Saturday, Jun 3, 2017

صفحه نخست » ادعای حضور نماینده اوباما در ایران

Obama.jpgبرخی از سیاستمداران محافظه‌کار در آمریکا شایعاتی را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور پیشین این کشور قبل از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ برای برقراری با ایران تلاش کرده است.

به گزارش العالم، در حالی که جیرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به تلاش برای ایجاد کانال پشت پرده جهت مذاکره با روسیه قبل از تحلیف ترامپ متهم شده، برخی تحلیل‌گران محافظه‌کار در آمریکا مدعی شده‌اند باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق این کشور هم قبل از رسیدن به ریاست‌جمهوری به دنبال رابطه با ایران بوده است.

کیمبرلی استراسل، ستون‌نویس روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در شبکه خبری ان‌بی‌سی مدعی شد که اوباما قبل از پیروز شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ با فرستادن ویلیام میلر، سفیر وقت آمریکا در اوکراین به ایران برای ایجاد کانال مخفیانه‌ای جهت رابطه با تهران تلاش کرد.

وی گفت: بگذارید صحنه را برای شما توصیف کنیم. سال ۲۰۰۸ است، ما قرار است انتخابات داشته باشیم و نامزد انتخابات اوباما است؛ او هنوز حتی رئیس‌جمهور منتخب هم نشده است که ویلیام میلر برای ایجاد یک کانال مخفیانه به ایران سفر می‌کند تا به ایرانی‌ها بفهماند که اگر او در انتخابات برنده شود، آنها روابط دوستانه‌تری را تجربه خواهند کرد.

پایگاه politifact که به راستی‌آزمایی ادعاهای سیاستمداران می‌پردازد نوشته بعد از تحقیق درباره این ادعا متوجه شده که شواهدی موجود در تأیید آن ضعیف و اغلب ناکافی هستند.

این پایگاه نوشته است: چیزی که ما می‌توانیم بگوییم این است که این ادعاها صرفاً نظراتی هستند که مایکل لدین، از تحلیلگران محافظه‌کار مسائل ایران و عراق در بنیاد دفاع از دموکراسی مطرح کرده‌ است.

استراسل به درخواست این پایگاه خبری برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخ نداده است، اما وی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته که آنچه مطرح کرده از کتابی از مایکل لدین است که «فردی بسیار مورد احترام است.»

روایت لدین از ماجرا این است که میلر به او گفته که اوباما سال ۲۰۰۸ او را به تهران فرستاده است. وی این ادعا را از سال ۲۰۱۳ چندین بار در پست‌های وبلاگ، گفت‌وگوهای رادیویی و جاهای دیگر مطرح کرده است.

وی سال ۲۰۱۴ برای وب‌سایت محافظه‌کار PJ Media نوشته که اوباما در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۸، از یک کانال مخفیانه برای دادن اطمینان خاطر به مقام‌های ایران درباره رویکرد دوستانه‌اش با این کشور استفاده کرده است. لدین مدعی شده که این کانال مخفیانه، ویلیام میلر است که قبل از انقلاب اسلامی در ایران بوده است. وی مدعی شده که میلر گفت‌وگو با مقام‌های ایران در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ را تأیید کرده است.

علی‌رغم این، میلر در مصاحبه با پایگاه politifact این ادعا را کاملاً نادرست خوانده است. این پایگاه خبری، نوشته با توجه به ناکافی بودن شواهد موجود برای تأیید ادعای لدین و استراسل، اظهارات آنها نادرست ارزیابی می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy