Sunday, May 14, 2017

صفحه نخست » باهنر: مجموع آرای رئیسی و قالیباف از مجموع آرای روحانی بالاتر است، انتخابات ۲ مرحله‌ای است

a5z5z555d-small.jpgدبیرکل جبهه پیروان گفت: آرای روحانی و جهانگیری تقریباً تثبیت شده و رشدی نداشته اما مجموع آرای کاندیداهای جبهه مردمی از رای روحانی و جهانگیری بالاتر است.

خبرگزاری تسنیم؛ «محمدرضا باهنر» چهره آشنایی هم برای احزاب سیاسی و هم اهالی پارلمان است. وی نماینده 7 دوره مجلس شورای اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است.

وی دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین است. تشکلی که بیشترین عضو را در بین سایر احزاب اصول‌گرا دارد. بعد از فوت مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی، باهنر ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری را پذیرفت که مجمعی از احزاب اصول‌گراست.

با وی درباره آنچه تاکنون درباره انتخابات 96 و مسیری که تاکنون 6 نامزد انتخابات طی کرده‌اند به گفت‌وگو نشستیم.

تسنیم: جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین) از کاندیداتوری آقای رئیسی حمایت کردند، جبهه پیروان امام و رهبری به‌ عنوان یکی از تشکل‌های اثرگذار اصول‌گرا، از کدام کاندیدا حمایت می‌کند؟

باهنر: جامعه اسلامی مهندسین که بنده دبیرکل آن هستم و همچنین جبهه پیروان خط امام و رهبری، از همان اوایل تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موضع‌مان را اعلام کردیم و گفتیم کاندیدای نهایی ما همان کاندیدای جبهه مردمی است.

اینکه بخواهیم از بین عزیزانی که مانده‌اند چه جناب حجت‌الاسلام رئیسی، دکتر محمدباقر قالیباف و چه حتی آقای میرسلیم که جزو اردوگاه اصولگرایی است، یک نفر را انتخاب کنیم، هنوز این کار انجام نشده و فکر می‌کنیم وضعیت باید جلو برود تا تصمیم بگیریم.

البته ما مشورت‌های‌مان را به نیروهای تصمیم‌گیر جبهه مردمی می‌دهیم، اما قبل از اینکه جبهه مردمی به جمع‌بندی برسد، علاقه نداریم یکی از این کاندیداها را انتخاب کنیم، چون معتقدیم وضعیت طوری است که آراء جبهه اصلاحات و اعتدال تقریباً تثبیت شده و رشدی نداشته، اما مجموع آراء کاندیداهای جبهه مردمی از رای روحانی و جهانگیری در حال پیشی گرفتن است.

تسنیم: شما پیش از این گفته بودید انتخابات به دور دوم کشیده شود، پیروزی برای روحانی سخت خواهد بود. آیا پیش‌بینی می‌کنید انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و آیا همچنان قبول دارید که در صورت برگزاری انتخابات در مرحله دوم شانس روحانی کم خواهد بود؟

باهنر: ما یک توصیه کلی به صدا و سیما و جریانات حاکمیتی داریم که خودشان را برای مرحله دوم انتخابات آماده کنند، اگرچه ما امیدواریم در مرحله اول یکی از کاندیداهای نهایی جبهه مردمی به پیروزی برسد.

مناظره‌ها یکی از عوامل موثر است، اما نظرسنجی‌هایی که از طرف نهادهای مختلف می‌شود و حتی بخش‌هایی که در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون محاسبه می‌شود، به‌گونه‌ای است که مجموع آراء رئیسی و قالیباف از مجموع آراء روحانی و جهانگیری در حال پیشی گرفتن است و به نظر می‌رسد مرحله دوم رفتن انتخابات قطعی است؛ مشروط بر اینکه رشد رای قالیباف و رئیسی خیلی تند نباشد وگرنه در مرحله اول کار تمام می‌شود.

تسنیم: ما در این انتخابات با کاندیدای پوششی یا ضربه‌گیر روبرو بودیم. شما نقش جهانگیری را تاکنون در عرصه انتخابات چگونه تحلیل می‌کنید؟ آیا احتمال دارد ما از این به بعد در انتخابات با کاندیدای پوششی روبرو شویم؟

باهنر: از نظر آزادی و اینکه مردم حق انتخابات بیشتری داشته باشند، هر مقدار کاندیداهای بیشتری احراز صلاحیت شوند، امکان انتخاب مردم و شهروندان بیشتر می‌شود و از این جهت مثبت است.

اینکه جریانات سیاسی با هم قول و قرار بگذارند نیز اشکالی ندارد. ما در جبهه مردمی نیروهای انقلاب قول و قرارمان این است، هر کسی در نظرسنجی‌ها پیشی گرفت، کاندیدای نهایی باشد، اما قرار ما بر کاندیدای اصلی و فرعی نبوده و از هر دو کاندیدای جبهه مردمی و حتی میرسلیم خواهش کردیم جدی در عرصه باشند و ستادهای‌شان برقرار باشد، اما در ضمن اینکه فعال هستند باید به خِرَد جمعی جبهه مردمی متعهد بمانند و شاید به این جمع‌بندی برسیم که هر سه بمانند و این هم اشکالی ندارد.

اینکه از روز اول یک نفر پوششی بیاید و بگوید برای کمک به کاندیدای اصلی آمدم و می‌خواهم کنار بروم برای آن اردوگاه مفید نیست، یعنی اگر یک تعداد از اردوگاه اصلاح‌طلبی و اعتدال در مناظرات به این جمع‌بندی رسیدند که جهانگیری نسبت به روحانی اولویت دارد، چگونه می‌خواهند آن بخش را قانع کنند که دست از جهانگیری بردارند و به روحانی رای دهند و باعث دلسرد شدن نیروهای خودشان می‌شوند.

برای جبهه اصلاحات خوب نبود از روز اول یک کاندیدا بیاید بگوید من پوششی‌ام و می‌خواهم کنار بروم. برای رئیس‌جمهور مستقر هم خوب نبود که بگویند وی توان دفاع از خودش را ندارد و نیاز به کمک دارد و یک پدیده نویی بود که شاید تکرار نشود، بهتر باشد.

مجلس ساختار لازم را برای نظارت بر انتخابات شوراها ندارد

تسنیم: در این دوره از از انتخابات شوراها تعدادی از محکومان امنیتی تایید و برخی از نیروهای اصولگرا رد شدند. شما نقدی هم نسبت به این فرآیند مطرح کردید. بفرمایید برای اینکه دیگر این روند تکرار نشود، باید چه اقدامی صورت گیرد؟ مشکل اصلی کجاست؟

باهنر: من به عنوان کسی که بیشترین عمرم را بعد انقلاب در مجلس گذراندم، معتقدم مجلس نهاد خوبی برای نظارت بر انتخابات شوراها نیست و هر انتخابات دیگری هم همینطور است. مجلس نمی‌تواند ناظر قدرتمندی برای انتخابات باشد. مجلس نتیجه پخش شده دموکراسی است.

در خود مجلس فعلی ما فراکسیون اصولگرایی و فراکسیون امید و هم فراکسیون اعتدال داریم. این فراکسیون‌ها در نظارت نظراتشان ممکن است منطبق نباشد و خودش مشکل ایجاد می‌کند. شورای نگهبان وقتی نظارت می‌کند یک نهاد قدرتمند صاحب اختیار و هماهنگ است اما مجلس نمی‌تواند این ساختار را داشته باشد. سازوکار فیزیکی هم ندارد.

مجلس با چه امکانی می‌خواهد 300 هزار الی 400 هزار نامزد را بررسی صلاحیت کند. کما اینکه در استان‌های مختلف می‌بینیم اتفاقات متفاوتی افتاده و جاهایی که لیست امید اکثریت داشته کاندیدای رقیب را حذف کرده و این نه برای مجلس خوب است و نه برای منطق دموکراسی. اینکه کاندیداهای جبهه اصلاحات کاندیداهای جبهه اصولگرایی راحذف کند قاعدتاً شان مجلس را پایین می‌آورد. مجلس ساختار لازم را برای نظارت بر انتخابات شوراها ندارد.

تسنیم: اخیراً آقای لاریجانی از برنامه‌ها و شعارهای برخی از کاندیداها مبنی بر افزایش یارانه‌ها و یا ایجاد شغل انتقاد می‌کنند. آیا شما انتقادهای ایشان را قبول دارید؟

باهنر:‌ آقای لاریجانی اگر بخواهد از موضع مجلس صحبت کند به دولت فعلی انتقاد جدی دارد. در ارتباط با یارانه‌ها ما از اول سال 95 تصویب کردیم که دولت باید سه دهک از کسانی که یارانه می‌گیرند حذف کند. اگر پرداخت یارانه‌ها مدیریت بشود و افراد ذی‌حق مورد توجه قرار بگیرند، می‌شود یارانه‌های دو سه دهک پایین را افزایش داد و ما هم نظرمان همین بود اما دولت این کار را نکرد.

اصل این طرح هدفمندی یارانه‌ها بود اما الان یارانه‌ها بی‌هدف است و از 80 میلیون جمعیت 5،6 میلیون حذف شدند که برخی از آنها هم غیرکارشناسی حذف شدند و به ما مراجعه می‌کنند. اطلاعات موجود در ممکلت نشان می‌دهد که دولت می‌تواند سه دهک بالای درآمدی کشور را از این مسئله معاف کند و کنار بگذارد و یارانه دهک‌هایی که گرفتاری بیشتری دارند افزایش دهد. جمع بندی بحث این است که می‌توانیم به دهک‌های پایین کمک‌های بیشتری کنیم ولی باید این پرداخت یارانه را هدفمند کنیم

تسنیم: انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. آیا جبهه پیروان با لیست خدمت ائتلاف کرده است؟

باهنر: ما در زمینه شورای شهر در حال کار هستیم اما بنا به دادن لیست مستقل نداریم و در همان مجموعه فعالیت می‌کنیم.

تسنیم: شما مناظره‌های انتخابات را مشاهده کردید؟

باهنر: بله دیدم.

روحانی دیگر نمی‌تواند وعده‌های عجیب و غریب بدهد

تسنیم: تحلیل‌تان از مناظره‌های برگزار شده چیست و آقای روحانی 96 چه تفاوتی با روحانی سال 92 دارد؟

باهنر: به‌هرحال آقای روحانی در سال 92 می‌توانست حرفهایی بزند و وعده‌هایی بدهد اما حالا باید از عملکرد 4 ساله خودش دفاع کند و هر وعده‌ای هم برای آینده بدهد باید یک تناظری با عملکرد 4 سال گذشته داشته باشد. اگر بخواهد وعده‌های عجیب و غریب بدهد، نمی‌گیرد! چون هر کار عجیب و غریبی می خواست انجام دهد در این 4 سال انجام می‌داد.

برخی وزرای دولت خسته‌اند

در این انتخابات ایشان می‌تواند از کارنامه 4 ساله دولت دفاع کند و چیزی فراتر از اینها نمی‌تواند بگوید. اشکال اساسی دولت روحانی هم این بود که اولاً برخی وزرایی بر سر کار آورد که انسانهای خوبی هم هستند اما خسته‌اند و سنشان یاری فعالیت شبانه‌روزی و 13،14 ساعت در روز را نمی‌دهد. ممکن است انسانهای استراتژیست خوبی باشند و در اتاق فکر به درد بخورند اما تحرک لازم ندارند.

دولت روحانی در گرفتن تصمیمات بزرگ خیلی بخشها محافظه‌کارانه عمل کرد و باید تعادلی بین تدبیر و تصمیم شجاعانه باشد. دولت یازدهم در بخش اقتصاد یک فرمانده نداشت. البته همه آنها ادعای فرماندهی و اجتهاد داشتند ولی اختلافات عجیبی هم داشتند.

چند وقت پیش از زبان ربیعی وزیر کار در رادیو شنیدم که می‌گفت نمی‌خواهم از دولت انتقاد کنم اما واگذاری بهداشت و درمان وزارت بهداشت یک خیانت بزرگ بود. به هر حال این مسئله بعد 4 سال حل نشده یا اختلاف مثلاً آخوندی و نعمت زاده بر سر واردات واگن و هواپیما! به‌هرحال دو وزیر صاحب نام دولت که نباید اینگونه اختلاف داشته باشند و باید یک جا ینشینند و تصمیم بگیرند. این مشکلات به بقیه مشکلات اضافه کشور اضافه می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy