Saturday, Mar 4, 2017

صفحه نخست » معصومه ابتكار: وظیفه مالچ‌پاشی و تثبیت خاک بر عهده جهادکشاورزی است نه سازمان محیط زیست

masoume_ebtekaar.JPGمعصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به سفر اخیر خود و رئیس جمهور از استان خوزستان در پاسخ به این سؤال که آیا برای معضل ریزگرد استان خوزستان و استان‌های مشابه پس از سفر رئیس جمهور پیش‌بینی‌ها و تخصیص اعتبار ویژه‌ای در این رابطه در نظر گرفته شده است یا خیر، اظهار داشت: ما برنامه‌ مقابله با گردوغبار را از سال 92 با قوت از طریق ستاد ملی مبارزه با ریزگردها، بره همراه دولت دنبال می‌کنیم.

وی افزود: کار مقابله با ریزگردها ابعاد مختلفی دارد و با توجه به وسعت بسیار زیاد استان خوزستان بسیار درگیر این موضوع هستیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه مسئله ریزگردها کانون‌های داخلی و خارجی دارد و فقط مختص خوزستان نیست، گفت: استان‌های مختلفی کشور درگیر ریزگردها هستند از جمله کرمانشاه، ایلام و سیستان و بلوچستان و بسیاری دیگر از استان‌ها. بنابراین دولت برای این موضوع برنامه دارد و برنامه تفکیک وظایف دستگاه‌های مختلف اجرایی و پروژه‌ها و همچنین اعتبارات تدوین و مشخص شد.

ابتکار بر همین اساس اضافه کرد: تا اکنون اتفاق جدیدی که در حوزه مقابله با ریزگردها افتاده، تسریع در برنامه‌های تثبیت خاک و نهال‌کاری کاری است که البته وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است.

وی همچنین یادآور شد: علاوه بر این، برای مسئله ریزگردها بحث اعتباری بود که در دولت تصویب شد که بسیار سریع به وزارت جهاد کشاورزی 30 میلیارد تومان تزریق شد که همان جا بتواند در بحث تثبیت و عملیات اجرایی کار کنند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: وظیفه اجرایی تثبیت خاک و بیولوژیک، کاشت نهال، مالچ‌پاشی و پخش سیلاب به عهده وزارت جهاد کشاورزی است در واقع این وزارتخانه دستگاه مجری در تمام موارد مذکور است. سازمان حافظت از محیط زیست وظیفه‌اش چیز دیگری است.

ابتکار ادامه داد: خوشبختانه اعتبارات در این قضیه اکنون 30 میلیارد تومان برای اجرای این طرح و تسریع آن به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شده است. صد میلیون دلار هم اخیراً (پس از سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان) پیشنهاد داده شد که مجلس هم تصویب کرد تا ان‌شاءالله این پروژه تکمیل شود.

وی احیای تالاب‌ها هورالعظیم را یکی از توجهات ویژه‌ دولت به استان خوزستان عنوان کرد و افزود: چندی پیش رئیس جمهور اعلام کرد که حداقل 4 هزار مترمکعب برای ‌آب شیرین که از کرخه می‌آید به این تالاب اختصاص داده شده است؛ این مسئله به صراحت شد و وزیر نیرو و گزارش‌های ما هم به این موضوع تأکید دارد که تالاب هورالعظیم احیا شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین با بیان اینکه 70 درصد کار تالاب هورالعظیم انجام شده است و 30 درصد آن باقی مانده مانده است که آب‌گیری کامل شود، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم چرا این خورشید تابانی که در آسمان است را عده‌ای می‌خواهند انکار کنند.

ابتکار در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: تیم‌های حقیقت یاب از انجمن‌های متخصص محیط زیست و همچنین تشکل‌ها را دعوت کردیم تا به این پروژه (تالاب هورالعظیم) سری بزنند؛ بنده مردم را هم دعوت می‌کنم که تالاب هورالعظیم و چیزی که عیان است را ببیند؛ ضمن اینکه اکنون تصاویر ماهواره‌ای گویای همه چیز است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy