چهارشنبه 13 خرداد 1383

حسن روحاني : قضاوت درباره مواضع اتحاديه‌‏اروپا را به بعد از برگزاري نشست شوراي حکام موکول مي‌‏کنيم، ايلنا

دبير شوري‌‏عالي امنيت‌‏ملي جمهوري اسلامي ايران، ساعتي پيش اعلام کرد: پرونده هسته‌‏اي ايران در سرازيري اتمام قرار گرفته و گزارش مديرکل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي درباره ايران که پيش‌‏نويس آن ديشب منتشر شد نيز مؤيد اين مطلب است.
به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيک خبرگزاري کار ايران (ايلنا)، حسن روحاني در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با نثار درود به روح بنيان‌‏گذار انقلاب اسلامي حضرت امام‌‏خميني(س) و تجليل از قيام خونين پانزدهم خرداد ملت ايران؛ با بيان اينکه تنها دو مسأله ديگر از مجموعه ابهامات آژانس در خصوص مسائل هسته‌‏اي ايران باقي مانده است، تصريح کرد: اگر کشوري فعاليت‌‏ غيرصلح‌‏آميز داشته باشد پرونده آن کشور به شوراي امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ارجاع مي‌‏شود که البته در مورد ايران، جايي براي طرح بحث ارجاع پرونده به شوراي‌‏امنيت وجود ندارد.
وي مسائل باقي‌‏مانده بين ايران و آژانس را مسائلي صرفاً فني عنوان کرد و افزود: تنها دو مسأله ديگر باقي مانده که يکي از انها بحث "آلودگي 36درصد" و ديگري موضوع "دستگاه‌‏هاي سانتريفيوژ P2" است که نمونه‌گيري‌‏هاي بيشتر آژانس از ايران مي‌‏تواند به رفع ابهام در اين خصوص کمک کند.
مسؤول پرونده هسته‌‏اي جمهوري اسلامي ايران، گزارش محرمانه 20 صفحه‌‏اي محمد البرادعي از برنامه هسته‌‏اي ايران به نشست آتي شوراي‌‏حکام را همسو با برنامه عمل مورد توافق مقامات ايران با مديرکل آژانس در سفر اخيرش به تهران ارزيابي و تأکيد کرد: در اين گزارش آمده است که ايران همکاري خوبي براي پاسخ به سؤالات و رفع ابهامات آژانس داشته و دسترسي‌‏هاي لازم را در اختيار بازرسان اين آژانس قرار داده است.
روحاني با بيان اين مطلب که مسائل جزئي باقي‌‏مانده نيز در آستانه حل‌‏وفصل قرار دارد و با ادامه کار کارشناسي به انجام مي‌‏رسد، اظهار داشت: گزارش البرادعي نشان مي‌‏دهد که فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران هيچ انحرافي از مسير صلح‌‏آميز نداشته و پرونده هسته‌‏اي ايران روبه اتمام است.
وي با اشاره به سخنان روز گذشته البرادعي در کشور اسلواکي، گفت: اظهارات وي حاکي از اين است که آژانس هيچ نشانه‌‏اي حاکي از غيرصلح‌‏آميز بودن فعاليت‌‏هاي هسته اي ايران مشاهده نکرده است.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي افزود: گزارش البرادعي همچنين از ارائه اظهارنامه 1033 صفحه‌‏اي ايران تشکر کرده و تصريح دارد که فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران در چارچوب پروتکل الحاقي به پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏‏اي بوده است.
وي خاطرنشان کرد: ما معتقديم که هرچه بازرسي‌‏هاي بيشتري انجام گيرد صلح‌‏آميز بودن برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي ايران بيشتر آشکار خواهد شد.
مسؤول پرونده هسته‌‏اي ايران با اشاره به تداوم فعاليت سه کارگاه خصوصي ساخت P1 گفت:
روحاني با انتقاد از وسواس غير لازم و بيش‌‏ازاندازه آژانس در مورد برخي مسائل جزئي، گفت: بازرسان آژانس که در حال بازرسي از اماکن مختلف هستند بعضاً بر مواردي از قبيل پلونيوم، تفاوت چگالي نمونه‌‏هاي به دست‌‏آمده و وجود آثار راديواکتيو روي پشت‌‏بام برخي اماکن متمرکز مي‌‏شوند که ما از اين ميزان وسواس واقعاً متعجب هستيم و به نظر ما اين وسواس، ناشي از تهديدات آمريکاست.
وي در توضيح اين مطلب گفت: آمريکايي‌‏ها مرتباً آژانس را مي‌‏ترسانند و مي‌‏گويند مواظب باشيد يک‌‏وقت اظهار نظر قطعي درباره ايران نکنيد چون آبروي‌‏تان مي‌‏رود ولي ما بارها به آمريکايي‌‏ها گفته‌‏ايم که شما واقعاً اگر اطلاعاتي درباره غيرصلح‌‏آميز بودن فعاليت‌‏هاي ايران داريد به آژانس بدهيد تا بازرسان بر اساس اطلاعات شما اقدام به بازرسي کند.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي ادامه داد: البرادعي در سفر اخير خود به آمريکا با رئيس سي‌‏آي‌‏اي ديدار کرد و در آن ديدار از وي خواست که اطلاعات خود را درباره برنامه‌‏هاي هسته اي ايران به آژانس بدهد ولي مشخص شد که آمريکا هيچ اطلاعي در اين خصوص ندارد.
وي با ابراز اميدواري نسبت به اينکه شوراي‌‏حکام در نشست آينده خود با عدالت و انصاف نسبت به گزارش مديرکل آژانس برخورد کند، تصريح کرد: گزارش البرادعي واقعاً چيزي ندارد که بتوان روي آن مانور داد و در همين راستا اميدواريم يکي دو کشوري که در نشست‌‏هاي پيشين شوراي حکام در کنار آمريکا بودند در اين نشست خود را از انزوا نجات دهند.
وي در خصوص نقش کشورهاي اروپايي طرف تعهد ايران، گفت: ما در فوريه گذشته با اروپايي‌‏ها به توافق رسيديم که بر اساس آن، اروپا بايد تعهدات نهايي خود را در نشست آتي شوراي‌‏حکام نشان دهد و جمهوري اسلامي ايران ترجيح مي‌‏دهد اظهار نظر و قضاوت نهايي درباره مواضع اتحاديه‌‏اروپا را به پس از برگزاري نشست موکول کند.
روحاني با ابراز اميدواري نسبت به عملي‌‏شدن تعهدات طرف‌‏هاي اروپايي تصريح کرد: جمهوري‌‏اسلامي‌‏ايران در هر مقطعي که احساس کرده برخوردها در شوراي‌‏حکام با ايران خصمانه بوده است، هم به لحاظ سياسي و هم از جوانب ديگر به اين برخوردها پاسخ داده است.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي جمهوري اسلامي ايران در ادامه نشست خبري امروز خود با خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: ما نمي‌‏گوييم نظر ما نسب به گزارش مديرکل‌‏ آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي درباره برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي ايران خوش‌‏بينانه و يا بدبينانه است ولي اين گزارش، غفلت‌‏ها و اشکالاتي دارد و در مواردي وارد شده که نبايد وارد مي‌‏شد.
حسن روحاني اعلام کرد: کارشناسان ما در شوراي حکام به اين موارد اشاره خواهند کرد و احتمالاً مانند موارد گذشته، هيأت ايراني بيانيه جداگانه‌‏اي نيز در خصوص گزارش البرادعي منتشر خواهد کرد.
وي در ادامه تأکيد کرد: تعليق غني‌‏سازي با ديگر مسائل مورد نظر آژانس کاملاً متفاوت است و هيچ مرجعي نمي‌‏تواند ما را به تداوم تعليق مجبور کند.
روحاني افزود: بحث تعليق غني‌‏سازي، تعهد حقوقي و الزام‌‏آور نيست بلکه اقدامي داطلبانه براي جلب اعتماد جامعه جهاني است و جمهوري اسلامي ايران تا هر وقت که لازم بداند به تعليق ادامه مي‌‏دهد و هر وقت هم لازم بداند غني‌‏سازي را از سر مي‌‏گيرد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه چرا به‌‏رغم تعليق ساخت و مونتاژ قطعات، ساخت دستگاه‌‏هاي غني‌‏ساز همچنان در سه کارگاه ادامه دارد، گفت: جمهوري اسلامي ايران، ساخت و مونتاژ در کارگاه‌‏هاي دولتي را به تعليق درآورده اما در مورد سه کارگاه خصوصي که در زمينه ساخت P1 فعاليت مي‌‏کردند به علت نبود بودجه براي پرداخت غرامت خسارت تعليق کار، نتوانسته‌‏ايم فعاليت آنها را متوقف کنيم و توليد قطعات در اين کارگاه‌‏ها همچنان ادامه دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مسؤول پرونده هسته‌‏اي جمهوري اسلامي ايران در مورد دستگاه‌‏هاي غني‌ساز P2 گفت: ما همچنان در حال تحقيقات بر روي اين دستگاه‌‏ها هستيم و تمامي اين دستگاه را در داخل ساخته‌‏ايم.
روحاني در پاسخ به سؤالي مبني بر ساخت برخي قطعات P2 در خارج از کشور گفت: ممکن است برخي قطعات کوچک مانند مگنت (Magnet) که کاربردهاي متعددي در فناوري‌‏ P1 و P2 دارد از خارج وارد شود ولي تمامي قطعات اصلي دستگاه‌‏هاي سانتريفيوژ در داخل کشور ساخته مي‌‏شود.
وي به بازديد بازرسان آژانس از دستگاه‌‏هاي P2 اشاره و تصريح کرد: ما عکس‌‏هاي اين دستگاه‌‏ها را نيز براي آژانس ارسال کرده‌‏ايم و هر زمان تحقيقات ما بر روي اين دستگاه تمام شود براي ساخت آن تصميم مي‌‏گيريم.
روحاني گفت: آخرين مذاکرات ما با آژانس در همين دو سه روز اخير برگزار شده و آژانس هم اعلام کرده است که فرصت بررسي گزارش ايران در خصوص P2 را نداشته است.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي در خصوص بحث آلودگي هسته‌‏اي گفت: ما در اين مورد از روز اول اعلام کرديم که آلودگي از خارج آمده و ما قطعات را از دلال خريده‌‏ايم ولي در گزارش مديرکل آژانس که ديروز منتشر شد از کشور ثالث خواسته شده تا در اين مورد همکاري کند ولي ظاهراً اين کشور ثالث هنوز به بازرسان آژانس اجازه نمونه‌‏گيري نداده است.
وي با اشاره به باقي‌‏ماندن مسأله آلودگي 36 درصد اظهار داشت: پيش از اين ابهام آژانس در خصوص آلودگي 54 درصد با نمونه‌‏برداري‌‏هاي مختلف از مکان‌‏هاي متعدد حل شد و در مورد آلودگي 36 درصد نيز مطمئنيم که اگر آژانس نمونه‌‏هاي بيشتري بگيرد اين مسأله هم حل خواهد شد.
حسن روحاني با اشاره به تکميل نيروگاه برق هسته‌‏اي بوشهر در سال 2005 ميلادي ضمن بيان اين مطلب که مقامات روسيه قول داده‌‏اند که نيروگاه را تکميل کنند، گفت: روس‌‏ها براي تکميل نيروگاه دوم بوشهر نيز اعلام آمادگي کرده‌‏اند و تنها بحثي که باقي مانده بحث پس‌‏مانده سوخت هسته‌‏اي است که به مسائل مالي برمي‌‏گردد.
وي در پاسخ به سؤال ايلنا مبني بر اينکه اگر بحث، تنها متوقف بر مسائل مالي است پس چرا آمريکا 100 ميليون دلار به روسيه رشوه داده تا امضاي پروتکل بازگرداندن سوخت هسته‌‏اي را تسريع کند، اظهار داشت: در مذاکرات ما با روس‌‏ها بحث بازگرداندن سوخت مطرح نبوده است ولي روس‌‏ها بعدها شايد تحت فشارهاي بين‌‏المللي تصميم گرفتند پس‌‏مانده سوخت را بازگردانند و در همين راستا از جمهوري اسلامي ايران، پول مطالبه کردند و ما هم در مقابل، از آنها خواستيم تا براي تأمين هزينه انتقال پس‌‏مانده سوخت هسته‌‏اي، پول بدهند.
دبير شوراي عالي امنيت‌‏ملي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايلنا مبني بر اينکه در صورت تعرض رژيم اسرائيل به تأسيسات هسته‌‏اي ايران، پاسخ تهران به تل‌‏آويو چگونه خواهد بود، خاطرنشان کرد: من فکر نمي‌‏کنم اسرائيل چنين کار احمقانه‌‏اي انجام دهد زيرا از پاسخ ايران کاملاً آگاه است.
وي تأکيد کرد: در صورت تعرض اسرائيل به ايران، پاسخ ما به اين رژيم بسيار دردناک و ويرانگر خواهد بود و خود آنها بهتر نسبت به اين مسأله واقف‌‏اند.
روحاني در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا اسرار نظامي ايران در معرض ديد بازرسان آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي قرار گرفته است، تصريح کرد: ما به هيچ‌‏وجه اسرار نظامي خود را در اختيار آژانس قرار نمي‌‏دهيم و آنها هم بر اساس مقررات پروتکل الحاقي از اين مسأله آگاهند و در اين مورد حرفي ندارند و ما بر اساس دسترسي مديريت‌‏شده به آنها اجازه بازرسي از اماکن مختلف را مي‌‏دهيم.
وي افزود: ما مي‌‏توانيم همه قسمت‌‏هايي را که آنها نبايد ببينند بپوشانيم و نگذاريم از آنها بازرسي کنند.
روحاني درباره شايعه انتقال فناوري‌‏هاي هسته‌‏اي ليبي به ايران گفت: مگر ليبي فناوري هسته‌‏اي هم دارد که بخواهد آن را به ايران منتقل کند؟ ليبي هرچه داشت و نداشت در اختيار آمريکا گذاشت و همه را رايگان با يک کشتي به آمريکا فرستاد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8444

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسن روحاني : قضاوت درباره مواضع اتحاديه‌‏اروپا را به بعد از برگزاري نشست شوراي حکام موکول مي‌‏کنيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016