Friday, May 12, 2017

صفحه نخست » حمله شدید روحانی به رئیسی و قالیباف در مناظره سوم

third-debate11.jpg
سومین مناظره شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی - فرهنگی بعد از ظهر روز جمعه پانزدهم اردیبهشت‌ماه میان مصطفی میرسلیم، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در حال برگزار شدن است.

این مناظره سه ساعته که در آن کاندیداها درباره برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل اقتصادی به بحث می‌پردازند به صورت زنده از شبکه یک سیما و رادیو ایران در حال پخش است.

گفتنی است اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اجتماعی روز هشتم اردیبهشت برگزار شد. دومین مناظره نیز رو پانزدهم اردیبهشت در حوزه مسائل سیاسی - فرهنگی برگزار شد، و مناظره اقتصادی نیز در امروز؛ ۲۲ اردیبهشت‌ماه در حال برگزاری است.

روحانی خطاب به رئیسی:همه افراد دولت قبل در ستاد شما هستند

اقای رئیسی می گویند با دولت قبل مناظره کنیم، با خود اقای رئیسی مناظره می کنیم چرا که همه افراد دولت قبل در ستاد شما هستند.من اماده مناظره با اقای رئیسی با حضور همه ی خبرنگاران هستم.

روحانی افزود: در دولت قبل که نفت به یک فرد فاسد داده شد شما چه کردید؟در تامین اجتماعی که دست دوستان شما است شما چه کردید؟/ چطور به این مفاسد در دولت قبل رسیدگی نشده است؟

وی ادامه داد: آقای رئیسی شما در گذشته در قوه قضائیه بودید چرا با تخلفات دولت سابق برخورد نکردید؟شما که در بازرسی بودید چکار کردید؟ نفت دادند به یک فرد فاسد. تامین اجتماعی را دادند به یکی از دوستان شما.معلوم نیست پول مردم کجا رفت.

روحانی گفت:بعضی از آنها را آقای رئیسی می شناسد.چطور به اینها در دولت قبل رسیدگی نکردید. مگر ان زمان بازرسی و قوه قضائیه نداشته است.

روحانی: آقای قالیباف کار شما لوله کردن است، آقای رییسی امام رضا را برای انتخابات خرج نکنید

آقای قالیباف طرح شما همیشه لوله کردن بود. شما که هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من دانشجویان را دو ساعته لوله می‌کنم. اگر ما مخالفت نکرده بودیم همه دانشگاه‌های ایران پر از لوله بود.

حسن روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود در مناظره زنده تلویزیونی گفت: من برخی نکات را نمی‌خواهم و مایل به مطرح کردن آن نیستم.

او ادامه داد: پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف دست من بود و نگذاشتم منتشر شود و با بعضی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم تا این پرونده در هنگام انتخابات منتشر نشود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من اگر آن روز مردانگی نکرده بودم شما اینجا نبودید، اظهار داشت: طرح شما همیشه لوله کردن بود. شما که هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من دانشجویان را دو ساعته لوله می‌کنم. اگر ما مخالفت نکرده بودیم همه دانشگاه‌های ایران پر از لوله بود.

وی خطاب به رئیسی نیز گفت: شما هر چه می‌خواهید بگویید شما قاضی هستید شما می‌توانید علما را دستگیر کنید اما امام رضا را برای مردم بگذارید امام رضا متعلق به شیعیان است اگر می‌خواهید نبات و پارچه سبز به روستاییان بفرستید بگذارید برای بعد از انتخابات.

وی ادامه داد: افرادی که با اتوبوس می‌آیند و نهادهای امنیتی پول را از کجا می‌آورند کافی است بهتر است با اینها برخورد کنید.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: من الان اعلام می‌کنم آمادگی دارم به غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این چهار آنها را برداشیم، مابقی تحریم‌ها را به خوبی و با قدرت برداریم و عزت و منافع ایران را به ملت ایران برگردانیم.

روحانی همچنین گفت: ما طی ۴ سال با مردم عهد بستیم و توانستیم در برابر بایستیم.

روحانی با بیان اینکه عهد کردیم از رکورد خارج شویم و به رشد برسیم که به این مسئله رسیدیم، اظهار داشت: ما تعهد کردیم که تورم را کنترل کنیم که این کار را کرده و تورم را تک‌رقمی کردیم. کشاورزا ما تعهد کردیم در گندم خودکفا شویم که شدیم. شما ۲۱ تن مواد غذایی اضافه تولید کرده و همان عهد را ادامه می‌دهیم. ما آب‌های مرزی را به کشور برگردانده و پاییز امسال کشاورزان ما با این آب کشاورزی می‌کنند.

او با اشاره به مبارزه با خشکسالی دریاچه اورمیه تصریح کرد: مردم! ما با هم جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را گرفتیم. اگر کار دولت یازدهم نبود این دریاچه را امسال خشک نشده بود و با یک طوفان در غرب کشور، ۱۴ میلیون دجار یک طوفان دهشتناک شده بودند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من به خانواده شهدا و ایثارگران وعده دادم که مطالبات باقی مانده آنها پرداخت می‌‌شود و در این دولت مطالبات باقی مانده از ۷۶ تا ۹۴ را پرداخت کردیم.

روحانی تاکید کرد: عهد من با شما راستگویی و صداقت است.

مناظره سوم؛ سونامی کنایه و تسویه حساب

دویچه وله - با وجود هشدار خامنه‌ای، کاندیداها تندتر از دو مناظره قبلی به یکدیگر تاختند. روحانی یادآوری کرد که قالیباف در صدد "لوله کردن دانشجویان" بود. در بحث اسکله‌های غیرمجاز و قاچاق اما کسی از خطوط قرمز عبور نکرد.

اکثر ناظران، مناظره سوم را تعیین‌کننده دانسته‌ و مباحث مطروحه و شیوه پاسخگویی کاندیداها را در جلب آرای خاکستری بسیار مهم توصیف کرده‌ بودند. پیش‌بینی شده بود که روحانی در مناظره سوم در معرض جدی‌ترین چالش‌ها باشد، زیرا کاندیداهای اصولگرا از ابتدا روی مشکلات اقتصادی، بیکاری و دستاوردهای ناچیز برجام در این عرصه تاکید داشتند.

انتظار می‌رفت دامنه عتاب و خطاب رهبر ایران و هشداری که در مورد پرهیز از درگیر شدن نامزدها داده بود، در این مناظره مشخص شود. خامنه‌ای از کاندیداها خواسته بود مراقب باشند به‌خاطر خطا در تشخیص، "طراحی نیمه کاره دشمن" را تکمیل نکنند. اما مناظره سوم، عرصه‌ای برای تندترین تعابیر کاندیداها علیه دیگری شد. قالیباف چند مرتبه روحانی و جهانگیری را "دروغگو" خواند.

روحانی، یک شب پیش از مناظره سوم و در آخرین حضور در صدا و سیما آرام بود و گفت هیچ کاندیدایی در مناظره‌ها یا سفرهای انتخاباتی در باره تورم حرف نمی‌زند زیرا تورم در این دولت تک نرخی شده است. او گفت اصطلاح رکود تورمی در این دولت رایج شد و این بدان معنا بود که تورم با وجود نرخ منفی رشد اقتصادی مهار شد. روحانی افزود در حال حاضر تنها در بخش مسکن رکود وجود دارد.

مناظره سوم با سخنان تهاجمی جهانگیری شروع شد و به صورتی تهاجمی‌تر پیش رفت. معاون اول روحانی که در مناظره دوم حضور چشمگیری نداشت، قالیباف و رئیسی را در موضوع قاچاق، واگذاری املاک و فساد مسئول خواند. او قبلا به رسانه‌ها گفته بود که مناظره دوم تغییری تاکتیکی بود "تا دوستان یک دفعه موتور نسوزانند." روحانی نیز به نسبت دو مناظره پیشین تهاجمی‌تر و محکم‌تر حرف زد. رئیسی که کوشیده بود چهره‌ای آرام از خود ارائه دهد، در مناظره سوم چند مرتبه عصبانی شد و صدایش بالا رفت. کوشش قالیباف برای ارائه تصویری فاسد از دولت یازدهم، با جمع‌بندی نهایی روحانی نقش بر آب شد. بعید نیست اصطلاح "لوله کردن"، همانند اصطلاح "حمله گازانبری" وارد ادبیات سیاسی ایران شود.

این در حالی بود که مجری در آغاز مناظره، اطلاعیه ستاد انتخابات کشور را خواند و توصیه کرد که داوطلبان حرمت دیگری را هتک نکنند وگرنه مجازات خواهند شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy