Friday, Feb 24, 2017

صفحه نخست » چین در روابط تجاری با آلمان از آمریکا پیشی گرفت

germanyUSchinaFlags_small.jpgدویچه وله - آمریکا در سال ۲۰۱۵ مهم‌ترین کشور طرف معامله‌آلمان بود. درسال گذشته، چین این مقام را در جدول مبادلات صادرات و واردات این کشور کسب کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که چین در آینده به طرف اصلی روابط تجاری آلمان بدل می‌شود.

چین در سال ۲۰۱۶، مهم‌ترین کشور طرف معامله‌ی آلمان بود. بنا به گزارش رویترز، به نقل از اداره‌ی مرکزی آمار آلمان، حجم واردات و صادرات این دو کشور در سال یادشده نزدیک به ۱۷۰ میلیارد یورو بوده است.

فرانسه با حجم مبادلاتی بالغ بر ۱۶۷ میلیارد یورو در ردیف دوم قرار دارد. آمریکا که در سال ۲۰۱۵، مقام نخست جدول معاملات بازرگانی آلمان را اشغال کرده بود، در سال گذشته به ردیف سوم تنزل کرد. سخنگوی "اتحادیه‌ی داد و ستدهای خارجی آلمان BGA" در این رابطه می‌گوید که با توجه به برنامه‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، در خصوص حمایت از محصولات داخلی، امکان این که در سال‌های آینده نیز حجم روابط تجاری آلمان با چین افزایش یابد، منتفی نیست.

به نظر این کارشناس اقتصادی، پس از توقف گفت‌وگوها در مورد "قرارداد اقتصادی و بازرگانی جامع میان اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا TTIP"، برقراری روابط تجاری با آسیا از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

مذاکرات مربوط به انعقاد قرارداد یادشده، هم‌چنین "قرارداد اقتصادی و بازرگانی جامع میان اتحادیه‌ی اروپا و کاناداCETA" با اعتراضات گسترده‌ی شهروندان کشورهای اروپایی همراه بود. منتقدان به این معاهده‌ها عنوان "دو برادر شرّ" داده‌اند و می‌گویند که با انعقاد‌آن‌ها، قانون‌مداری حکومت‌ها و رعایت موازین دموکراسی از معنا تهی می‌شود و "دموکراسی سازگار با قدرت" جای آن را می‌گیرد.

حجم بالای صادرات

با این حال، در سال ۲۰۱۶، حجم صادرات کالاهای آلمانی به آمریکا هم‌چنان بیش از میزان صادرات این کشور به چین بود. این رقم، مبلغی نزدیک به ۱۰۷ میلیارد یورو را بالغ می‌شد.

فرانسه با ۱۰۱ میلیارد یورو، در مقام دوم قرار داشت. فرانسه از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۴، نخستین کشور واردکننده‌ کالاهای ساخت آلمان در جهان بود. یک‌سال پس از آن (۲۰۱۵) ایالات متحده ‌آمریکا جانشین فرانسه شد.

بریتانیای کبیر در سال ۲۰۱۶، مقام سوم جدول صادرات آلمان به کشورهای دیگر را در اختیار داشت: میزان صادرات کالاهای آلمانی به این کشور نزدیک به ۵۰ میلیارد یورو، بیش از صدور اجناس بریتانیایی به آلمان بود. تفاوت بهای کالاهای صادراتی آلمان به آمریکا، در همین چارچوب زمانی به ۴۹ میلیارد یورو ‌رسید. این رقم در رابطه با میزان صدور کالاهای آلمانی به فرانسه، بیش از ۳۶ میلیارد یورو بود.

حجم کل صادرات آلمان در سال ۲۰۱۶، نزدیک به یک چهارم بیلیون یورو بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy