Saturday, Feb 18, 2017

صفحه نخست » طرح محورهای سیاست خارجی آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ

muenchen_sicherheitskonferenz_2017.JPGدويچه وله فارسى: روز شنبه ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) قرار است مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا سخنرانی کند. سخنرانی مایک پنس درکانون توجه شرکت‌کنندگان کنفرانس و بسیار فراتر از آن در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد. پیش‌بینی میشود که معاون دونالد ترامپ در این سخنرانی، به محورهای سیاست خارجی آمریکا بپردازد. حال آنکه فهرست پرسش‌ها و ابهامات پیرامون سیاست خارجی آمریکا بسیار طولانی است.
ناتو و مناسبات آمریکا و متحدان غربی‌اش
پیش‌بینی موضوع سخنرانی مایک پنس در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ چندان دشوار نیست. خبرگزاری آلمان در گزارشی که پیرامون این موضوع منتشر کرده است، تصریح کرده که معاون دونالد ترامپ در سخنرانی خود تلاش خواهد کرد تا محورها و رئوس سیاست خارجی آمریکا را به اطلاع شرکت‌کنندگان در کنفرانس برساند.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس مونیخ، رهبران و سران کشورهای مختلف و مسئولان ارشد و بلندپایه وزارت امور خارجه و دفاع هستند و از این رو مایلند بدانند که دونالد ترامپ چه سیاستی را قرار است در عرصه بین‌المللی در پیش گیرد.
با عزیمت از تحولات گسترده سیاسی در آمریکا، پرتوافکنی به سیاست خارجی این کشور در شرایط کنونی بسیار الزامی است. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد، دولت ترامپ سیاست خارجی خود را با دقت تدوین کرده باشد. موضوعی که حتی برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا نیز به آن اعتراف کرده‌اند. به عنوان نمونه سناتور جان مک‌کین در نخستین روز کنفرانس امنیتی مونیخ از ناروشن بودن بسیاری از امور در دولت ترامپ انتقاد کرده بود.

یکی از مسائلی که مایک پنس در سخنرانی خود به آن خواهد پرداخت، موضوع ناتو و محدوده وظایف و اختیارات این پیمان نظامی است. یکی از مسئولان بلندپایه وزارت امورخارجه آمریکا که در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور دارد، به خبرنگار خبرگزاری آلمان گفته است که معاون ترامپ در سخنرانی خود به مناسبات آمریکا با متحدان خود خواهد پرداخت و بر لزوم پایبندی آمریکا به تعهدات نظامی خود در پیمان ناتو تاکید خواهد کرد.
البته پیش‌بینی میشود که پنس بار دیگر، مطابق سخنان و اظهارات دونالد ترامپ از کشورهای عضو ناتو بخواهد تا بودجه نظامی خود را افزایش داده و نقش فعال‌تری در تامین امنیت جهانی برعهده گیرند.

بر اساس خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری آلمان، معاون دونالد ترامپ در سخنرانی خود بار دیگر خواستار افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو به میزان ۲ درصد تولید ناخالص ملی آنها خواهد شد.
در روز دوم کنفرانس امنیتی مونیخ، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز سخنرانی خواهند کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و ینس استولنبرگ، دبیرکل ناتو نیز از جمله سخنرانان مهم روز دوم این کنفرانس امنیتی خواهند بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy