Thursday, May 4, 2017

صفحه نخست » محمد خاتمی: مصلحت مردم کشور به تداوم دولت روحانی است

mohamad_khatami.JPGسایت محمد خاتمی ـ رئیس دولت اصلاحات همه اصلاح‌طلبان را به اتحاد و انسجام دعوت و توصیه کرد حتی الامکان از ارائه لیست‌های متفاوت در انتخابات شورای شهر پرهیز نموده و همه تصمیم نهایی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان را بپذیرند.

درباره ترکیب لیست اصلاح طلبان محور تصمیمات اصلی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است

سیدمحمد خاتمی که با اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دیدار می کرد با تبریک اعیاد مبارکه ماه شعبان ابراز امیدواری کرد: خداوند همه ما را از برکات این ماه و عنایات موالید این ماه برخوردار فرمایید.

رئیس دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به مراجعات مکرر و نظرخواهی از ایشان درباره ترکیب لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر گفت: من در این باره هیچ کاره‌ام و شورای‌عالی سیاست‌گذاری -که برآمده از اراده و خواست جمعی بخش قابل توجهی از کنشگران فعال سیاسی و اجتماعی جامعه ماست- محور تصمیمات اصلی است و همه باید به این تصمیم‌ها تن بدهند.

برای موفقیت در انتخابات همه باید تصمیم شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را تأیید کنیم و به جلو برویم، چه آن را بپسندیم و چه آن را نپسندیم

رئیس بنیاد باران تأکید کرد: درباره لیست واحد باید شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرند. بدیهی است که چنین تصمیماتی همیشه حرف و حدیث‌هایی هم به دنبال دارد، اما شورای عالی باید با قاطعیت تصمیم بگیرد و به حرف‌ها و حاشیه‌ها توجهی نکند. من یا افراد دیگر چه جمع بندی و تصمیم نهایی شورای عالی را بپسندیم و چه نپسندیم باید برای موفقیت در انتخابات در عمل همه آن را تأیید کنیم و به جلو برویم.

به نظر من اصل شوراها که با همراهی و تأیید رهبری پیاده شد فراتر از جریانها است

سیدمحمد خاتمی با گرامیداشت روز شوراها گفت: برای من اصل شوراها فراتر از جریانها است. اجرایی شدن اصل شوراها بسیار دشوار بود. بسیاری از بزرگان ما در آن زمان با این مسأله مخالف بودند و می گفتند دولت نباید برای خود رقیب درست کند؛ البته اینکه مردم رقیب دولت هستند، دید غلطی بود. به علاوه اینکه شوراها در قانون اساسی آمده بود و ما تصمیم گرفتیم این اصل را اجرایی کنیم. از رهبری هم تشکر می کنم که همراهی و تأیید کردند و اصل شوراها پس از انقلاب پیاده شد. وی افزود: من معتقدم قانون شوراها نیاز به اصلاح و ترمیم دارد. از آنجایی که هم اکنون مجلس، مجلس معقولی است، اگر شوراهای قوی هم تشکیل شوند، می توان در اصل قانون شوراها تجدیدنظر کرد و با درک جایگاه شوراها در جامعه ما در آن بازنگری انجام داد. شوراها در جامعه مدنی مهم‌ترین و گسترده‌ترین نهادی است که می‌تواند فراگیر باشد و خود مردم نقش حاکمیتی در بخش‌هایی از جامعه داشته باشند.
وی راهکار کوچک‌سازی دولت را تقویت شوراها دانست و گفت: می توان بسیاری از کارها را به عهده شورا گذاشت؛ خاتمی با تأکید بر ضرورت مشخص شدن نسبت شهرداری و شوراها افزود: از راه اندازی کتابخانه‌ها، خانه‌های جوانان و سالمندان گرفته تا بسیاری از کارهای مهم دیگر مثل پرداختن به مشکل ترافیک یا محیط‌زیست و بهبود بخشیدن به زندگی مردم، همه می تواند در شهرداری و زیر نظر شورا انجام شود و خود مردم تلاش کنند که زندگیشان بهبود یابد.

شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان شورا را متشکل از افراد توانایِ تازه‌نفس و تلفیقی از تجربه و جوانی و تخصص ببیند

وی با استناد به پایش‌ها و نظرسنجی‌ها بیان کرد: اولین گلایه مردم به شهرداری‌ها و بعد بانک‌ها و بعد قوه قضاییه است. زندگی مردم با این نهادها به ویژه شهرداری ها گره خورده است. نباید فقط به فکر تغییر شهردارها بود بلکه باید ببینیم شوراها چه کاره‌اند. یا نقصی در عملکرد، رویکرد و جایگاه شوراها وجود دارد که این مسائل پیش می‌آید یا اینکه شوراها مقصرند و نحوه نظارتی آنها مشکل دارد.
خاتمی با طرح این پرسش که شوراها با چه ملاکی بر شهرداری‌ها نظارت می‌کنند افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف مجلس به طور کلی، نظارت بر دستگاه‌های مختلف است. مجلس حق تحقیق و تفحص در همه جا از جمله قوه قضاییه و نیروهای مسلح را دارد و این نقش نظارتی مجلس در دوره‌هایی ضعیف شده است و خود مجلس باید آن را تقویت کند؛ البته منظور ما مچ‌گیری نیست. در مورد شورا هم آنچه باید مد نظر باشد این نیست که از یک پایگاه سیاسی بخواهیم رقیب سیاسی خود را بکوبیم، نه! تلاش باید برای تسهیل امور و پیشبرد کار مردم باشد.
وی به اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان توصیه کرد: شورا را متشکل از افراد توانایِ تازه‌نفس و تلفیقی از تجربه و جوانی و تخصص ببینید و نه فقط به عنوان یک پایگاه سیاسی برای خودمان؛ این نگاه خیلی خطرناک است. طبعا شورای خوب نتایج سیاسی خیلی خوبی می تواند در جامعه داشته باشد، بخصوص در زمینه رشد سیاسی جامعه، اما نباید هدف صرف ما این باشد که شعبه‌ای از یک حزب و گروه و جریان به عنوان شورا تشکیل شود.

کسی که تخصص دارد اما ضدحقوق مردم است و خواست مردم را قبول ندارد و جایگاه مردم، نهادهای مدنی و توسعه سیاسی و فرهنگی برایش بی اهمیت است، مورد قبول نیست

خاتمی گفت: کار درست سیاسی این است که اصلاح‌طلبان بتوانند کاندیداها و شورایی را به مردم معرفی کنند که بهتر و بی‌نظرتر و تواناتر بتوانند مشکلات مردم را حل کنند و جوابگو باشند؟ این کار، کار سیاسی درست است. ممکن است فردی که اصلاح طلبان معرفی می کنند عضو هیچ یک از احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی هم نباشد اما توانمند باشد؛ نمی شود بگوییم چون ما اصلاح طلبیم، سهم خود را می خواهیم. اصلا این مسأله را لحاظ نکنید و ببینید چه کسی به درد کار می خورد.
خاتمی با تأکید بر ضرورت لحاظ کردن برخی ملاکها برای معرفی کاندیداهای شورای شهر گفت: باید حداقلهایی را درنظر بگیریم و بدانیم کسی که می آید به حقوق و جایگاه مردم، آزادی و عدالت برای جامعه معتقد است. اینها معیارهای اصلی اصلاح طلبی است. کسی که تخصص دارد اما ضدحقوق مردم است و خواست مردم را قبول ندارد و جایگاه مردم، نهادهای مدنی و توسعه سیاسی و فرهنگی برایش بی اهمیت است، مورد قبول نیست و شورای عالی سیاست گذاری باید دقت کند که آن مؤلفه های بنیادی و اساسی در کاندیداهای معرفی شده وجود داشته باشد، اما به سمت جناحی فکر کردن صرف نرویم نیست.
وی با اشاره به سیاسی شدن شورای اول گفت: در شورای اول همه خوب و بزرگوار بودند اما دیدید که سیاسی بودن و تازه کار بودن افراد شورای ما را به چه سرنوشتی دچار کرد و در دولتی که با آن خون دل شوراها را راه اندازی کرده بود، شورای اول منحل شد و با مشکلات عظیمی که ایجاد کرده بود نمی شد ادامه داد. نتیجه این شد که درحالی که در شورای اول نفر اول بیش از یک میلیون رأی داشت و در شورای دوم نخستین نفر با حدود دویست هزار رأی تشکیل شد و جریان اصلاحات عقب ماند و اما شورای دوم، شورای حذف بود و یک جریان خاص آمد و یک جریان را حذف کردند.

برای حضور زنان و جوانان شایسته در شوراها فرصت ایجاد کنید

سیدمحمد خاتمی در این دیدار و در حمایت از کاندیداهای جوان شورای شهر گفت: ما زنان و جوانان شایسته بسیاری داریم. چه زمانی قرار است به آنها نوبت بدهیم؟ بین نسل اول انقلاب و نسل جوان چنان فاصله‌ای افتاده است که نمی‌توانیم اصلا همدیگر را درک کنیم. چرا نباید در میان بیش از صدهزار نفر عضواصلی و ده‌ها هزار نفر عضو علی‌البدل که قرار است در این دوره وارد شوراها شوند زنان و جوانان زیادی حضور داشته باشند؟ چه زمانی بناست به جوانان و زنان شایسته کشورمان فرصت بدهیم؟ البته تخصص و شایستگی‌های دیگر در جوانان و زنان هم باید ملاحظه شود.

جریان‌های اصلاح طلب از ارائه لیست های متعدد در انتخابات شوراها پرهیز کنند

وی تأکید کرد: هر تصمیم انسانی نقص‌هایی دارد و باید ببینیم کدام تصمیم کمتر عیب و نقص دارد و ان‌شاء‌الله این انتخابات پیامی باشد برای جامعه که اطلاح‌طلبان به مسائل مردم و مدیریت شهری و حل مشکلات جامعه از طریق شوراها و شهرداری ها و نظارت بر عملکرد شهرداری ها توجه ویژه دارند.
رئیس دولت اصلاحات از همه اصلاح‌طلبان خواست در این موقعیت حساس که جریانهایی نمی خواهند هیچ اصلاح‌طلبی در عرصه باشد، انسجام و اتحاد خود را حفظ کرده، حتی‌الامکان با تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همراه شده، از ارائه لیست های متعدد در انتخابات شوراها پرهیز کنند.

همانطور که آقای جهانگیری و عقلای کشور باور دارند مصلحت مردم و کشور در تداوم دولت روحانی است

سیدمحمد خاتمی سپس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: به دلایل مختلف کاندیدای ما جناب آقای روحانی است. همه ما از اقتدار و شایستگی‌های فروان جناب آقای جهانگیری که به تعبیر خودشان به عنوان مکمل آقای روحانی وارد صحنه شدند تشکر می کنیم، اما همانطور که خود ایشان و عقلای کشور باور دارند مصلحت مردم و کشور در تداوم دولت روحانی است.

امروز انتخاب نشدن آقای روحانی یعنی قوت گرفتن احتمال بازگشت انزوای بین‌المللی و تحریم‌ها

وی با اشاره به پای‌بندی رئیس جمهوری به شعارهای خود و دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: برجام که حاصل نگاه درست و تلاش همه جانبه دولت تدبیر و امید بود نتایج خوبی داشت، از جمله یکی شکستن اجماع بین المللی علیه ایران و خروج از انزوای جهانی و دیگری برداشتن پنجه خفقان آور تحریم‌های خاص که بی‌شک حضور مردم و مقاومت آنها نیز نقش مهمی در رفع و دفع خطرات داشته و دارد. امروز انتخاب نشدن آقای روحانی یعنی قوت گرفتن احتمال بازگشت آن شرایط دشوار.

همه ما در کنار آقای جهانگیری از آقای روحانی پشتیبانی کنیم

خاتمی با بیان اینکه موضع ما درباره انتخابات ریاست جمهوری روشن است، گفت: اگر همه ما در کنار آقای جهانگیری از آقای روحانی پشتیبانی کنیم تا با انتخاب مجدد آقای روحانی و اتخاذ رویکردهای جدید و تمهیدات تازه از سوی دولت فرصت دهیم کشور در مسیر درستی که قرار گرفته ادامه مسیر دهد ان شاء الله.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy