Tuesday, May 2, 2017

صفحه نخست » گزارشی از تظاهرات خیابانی مراسم اول ماه مه در پاریس + عکس

Paris_1Mai_1.jpgامسال نیز در اول ماه مه -یازده اردیبهشت- به دعوت سندیکاهای کارگری CGT, FO, FSU Solidaires, راهپیمائی گسترده ای در عموم شهرهای فرانسه برگزار شد. راهپیمائی امسال به دلیل همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه و به دور دوم آمدن نماینده حزب "اف ان" ماری لوپن، که تمایلات راست فاشیستی دارد متفاوت با سال های پیش بود. در چند ساله اخیر بحران اقتصادی، تشدید بیکاری، بی ثباتی و گسترش شکاف طبقاتی، باعث نارضایتی و نگرانی مردم فرانسه، به ویژه کارگران و طبقات متوسط شده است. برای نخستین بار دو حزب اصلی فرانسه یعنی حزب سوسیالیست با تمایلات چپ و حزب جمهوری خواه با تمایلات راست، هر دو نتوانستند به دور دوم انتخابات راه یابند. به جای آنها خانم ماری لوپن و اقای امانوئل مکرون به دور دوم راه یافتند. مکرون جوان ۳۹ ساله ایست که به لحاظ اقتصادی برنامه اش راست تر از حزب سوسیالیست و سابقه چندانی در زمینه اجرائی ندارد. اما پدیده انتخابات امسال حضور قدرتمند جان لوک ملانشون با بیست درصد آراء است. حضور نیروهای چپ متمایل به ملانشون در راهپیمائی اول ماه مه امسال کاملا مشهود بود.

این دومین بار در فرانسه است که حزب "اف ان" توانسته است به دور دوم راه یابد. اما امسال، نسبت به سال ۲۰۰۲ تعداد کمتری در راهپیمائی شرکت کردند. بنابر اظهار نمایندگان سندیکاها هشتاد هزار نفر در راهپیمائی مشارکت داشته اند. در همان شروع راهپیمائی چند تن از آنارشیست ها، که مجهز به مواد آتشزا و بمب های صوتی و سنگ و گاز اشک آور بودند با پلیس درگیر شدند. درگیری در جلو غرفه "هماهنگی ایرانیان برای اول ماه مه" در پانصد متری میدان باستیل آغاز شد و تا میدان ناسیون-حدود دو کیلومتر- که نقطه پایانی راهپیمائی بود، ادامه داشت. این دومین بار است که راهپیمائی در پاریس به صحنه درگیری بسیار شدید تبدیل می شود. صداهای انفجار و دود ناشی از گاز های اشک آور با برجا گذاشتن تعدادی مجروح، مدتی ادامه راهپیمائی را مختل نمود. بنا به اخبار منتشر شده ۶ پلیس مجروح و تعدادی از تظاهر کنندگان آنارشیست دستگیر شدند. سال پیش نیز در نتیجه درگیری پلیس با معترضان مسلح به سنگ و گاز اشک آور، راهپیمائی تا حدی از رونق افتاد. اما امسال تعداد پلیس بسیار بیشتر از سال گذشته بود و با آمادگی کامل و حساب شده اما با جنگ و گریز تظاهرکنندگان شورشی را به عقب نشاندند و راهپیمائی بدون اختلال جدی در میدان ناسیون (میدان ملت) با خواندن قطعنامه سندیکاها به پایان رسید. در این راهپیمائی حزب کمونیست فرانسه، حزب نوین ضد سرمایه داری-ان په ا- و حزب مبارزه کارگران-لوت اوریه- حضور داشتند.

در راهپیمائی امسال دفاع از حقوق کارگران و اعتراض به قانون کار دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند از یکسو و "نه" به کاندیداتوری خانم لوپن از سوی دیگر برجسته بود. سندیکای قدرتمند دیگر فرانسه، ث اف د ت راهپیمائی جداگانه ای با شعار رای به مکرون ترتیب داده بود.

Paris_1Mai_2.jpg

"هماهنگی ایرانیان برای اول ماه مه" نیز در کادر شعار های "نه" به جمهوری اسلامی ایران، "نه" به سیاست های ضد کارگری دولت روحانی و برای آزادی فعالیت های سیاسی، سندیکائی و مدنی ایران و به منظور آگاه ساختن افکارعمومی فرانسویان باشرایط زندگی، مطالبات و مبارزه کارگران وزحمتکشان، از همه ایرانیان آزادیخواه دعوت نموده بود که در تظاهرات اول ماه پاریس از مبارزات مردم ایران علیه استبداد حاکم، پشتیبانی نمایند. همچنین به مناسبت اول ماه مه اعلامیه ای منتشر شد که در آن آمده است: " اول ماه مه جشن همبستگی جهانی طبقه کارگرامسال نیز در شرایطی برگزار میگردد که کارگران ایران تحت حاکمیت استبداد از برگزاری آزادانه آن محروم هستند.علاوه بر این ،با نزدیک شدن اول ماه مه بگیر و ببند های رژیم گسترده تر شده و دستگاه های امنیتی اقدام به باز داشت های خودسرانه فعالان مدنی و سندیکائی میکنند تا از شکلگیری هر گونه فعالیت درجهت طرح مطالبات سیاسی اجتماعی و سندیکائی کارگران جلوگیری کنند.

با این وجود ، مبارزه و مقاومت کارگران علیه سیاست های ضد کارگری دولت و کارفرمایان بیش از پیش گسترش یافته و زندان وشلاق تاکنون نتوانسته فریاد اعتراض زحمتکشان و نیروی کار را در کشور خاموش کند.طی سال گذشته ، یکی از دستاوردهای برجسته این مبارزه وادار کردن دولت روحانی به عقب نشینی و باز پسگیری لایحه ضدکارگری اصلاح قانون کار بود که با موجی از اعتراضات کارگری مواجه گردید."

Paris_1Mai_3.jpg

در روز اول ماه مه "هماهنگی ایرانیان برای اول ماه مه" با برپائی یک غرفه نسبتا بزرگ شعارهای خود را در دفاع از کارگران و افشای سیاست سرکوبگرانه حکومت به شکل باندرول، پلاکارد، آفیش در مسیر خیابان به زبان فرانسه و فارسی نصب نمود. تراکتی نیز به زبان فرانسه که در آن ده خواست کارگران ایران منعکس شده بود در ابعاد نسبتا گسترده ای توزیع شد. در بلندگوی غرفه ترانه سرودهای ایرانی و فرانسوی متعلق به جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی به طور مرتب پخش می‌شد و در مقاطعی نظر راهپیمایان را جلب می نمود. در میان بازدید کنندگان از غرفه حضور هموطنان آزادیخواه محسوس بود. همچنین استقبال فرانسویان از غرفه ایرانیان و طرح پرسش در باره شرایط سیاسی جامعه ایران و موقعیت حقوق و مزدبگیران پررنگ بود.


هماهنگی ایرانیان برای اول ماه مه- پاریس
اول ماه مه ۲۰۱۷

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy