Sunday, May 28, 2017

صفحه نخست » دلیل درگذشت کیارستمی سهل‌انگاری پزشکی در فرانسه اعلام شد؛ اعتراض بهمن کیارستمی

Abbas_Kiarostami.jpg

زمانه ـ با گذشت نزدیک به یک سال از رسیدگی به پرونده پزشکی درگذشت عباس کیارستمی، فیلمساز نامدار ایران، همچنان این پرونده تکمیل نشده است. رئیس سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید او بر اثر سهل‌انگاری پزشکی در فرانسه جان خود را از دست داده است. فرزند کیارستمی می‌گوید سازمان نظام پزشکی فرافکنی می‌کند و فقط به سه روز درمان پدرش در فرانسه می‌پردازد.


علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران روز دوشنبه ۸ خرداد اقدامات درباره یافتن دلیل مرگ کیارستمی از سوی ۴۰ نفر کارشناس ایرانی را انجام شده عنوان کرد اما گفت به‌رغم نامه‌نگاری‌های متعدد فرانسه پرونده پزشکی کیارستمی را نفرستاده است.

به‌گفته علیرضا زالی، «تنها خلاصه‌ای از پرونده بیمار» به‌دست سازمان نظام پزشکی در ایران رسیده و هیئت ۴۰ نفره کارشناسان با بررسی همین خلاصه پرونده، علت اصلی مرگ کیارستمی را خونریزی حاد تحت پرده‌های مغزی (ساب دورال) که منجر به مرگ مغزی شده، تشخیص داده است.»

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: «این خونریزی نیز ناشی از استفاده از دارویی به نام هپارین با دوز ۲۴ هزار واحد در روز است.»

عباس کیارستمی، فیلمساز و برنده نخل طلای جشنواره کن، اسفند‌ماه سال ۱۳۹۴ به دلیل مشکلات گوارشی در بیمارستان بستری شد و چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت. گفته می‌شد او به سرطان معده دچار شده است اما خانواده کیارستمی این موضوع را تکذیب می‌کردند. بنا بر برخی گزارش‌ها روند درمان کیارستمی در ایران به شکل مناسبی پیش نرفت و پس از چهار ماه سپری کردن مراحل درمان در ایران، به پاریس رفت اما در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ این کارگردان برجسته سینما در سن ۷۶ سالگی بر اثر سکته مغزی در این شهر درگذشت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفته است که در پرونده موجود ذکر شده که درمان بیمار با تشخیص آمبولی ریه شروع شده است. این در حالی است که کیارستمی «دو روز قبل از اعزام به فرانسه در بیمارستان آراد سی‌تی‌اسکن ریه شد و آمبولی ریه براساس این سی‌تی‌اسکن رد شده است».

به‌گفته علیرضا زالی، فرانسه هنوز به درخواست‌های سازمان نظام پزشکی پاسخی نداده و در مدارکی که از فرانسه فرستاده‌اند نیز «هیچ مدرکی مبنی بر آمبولی ریه بیمار وجود ندارد».

او همچنین گفته است که اگر خانواده کیارستمی درخواست دریافت کلیه اوراق بالینی او را بدهند، بیمارستان مربوطه در فرانسه این اسناد را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

بهمن کیارستمی: سازمان نظام پزشکی فرافکنی می‌کند

این سخنان در حالی بیان می‌شود که بهمن کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است سازمان نظام پزشکی فرافکنی می‌کند و فقط به سه روز درمان پدرش در فرانسه می‌پردازد.

او گفت هدف خانواده کیارستمی از پی‌گیری قانونی پرونده پزشکی پدرش در ایران،علت فوت نیست بلکه بررسی مراحل درمانی است که منجر به این اتفاق شده است.

بهمن کیارستمی این سخن رئیس سازمان نظام پزشکی را که فرانسه پرونده پزشکی پدرش را نفرستاده رد کرد و گفت: «۹ ماه پیش این پرونده را به پزشک قانونی و یک کپی به نظام پزشکی دادیم و حتی تا آن‌جایی که مطلع هستم، نسخه‌ای از این پرونده توسط سازمان نظام پزشکی ترجمه شده به آن‌ها ارایه شده است.»

او گفت در جلسه کمیسیون پزشکی در این‌باره چهارشنبه گذشته پرسیده است که آیا بعد از نزدیک به یک سال می‌توان انتظار انتشار گزارش کاملی را در این ارتباط داشت، جواب شنیده است که «چنین گزارش محرمانه خواهد بود و تنها به دادستان پرونده ارائه خواهد شد».

بهمن کیارستمی تأکید کرد که نه سازمان نظام پزشکی و نه سازمان پزشکی قانونی مسئولیت یا وظیفه‌ای در قبال رسیدگی به پرونده‌های پزشکی خارج از ایران ندارند، درخواست خانواده کیارستمی را «بررسی روند درمان در ایران» عنوان کرد.

او گفت: «به نظرم با این اظهارات می‌خواهند مقدمات اعلام حکمی را فراهم کند که گفته‌اند قرار است در چند روز آینده صادر شود.»

عباس کیارستمی برای کارگردانی فیلم «طعم گیلاس» در سال ۱۹۹۷ نخل طلای جشنواره فیلم کن را به‌دست آورد. او در فهرست ۴۰ کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا که گاردین در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، در مقام ششم قرار گرفت.

از آثار معروف کیارستمی می‌توان به فیلم‌های «خانه دوست کجاست»، «زندگی و دیگر هیچ»، «زیر درختان زیتون»، «کلوز آپ»، «باد ما را خواهد برد»، «ده»، «پنج»، «۱۰ روی ده»، «جاده‌های کیارستمی»، «شیرین» و فیلم پربازتاب «کپی برابر اصل» اشاره کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy