Sunday, Jul 2, 2017

صفحه نخست » لاریجانی: شاید لازم باشد با حفظ ارکان مورد نظر بهشتی اصلاحاتی در قانون اساسی شکل گیرد

Ali_Larijani.jpgرئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مسیر طی شده از انقلاب اسلامی بر اساس نیازهای روز اصلاحاتی باید انجام شود و ضمن تأکید بر پایه‌های قانون اساسی مثل رکن ولایت فقیه که مورد تأکید شهید بهشتی بوده است شاید لازم باشد با ساختاری که برای اصلاح قانون پیش‌بینی شده تغییراتی انجام شود تا با شرایط روز سازگارتر شود.

به گزارش عصر ایران، علی لاریجانی در همایش سراسری قوه قضاییه در سالن اجلاس با اشاره به سخنرانی رییس‌جمهور در این همایش به شوخی عنوان کرد: اگر جای رییس قوه قضاییه بودم از پیشنهاد رییس‌جمهور در مورد تعطیلی دو روزه قضات در هفته استقبال می‌کردم.

او با تبریک هفته قوه قضاییه یاد شهدای هفت تیر مخصوصا شهید بهشتی را گرامی داشت و گفت: آقای روحانی نکات خوبی را از خاطرات شهید بهشتی مطرح کرد . عرایض من سه بخش دارد؛ یکی از نکات زندگی شهید بهشتی است که می توان امروز از آن بهره عملیاتی گرفت، بخش دوم در مورد قوه قضاییه و بخش سوم در مورد مسائل کلان کشور است.

رییس‌مجلس تاکید کرد: تردید نیست شهید بهشتی استوانه محکم انقلاب و پایه گذار و رکن انقلاب بودند چند ویژگی در سلوک ایشان بود اول اینکه او انقلابی واقعی بود درد انقلاب داشت و تصنع نبود. نگران انقلاب بود از قبل از انقلاب این دردمندی را داشت در سال ۵۶ و ۵۷ در کنار شهیدان باهنر و مطهری و آیت‌‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسائل انقلاب را سامان می‌دادند این نقش را هم به خوبی انجام دادند. این ساماندهی به روحانیت و اینکه روحانیت تکفل امور انقلاب را داشته باشد بر عهده این‌ها بود در یادداشت‌های شهید مطهری هم من دقت نظر در این امر را دیدم که برای کل روحانیت سازمان وسیعی را ترسیم کرده بود.

اهم اظهارات رئیس مجلس را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید،

*شهید بهشتی در تأسیس جمهوری و شکل‌دهی نظام جمهوری اسلامی تلاش‌های فراوانی کردند و با توجه به این که آن زمان تصویری از نظام جمهوری اسلامی وجود داشت و متناسب با آن تصویر چالش‌هایی در جامعه مطرح بود شهید بهشتی با بیانی شیوا و استدلالی صحیح آنها را پاسخ می‌داد.

*شهید بهشتی در مجلس موسسان قانون اساسی روی شکل‌دهی نظام جمهوری اسلامی مخصوصا اصل ولایت فقیه خیلی تلاش کردند هنوز استدلال‌های ایشان در مشروح مذاکرات مجلس دیده می‌شود. آن زمان تصویری از نظام بود و چالش‌هایی بر اساس آن وجود داشت، هم لیبرال‌ها هم منافقین خیلی چالش ایجاد می‌کردند ایشان با یک لسان مناسب این موضوع را حل کردند.و در سایر بخش‌های جمهوری اسلامی هم موثر بودند. این میراث گرانقدری است امروز هم باید این را متناسب با تجربیات و شرایط حفظ کرد و برخی مسائل دیگر آن را حل کرد. شاید نیاز باشد بخش‌هایی که تزاحم‌هایی دارد یا سرعت عمل را در کار کاهش می‌دهد، اصلاح شود. این البته نیاز به تغییر در قانون اساسی دارد که ساز و کار خودش را دارد اما علاوه بر دغدغه‌های پیشبرد نظام و انقلاب تجربه این سی و چند سال یک نقایصی در کارها دارد.

*لذا پایه‌هایی که شهید بهشتی بر آن اصرار داشت مثل رکن بودن ولی فقیه که باعث آبرو و عزت جمهوری اسلامی است غیرقابل تغییر است. شهید بهشتی به درستی دریافته بود اداره کشور بدون سازماندهی ممکن نیست. به همین دلیل یکی از کسانی که به حزب جمهوری اسلامی اصرار داشت شهید بهشتی بود. ایشان مانیفست حزب را به چه زحمتی تهیه کرد و افراد را صدا کرد و گفت عضو حزب شوید. چراکه نمی‌شود کشور را بدون سازماندهی هدایت کرد.

*اگر نزدیک انتخابات گروه‌ها، حزب شوند فایده ندارد، دغدغه شهید بهشتی تدوین کارنامه بود. این مشکل هنوز هست و تربیت کادر که مساله اصلی بود به درستی انجام نمی‌شود. دغدغه شهید بهشتی امروز هم به جد وجود دارد و کسانی که راه شهید را می‌خواهند ادامه دهند باید برای این بخش ابرو و وقت بگذارند و تشکل‌های دقیق با کارنامه‌های روشن به وجود بیاید.

*نکته چهارم اینکه شهید بهشتی در سیاست مواجهه با مسائل تفاوتی داشت و در مقابل شیاطین غربی و مخصوصا آمریکا و منافقین ایشان صریح و شجاع بود بعضا رادیو و تلویزیون هم این گفته‌ها را پخش می‌کند. اما به خاطر دوستان داخل که به دلیل نارسایی بینشی کاستی داشتند با مدارا برخورد می‌کردند.

*برخی افراد با درشتی نسبت به شهید بهشتی صحبت می‌کردند و بعدها عوض شدند و حتی عضو حزب جمهوری شدند، ایشان با این روش در مقابل دشمنان سرسخت و شجاع بودند و نسبت به دوستانی که کاستی در بینش و تحلیل داشتند، مدارا می‌کردند و این سیاستی بود که کارآمد بود. مدارای ایشان کارساز بود و امروز هم ما به این سبک نیاز داریم.

*گاهی خط‌بازی‌ها در داخل کشور به منزله تیراندازی به دوستان است تا دشمن، این خطای استراتژیک است که ما جای دوست و دشمن را اشتباه بگیریم. نکته پنجم سعه صدر شهید بهشتی بود که در این زمینه یک شخصیت خیلی نادری بودند. به همین دلیل هم وقتی آماج حملات در کشور بودند صبر می‌کردند. ایشان طبق قول امام سید مظلوم بودند. این روش صبر و سعه صدر برای تکوین نظام اثربخش بود.

ر* من به خاطر دارم سال ۵۸ که رادیو و تلویزیون اختلالاتی داشت خدمت ایشان رفتم شب هنگام گفتند با هم در ماشین بنشینیم چون من باید جایی سخنرانی بروم و صحبت کنیم آن زمان منافقین خیلی تلاش داشتند جلسات سخنرانی ایشان را بهم بزنند. این سخنرانی‌ها نافذ بود. ما وارد مسجدی شدیم که ایشان بنا بود سخنرانی کند ایشان تا خطبه اولیه را خواند یکی از این منافقین بلند شد و اعتراض کرد. ایشان با آرامش به او جواب داد یکی دیگر از یک گوشه‌ای بلند شد شاید نیم ساعتی جلسه معطل شد تا ایشان را خسته کنند، ولی تحمل کرد. من فکر می‌کنم این روش‌های منافقین روش یدی بود و دیکتاتوری می‌خواستند راه بیندازند اما در قبال آن سعه صدر داشت و این کارساز بود و باعث شد دست‌ها رو شود.

ا*شهید بهشتی قدرت هماهنگ‌کنندگی بسیار بالایی داشت، اوایل انقلاب یک به هم‌ریختگی سیاسی وجود داشت، ایشان هم دردمند بود و بلد بود چگونه هماهنگی ایجاد کند. جایگاه حقوقی ایشان اقتضا نمی‌کرد اما جایگاه حقیقی ایشان این اجازه می‌داد که در این خصوص ورود کند.

* اداره حکومت سازماندهی، هدف‌گذاری و هماهنگی نیاز دارد، بعد از انقلاب دچار پریشانی بودیم و هر کسی از تریبون‌ها سعی می‌کرد قدرتش را نشان دهد. قوه قضاییه با تدبیر خوب ریاست قوه با همکاری مجلس در برنامه ششم متن خوبی را ارائه دادند، اهداف کیفی را برنامه کردند که به اهداف کمی تبدیل شد. مسیر قوه قضاییه کاملا در برنامه ششم مشخص است و تمامی مراحلش عنوان شد.

*از مباحثی که در بخش قوه قضاییه مطرح شد می‌توان به کاهش جرایم اشاره کرد که مقرر شد عوامل شناسایی و به مجلس ارائه شود. بحث دوم جایگزینی مجازات دیگر جای زندانی کردن افراد بود، ما قانونی را ارائه کردیم که در شورای نگهبان به مشکل برخورد و مدتی هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماند اما تصویب شد.

*برخی از آمار‌ها نشان می‌دهد ما مشکلات جدی مثل قتل، داریم، درست است که کاهش ۸ درصدی داشته‌ایم اما باید بررسی شود. سن قتل پایین آمده و عموما در سنین جوانی است، آمار سرقت و تجاوز به عنف درست است کاهش یافته اما باید حل شود. قاچاق بحث دیگری است که مهم است و همه قوا باید با هم در جهت رسیدگی به آن گام بردارند.

*تصور می کنم آمریکایی ها در این چند ماه اخیر سیاست های خود را خیلی شفاف تر بیان می کنند. مقداری هم پیچیده عمل می کنند. مصافی که با ایران دارند از حالت تیره بودن به سمت شفاف شدن حرکت می کنند. برخی از طرح ها و حرفهایشان همین فلش را روشن می کنند.

*یکی از اهداف آن ها تضعیف جایگاه منطقه ای ایران است. برخی از طرح هایی که در سنا هم دنبال می کنند عنوان و مفاد آن همین است. چه درباره موشکی و چه در موضوع تروریسم که واقعا جای تاسف دارد.

* این که چقدر بتوانند؛ بحث دیگری است که بستگی به نحوه عمل و تصمیم گیری های ما دارد؛ ما باید بدانیم نسبت این اقدامات با امنیت ملی ما چیست و ما باید چگونه برخورد کنیم؟

*در مسیر طی شده از انقلاب اسلامی بر اساس نیازهای روز اصلاحاتی باید انجام شود و ضمن تأکید بر پایه‌های قانون اساسی مثل رکن ولایت فقیه که مورد تأکید شهید بهشتی بوده است شاید لازم باشد با ساختاری که برای اصلاح قانون پیش‌بینی شده تغییراتی انجام شود تا با شرایط روز سازگارتر شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy