دوشنبه 11 خرداد 1383

زلزله قريب الوقوع در تهران از دو نگاه، خبرگزاري فارس

Zelzeleh5.jpg

خبرگزاري فارس: در پي وقوع زلزله جمعه گذشته در شمال كشور كه تهران را نيز تكان داد، شايعات مختلفي رواج يافت اما به نظر مي‌رسد فراتر از شايعات، بحثها و نگاههاي كارشناسي جدي نيز در اين باره وجود دارد. پيگيريهاي خبرنگار خبرگزاري فارس به دو نظر كارشناسي كاملا متفاوت منتهي شده است. آنچه در اين گزارش مي‌خوانيد خلاصه اين دو ديدگاه است.

ديدگاه اول عمدتا نظر مسوولان و كارشناسان موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران است . كارشناسان موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران و مركز مطالعات لرزه‌نگاري معتقدند كه احتمال زلزله قريب الوقوع وجود ندارد.
بر اساس نظر اين گروه ،گسل مسبب زلزله اخير، در شمال البرز بوده و اين گسل هيچ ارتباطي با گسل‌هاي تهران ندارد و نمي‌تواند باعث وقوع زلزله در تهران شود.
صاحبان اين ديدگاه در عين حال كه معتقدند در صورت وقوع زلزله، خسارات بسيار سنگيني به تهران وارد مي‌شود اما پيش‌بيني اين مسئله را به دلايل مختلف غيرممكن اعلام مي‌كنند.ظاهرا تغييرات جوي اخير در تهران از اين نگاه پي آمدهاي زلزله اي است كه به وقوع پيوست .
كارشناسان صاحب ديدگاه دوم بر اساس گزارش‌هاي تحقيقاتي و بررسي‌هاي كارشناسان چيني و ژاپني كه در ايران تحقيقات گسترده انجام ‌داده‌اند، زلزله بزرگ قريب الوقوعي را پيش‌بيني مي‌كنند.
بر اساس نتايج تحقيقات اين تيم كارشناسي كه به رييس جمهور نيز ارائه شده است، آناليز وضعيت دماي هوا، ابرهاي يوني و كيفيت تغييرات ناگهاني هوا در تهران نشان مي‌دهد احتمال وقوع زلزله در تهران افزايش يافته است.
بر اساس اين پيش‌بيني كه با استفاده از عكسبرداري‌ ماهواره‌اي از لايه‌هاي زمين و اطلاعات زمين شناختي صورت گرفته در صورت وقوع زلزله فوق در تهران به صورت غافلگير در شب، خسارت‌هاي ناشي از اين زلزله (مدل گسل ري) در لحظه وقوع حادثه بسيار گسترده خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس بررسي‌هاي آژانس تحقيقاتي همكاري‌هاي بين‌المللي زلزله بيش از 60درصد ساختمانهاي تهران به خصوص در مناطق مركزي و جنوبي كه داراي بافت فرسوده‌تري هستند تخريب مي‌شود.
كارشناسان معتقد به ديدگاه دوم نسبت به انجام اقدامات فوري در خصوص شهر تهران از قبيل انتقال شهروندان، احداث كمپ‌هاي امدادي، ذخيره‌سازي امكانات اوليه، تجهيز درمانگاه‌هاي سيار و... تاكيد جدي دارند.
اختلاف نظر موجود در بين كارشناسان به طور طبيعي به همين شكل در ميان مسولان نظام نيز وجود دارد و همين امر تصميم‌گيري و مديريت احتمالي بحران را پيچيده‌تر كرده است.
در حال حاضرمسئولان كشور در حال بررسي اين دو نظر براي اتخاذ تصميم مناسب هستند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8396

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زلزله قريب الوقوع در تهران از دو نگاه، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016