Saturday, Feb 25, 2017

صفحه نخست » سهم ۱۴ و نیم میلیارد تومانی برادران خامنه ای در دولت روحانی

khamenei_brothers_small.jpgرضا حقیقت‌نژاد - ایران وایر

هر ساله در هنگام بررسی جزییات بودجه سالانه کشور، حاشیه و جنجال های مداومی درباره جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه مطرح می شود. معمولا بین ۵۰ تا ۶۰ نهاد در این جدول وجود دارند که کمک های مالی از سوی دولت دریافت می کنند. در بودجه ۹۶، مجموع پرداخت های پیشنهادی به این نهادها، ۲۷۶ میلیارد تومان اعلام شده است. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار حذف این بودجه ها شده اند که به نظر می رسد مانند اعتراض های سال های قبل، به جایی نمی رسند.

در میان نهادهای دریافت کننده کمک های مالی، نام نهادهای متعددی به چشم می خورند که تحت تسلط نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی قرار دارند؛ از جمله «بنیاد حکمت صدرا» و «پژوهشکده تاریخ اسلام» که به ترتیب زیر نظر «محمد خامنه ای» و «هادی خامنه ای»، دو برادر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اداره می شوند.

محمد خامنه ای،‌ برادر بزرگ تر رهبر، یک چهره تندرو است که مخالفت های تندی با طیف اکبر هاشمی رفسنجانی داشته است. هادی خامنه ای، برادر کوچک تر رهبر اما یک چهره اصلاح طلب است که در دهه گذشته از نظر سیاسی به حاشیه رانده شده است به طوری که تندروها به سخنرانی های او حمله کرده اند و در انتخابات مجلس هم ردصلاحیت شد.

در بودجه سال ۹۶، برای بنیاد حکمت صدرا چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان و برای پژوهشکده تاریخ اسلام ۶۰۰ میلیون تومان بودجه پیش بینی شده است. سال ۹۵ این دو موسسه به ترتیب چهار میلیارد و ۳۱۰ میلیون و ۴۶۲ میلیون تومان دریافت کرده اند. سال ۹۴ بودجه این دو نهاد به ترتیب دو میلیارد و 100 میلیون و ۴۲۰ میلیون تومان بوده است. سال ۹۳ هم به ترتیب دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند.

رشد حیرت انگیز بودجه بنیاد حکمت صدرا مرهون تلاش نمایندگان اصول گرای مجلس نهم است که حدود دو میلیارد تومان به بودجه این موسسه افزودند. این در حالی بود که در همان سال تغییری در بودجه موسسه ای که هادی خامنه ای مسوولیت آن را برعهده دارد، رخ نداد.

بدین ترتیب، در چهارسال گذشته بنیاد حکمت صدرا ۱۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان بودجه دریافت کرده است و پژوهشکده تاریخ اسلام تنها یک میلیارد و ۸۸۲ میلیون تومان.
در طول این چهارسال، بودجه موسسه زیرنظر محمدخامنه ای ۱۳۵درصد رشد کرده است و بودجه موسسه تحت مدیریت هادی خامنه ای ۵۰درصد. به نظر می رسد میزان وابستگی سیاسی این دو برادر به شخص رهبر جمهوری اسلامی، نقش تعیین کننده ای در میزان دریافت بودجه آن ها داشته است.

این دو نمونه هم‏چنین نشان می دهند که در جدول شماره ۱۷، شخصیت های متنفذی از هر دو طیف وجود دارند که مقابله دولت و مجلس برای حذف بودجه آن ها را غیرممکن ساخته است. یک نمونه دیگر از این شخصیت های متنفذ، آیت الله «سیدمحمود هاشمی شاهرودی» است که دانشگاه «عدالت» تحت نظر او اداره می شود. این دانشگاه در طول سال های ۹۳ تا ۹۶، به ترتیب یک میلیارد تومان، دو میلیارد و 40 میلیون تومان، چهار میلیارد و 250 میلیون تومان و چهارمیلیارد و 250 میلیون تومان و در مجموع، 11 میلیارد و 540 میلیون تومان بودجه از دولت دریافت کرده است.

دریافت بودجه سالانه مختص دولت روحانی نیست و این موسسات سال های طولانی است که به گرفتن چنین اعتباراتی عادت کرده اند. تلاش های برخی نمایندگان در ادوار مختلف مجلس برای شفاف سازی این جدول به نتیجه نرسیده و در برخی مواقع، نمایندگان حامی طیف های مختلف، به ویژه اصول گرایان به کمک آمده و سهم این افراد و به طبع قدرت نفوذ آن ها را افزایش داده اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy