Friday, Mar 10, 2017

صفحه نخست » تقی کروبی: حکومت در برابر حصر پاسخگو نیست

karroubi.JPGدويچه وله فارسى: فرزند مهدی کروبی با اشاره به شرایط سنی پدرش و محدودیت‌های امنیتی در حصر خانگی، هشدار داده که مسئولیت هر اتفاق احتمالی به دوش حکومت خواهد بود. پیش‌تر همسر کروبی نامه‌ای اعتراضی به وزیر اطلاعات نوشته بود.

یک روز پس از انتشار نامه اعتراضی همسر کروبی خطاب به وزیر اطلاعات، پسر او نیز نسبت به ادامه محدودیت‌های درمانی پدرش هشدار داد.
تقی کروبی، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: «شش سال از حصر خانگی می‌گذرد و با توجه به شرایط سنی پدرم فقط می‌توانم بگویم حکومت با ایجاد این محدودیت‌ها مسئول هر اتفاقی خواهد بود که در آینده برای پدرم بیفتد.»
فرزند کروبی یادآوری کرده که ماموران مستقر در خانه، حتی اجازه تماس با اورژانس تهران را ندارند: «اگر اتفاقی برای پدرم بیافتد، باید به آنها گفته شود تا با بیمارستان وزارت اطلاعات که مسافت‌اش از خانه زیاد است تماس بگیرند.»
تقی کروبی از بلاتکلیفی افراد محصور و شانه خالی کردن مقامات حکومتی از توضیح سازوکار حقوقی حصر انتقاد کرده و گفته است: «اول گفته می‌شود حصر خانگی این سه نفر با مصوبه شورایعالی امنیت ملی است بعد گفته می‌شود که شورا این مصوبه را ندارد. هر کسی یک چیزی می گوید اما مهم این است که پدرم، آقای موسوی و خانم رهنورد در وضعیت بلاتکلیف به سر می ­برند و حکومت هم پاسخگو نیست. حرف ما این است که همه باید طبق قانون اساسی رفتار کنند. قانون اساسی چنین حقی را حتی به رهبر نظام هم نداده است که شخصی را بدون حکم قضایی به حصر درآورند، آن هم به این شکل.»

یک روز پیش از هشدار تقی کروبی در باره وضعیت سلامتی پدرش، فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی در نامه خطاب به محمود علوی نوشته بود که ماموران امنیتی در خانه مسکونی آنها حضور دارند و کلیه امور منزل در "ید اختیار" آنهاست.
جزییات دخالت‌های ماموران امنیتی در این نامه روشن نشده و فاطمه کروبی به این بسنده کرده که بگوید شرح آنها "مثنوی هفتاد من" می‌طلبد. تقی کروبی اما در توضیح گفته که ماموران در طبقه اول خانه مستقرند و مادر و پدرش در طبقه دوم: «هر اتفاقی در خانه بیفتد ماموران باید در جریان باشند حتی خرید ساده لوازم خانه باید از سوی آنها کنترل شود. تلفن طبقه بالا قطع است. پدر و مادرم موبایل ندارند و اگر اتفاقی بیفتد باید اول به ماموران گفته شود.»
فاطمه کروبی نوشته بود که مهم‌ترین دغدغه خانواده از بدو حصر تا کنون، تماس و دسترسی به اورژانس تهران در مواقع اضطراری بوده اما این حق ابتدایی به ماموران مستقر در خانه آنها ابلاغ نشده است.
تقی کروبی خبر داده که رسیدگی به افت فشار قلب پدرش در بیمارستان در روزهای گذشته، تنها با تایید پزشک وزارت اطلاعات و تماس و هماهنگی ماموران امنیتی میسر شد.
او از مقامات حکومت خواسته که مسئولیت‌پذیر باشند و حصر را با حکم قضایی و رای دادگاه توام کنند تا "وضعیت بی‌وضعیتی" بیش از این تداوم نداشته باشد: «پدر من و آقای موسوی و خانم رهنورد در تمام این سال‌ها بدون دادگاه و حکم در حصر هستند. مشکل این است که حکومت مجازاتی را بدون حکم قضایی بر آنها اعمال می‌کند.»
تقی کروبی با تصریح بر لزوم قانونی شدن روند حصر، تاکید کرده که حتی رهبر هم نمی‌تواند بالاتر از قانون رفتار کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy