Thursday, Jun 1, 2017

صفحه نخست » معاون سازمان فضایی ایران: پروژه اعزام انسان به فضا لغو شد

yuy5cf48712k-small.jpgرادیو فردا - محمد همایون صدر، معاون سازمان فضایی ایران روز چهارشنبه دهم اردیبهشت اعلام کرده است که به دلیل بالا بودن هزینه‌های برنامه اعزام انسان به فضا، این برنامه لغو شده است.

محمد همایون صدر به ایلنا گفته است:«اعزام انسان به فضا ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار طی ۱۵ سال هزینه دارد که چنین بودجه‌ای هیچ زمانی به چنین پروژه‌ای تخصیص داده نشد. همچنان که در ۴ سال قبل از دولت یازدهم نیز از ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه مصوب فضایی تنها ۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد.»

در حالی خبر لغو شدن برنامه اعزام انسان به فضا منتشر شده است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران،درسال ۱۳۸۹ اعلام کرده بود که این کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ اولین فضا پیمای حامل انسان را به کره ماه خواهد فرستاد.

در ادامه سازمان صنايع هوا فضای وزارت دفاع ايران بهمن سال ۱۳۹۱ اعلام کرد ميمونی را در يک کپسول زيستی به ارتفاع بيش از ۱۲۰ کيلومتری فضا فرستاده و او را با موفقيت بازيابی کند.رسانه‌های ایران اعلام کرده بودند، اين ميمون با کاوشگری به نام «پيشگام» به فضا فرستاده شد که اين ميمون، زنده به زمين بازگشته است.

محمود احمدی‌نژاد در همین زمینه گفته بود، جوانان ما مصمم هستند ظرف چهار پنج سال آینده انسان به فضا بفرستند و مطمئنم که این اتفاق می‌افتد.

وی افزوده بود: «من حاضرم فدایی شوم و علیرغم ریسک بالایی که دارد حاضرم اولین آدمی باشم که می‌خواهید به فضا بفرستید.»

اما به نظر می رسد با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ و با توجه به تلاش وی برای حل مناقشه هسته ای، برنامه اعزام انسان به فضا در دولت او از اولویت برخوردارنبود.

این در حالی است که خبرگزاری فارس در دیماه سال گذشته به نقل از معاون سابق «پژوهشگاه فضايي» از برنامه فضایی ایران به عنوان نخستین قربانی توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی ، برجام، یاد کرده بود.

محسن شاطرزاده، عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی، به فارس گفته بود:«پروژه اعزام انسان به فضا نیز با صفر شدن بودجه آن تعطیل شده است. »

در همین زمینه، چارلز پی ویک، یک کارشناس مسایل اطلاعات دفاعی به نیوریوک تایمز گفته است، علاوه بر مشکلات مالی، متخصصان ایران برای فرستادن انسان به فضا با مشکلات فنی نیز مواجه بودند.

وی اضافه کرده است: آنها تلاش می کردند کاری را انجام بدهند که بسیار بزرگتر از آنچه بود که خیال می کردند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy