه چالش‌هايي كه ايران با آن مواجه است، چيست و اين چالش‌ها چه تأثيري در سياست‌هاي خارجي اين كشور مي‌تواند داشته باشد، مورد بررسي قرار گرفت.


ادعاها درباره چلبي و ايران بسيار مبالغه‌آميز است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* تايمز

ايسنا: روزنامه تايمز در مقاله‌اي جنبه‌هاي مختلف دو موضوع وضعيت عراق و روابط ايران با آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي را ارزيابي كرده است.

اين روزنامه چاپ لندن با اشاره به شايعات چند روز اخير درباره ارتباط احمد چلبي، رهبر كنگره ملي عراق با ايران مي‌نويسد كه اگرچه احمد چلبي شيعه مذهب است و با منابعي در ايران ارتباط داشته ولي اين ادعا كه او سال‌ها به صورت يك مأمور دوجانبه براي دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكا و ايران كار مي‌كرده و موجب اغفال آمريكا براي حمله به عراق شد، بسيار مبالغه‌آميز به نظر مي‌رسد.

شبكه خبري بي‌بي‌سي با انتشار اين مقاله به نقل از تايمز افزود كه پخش اين ادعا بيشتر به سود آمريكا خواهد بود چون مسؤوليت اطلاعات نادرست مربوط به تسليحات كشتار جمعي عراق را به گردن كشور ديگري مي‌اندازد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8387

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمريكا نمي‌تواند به ايران بي‌اعتنا باشد، الوطن العربي، وقايع اتفاقيه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016