Sunday, Feb 19, 2017

صفحه نخست » محکومیت بازداشت‌شدگان پرونده پاسارگاد کاهش یافت

pasargadDemonstration_small.jpgرادیو زمانه - وکیل تعدادی از بازداشت شدگان پرونده پاسارگاد از تحفیف مجازات متهمان خبر داد.

متهمان پرونده پاسارگاد به دنبال تجمع گسترده گروهی از مردم در پاسارگاد شیراز و برگزار کردن مراسمی غیر‌رسمی برای بزرگداشت کوروش، پادشاه هخامنشی در روز جمعه هفتم آبان بازداشت شدند.

فرشید رفوگران وکیل پنج نفر از متهمان این پرونده گفته: «متهمان پرونده در مرحله بدوی وکیل نداشتند و رأی دادگاه بدوی با عجله و شتاب بی‌سابقه قضایی صادر شد به طوری که به نظر ما روند رسیدگی در مرحله بدوی، مغایر با قانون آئین دادرسی کیفری بود.»

در مرحله بدوی برای بیش از ۷۰ نفر حبس‌های سنگین و برای حدود ۳۰ نفر، شش ماه حبس صادر شده بود.

به گفته رفوگران در مرحله تجدیدنظر تقاضای فک قرارهای بازداشت شده بود و به رغم اینکه مجازات‌های سنگین تعیین شده بود ولی هیئت دادگاه با فک قرار موافقت کرد و بیشتر قرار‌های بازداشت موقت به قرار کفالت تبدیل شد.

متهمان این پرونده حدود سه ماه در بازداشت موقت بودند و تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، دو اتهام مشترک بین بیشتر متهمان این پرونده بود. برای اتهام نخست، اشد مجازات یعنی یکسال حبس و در ارتباط با اتهام دوم، پنج سال حبس برای متهمین در نظرگرفته شده بود.

اکنون به گفته این وکیل دادگستری، دادگاه تجدیدنظر در ارتباط با اجتماع و تبانی، همه متهمان را تبرئه و در حکم خود استناد کرده که این تجمع برخاسته از گاه‌شمار ملی بوده و هیچ گونه تبانی وجود نداشته است. در ارتباط با تبلیغ علیه نظام نیز مجازات حبس متهمان از یک سال به سه ماه کاهش یافت.

درباره اتهام توهین به مقدسات و رهبری چند نفر از متهمان حکم برائت گرفته‌اند، مجازات‌ تعدادی تعلیق شده و تعدادی از متهمان نیز در حدی که قانون اجازه می‌داد تخفیف مجازات گرفتند.

یکی از کسانی که در تجمع هفتم آبان در آرامگاه کوروش در پاسارگاد شیراز بازداشت شده بود، محمدرضا عالی‌پیام (هالو)، شاعر طنزپرداز است که ماموران امنیتی هنگام بازداشت او به خشونت متوسل شده‌ و او را کتک زده‌ بودند. او به دلیل جراحات وارده در بیمارستان سعادت‌شهر بستری شد: نیروهای امنیتی محمدرضا عالی‌پیام (هالو) را بازداشت کرده و او را کتک زدند

نهم آبان ماه هم، حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه مقیم شهر قم در واکنش به تجمع مردم در پاسارگاد و سر دادن شعار برای کوروش گفته بود: «تعجب می‌کنم چه‌طور می‌توانند در مزار کوروش جمع شوند و همان شعارهایی که برای رهبر معظم انقلاب می‌دهیم، برای کوروش بدهند و باز ما زنده، نشسته‌ایم و تماشاگر هستیم.»

او همچنین خواستار برخورد با کسانی شده بود که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy